V roce 2008 to byla naprostá pecka. Oproti předchůdci 360 Challenge Stradale byla technika modelu 430 Scuderia o několik světelných let vpřed. Po vyšlapané cestě dnes pokračuje 458 Speciale. V čem byla Scuderia převratná a za kolik se dá dnes pořídit?
Na každé generaci vozů Ferrari je vidět obrovský pokrok v technice. Stačí se podívat na rozdíl mezi F355 a 360 Modena. Stejný „wow efekt“ náleží srovnání 360 a F430. Tím spíše, pokud se bavíme o speciálních modelech. Právě tyhle verze vystihují závodní DNA značky Ferrari nejvíce. Praotcem závodních osmiválců pro silniční použití bylo už 348 Competizione. Mladší model 360 Challenge Stradale z roku 2003 můžeme s přivřením obou očí považovat za poslední „mechanické“ Ferrari. Největším technickým majstrštykem Challenge Stradale byla převodovka F1.
Nástupnická generace F430, a tím spíše model 430 Scuderia, ukázal, jaký skok ve vývoji udělal během krátké doby automobilový průmysl, a zejména pak Ferrari na poli sportovních vozů.
Contents
Stejně dobrá jako Enzo
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Atmosférický osmiválec točící přes 8000 otáček byl vždy pýchou motorářů z Maranella, ale těžké spaní konkurenci přivodily elektronické systémy Ferrari. Božské Enzo úspěšně outsourcovalo technologie a know how továrního týmu Formule 1 a model 430 Scuderia v tomto trendu úspěšně pokračoval.
430 Scuderia zajela Fiorano s časem 1:25, Enzo 1:24,90. Chcete lepší důkaz pokroku?
Elektronická magie
V čem tedy spočívala síla 430 Scuderia? Jednoduše řečeno, v přenesení výkonu motoru na kola. Síla směřuje přes 6stupňovou poloautomatickou převodovku F1 na E-Diff, což je elektronický diferenciál, který místo obvyklého planetového soukolí obsahuje dvě mokré vícelamelové spojky. Tento diferenciál chytře přesouvá točivý moment z jednoho kola na druhé.
Celý proces diriguje stabilizační systém a kontrola trakce F1-Trac. Ferrari F430 a 430 Scuderia přišly s ovladačem Manettino na volantu, jehož pomocí může řidič měnit jednotlivé jízdní režimy v závislosti na stabilizaci a kontrole trakce.
Redukce váhy o 100 kg
Na rychlosti vozu se podílí značnou měrou i aerodynamika. Přestože na Scuderii nenajdete velké křídlo, při rychlosti 300 km/h působí na vůz přítlak 300 kilogramů. Kompletně zakrytý podvozek a zadní difuzor optimalizují proudění vzduchu pod automobilem. Světlá výška vozu byla oproti F430 snížena o 15 milimetrů, karbonokeramické brzdy s šestipístkovými třmeny vpředu měla Scuderia v sériové výbavě. Scuderia obouvala skvělé Pirelli PZero Corsa v rozměru 235/35/19 a 285/35/19.
Rozdíl 20 koní a 15 Nm oproti F430 by asi poznal málokdo, ale úspora 100 kilogramů citelná už je. Při pohledu do interiéru na skořepinová sedadla a obnaženou podlahu je jasné, kde se na váze šetřilo nejvíce. Motor vynikal karbonovým sáním a odlišným výfukovým systémem. Scuderia disponovala jiným softwarem převodovky a stabilizačních systémů.
Radost a investice zároveň
Otevřete inzerci a podívejte se, kolik efčtyřistatřicítek se v Evropě prodává, kolik z nich tvoří model 430 Scuderia, všimněte si rozdílu v ceně a dojde vám, že máte čest nejen se špičkovým sportovním vozem, ale i se skvělou investicí. Ceny 430 Scuderia začínají na částce zhruba 115 000 €, nicméně není problém za Scuderii zaplatit 150 000 €. Ještě lepším uchovatelem hodnoty je vzácnější Scuderia Spider 16M, kterých se vyrobilo jen 499 kusů. Za tu však zaplatíte dvakrát tolik. Na stejné cenové úrovni se aktuálně pohybuje současný topmodel 458 Speciale.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.model | 430 Scuderia | motor | zážehový atmosférický |
---|---|---|---|
počet válců | 8 | objem motoru (ccm) | 4308 |
výkon (kW/k) | 375 /510 | točivý moment (Nm) | 470 |
maximální otáčky motoru | 8640 | kilometr s pevným startem (s) | 20,9 |
akcelerace 0–100 km/h (s) | 3,6 | akcelerace 0–200 km/h (s) | 11,6 |
maximální rychlost (km/h) | 320 | převodovka | 6A |
suchá hmotnost (kg) | 1250 | pohotovostní hmotnost (kg) | 1350 |