Volvo je známé jako výrobce rodinných kombi. Své první SUV model XC90 představilo před deseti lety a nabízí jej dodnes. Toto auto láká na svoji praktičnost, sedmimístný interiér a tradičně na bezpečnostní prvky. Poznejte svého anděla strážného.
Boom vozů kategorie SUV nastal na přelomu tisíciletí. Mercedes-Benz přišel s ML-klasse už v roce 1997, BMW s X5 v roce 1999. Volvo představilo XC90 až v lednu 2002. U Volva dobře věděli, že opožděný vstup na trh musí vykompenzovat schopnostmi XC90ky. Tradičně se zaměřili na bezpečnost, praktičnost a na ženy. Právě u žen má XC90ka velký úspěch. Na severoamerickém trhu, který je největším trhem pro vozidla kategorie SUV, získalo Volvo XC90 v roce 2003 titul North American Truck of the Year. Volvo tam prodává většinu produkce XC90. Původní cíl Volva bylo prodávat 50 000 kusů ročně pro celý svět. Enormní zájem o tento model vyvrcholil v roce 2005, kdy by se prodalo 86 000 kusů, čímž se stal nejcennějším vývozním artiklem Švédska.
Contents
Bezpečnost na prvním místě
Vraťme se do roku 2002, když přišla „devadesátka“ na trh a přinesla zajímavá řešení, která v té době nebyla běžná.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Systém Roll Stability Control. Ten je vybavený gyroskopickým snímačem, který zaznamenává úhel náklonu vozidla a riziko převrácení. Pokud je třeba, systém RSC odpojí výkon motoru nebo přibrzdí jedno nebo více kol přesně do takové míry, aby se snížila odstředivá síla a bylo znovu dosaženo rovnováhy. Robustnost konstrukce chránící posádku v případě převrácení vozidla můžete shlédnout na videu. Systém Roll Over Protection (ROPS) se aktivuje prostřednictvím gyroskopu viz RSC. Na každém sedadle se aktivují předpínače bezpečnostních pásů, které pomáhají bezpečněji zadržovat cestující. Současně se nafoukne hlavový airbag a zůstane nafouknutý několik sekund, aby poskytl rozšířenou ochranu.
TIP: Fotogalerie: Volvo XC90 (2015)
Předpínače bezpečnostních pásů naleznete u všech sedadlech ve vozidle. Pyrotechnicky aktivované předpínače bezpečnostních pásů kompenzují volnost pásu tím, že v případě nárazu pás napnou. Předpínače bezpečnostních pásů se aktivují plynovým generátorem prostřednictvím řídicí jednotky airbagů. Předpínač bezpečnostních pásů má přitom nižší prahovou hodnotu pro aktivaci než čelní airbag, tj. za určitých okolností se aktivuje při kolizi, která svou závažností nenaplňuje podmínky pro aktivaci airbagů. Při aktivaci předpínače bezpečnostní pás výrazně utáhnou. Tak pás nyní doléhá pevněji na tělo, zátěž působící na tělo se rovnoměrněji rozloží v průběhu celého procesu zachycování a klesá riziko zranění.
Tři řady sedadel pro 7 cestujících, navíc s nafukovací boční clonou chránící hlavy cestujících i v poslední řadě sedadel.
Střední sedadlo ve druhé řadě má nastavitelný polštář a pomáhá umístit děti ve věku od tří do deseti let (15–36 kg) do správné výšky tak, aby účinně fungoval bezpečnostní pás. Sedadlo je možné posunout dopředu, aby dítě bylo blíže k dospělým vpředu. A za účelem poskytnutí většího prostoru pro nohy jednoduše vymontujte zadní část střední konzole.
Systém ochrany proti hyperflexi krční páteře (WHIPS) zabudovaný v předních sedadlech chrání kontrolovaným způsobem páteř a krk cestujícího před poraněním. Je to jedno z nejčastějších zranění při dopravních nehodách, které je často zapříčiněno nárazem zezadu při malé rychlosti. Systém se aktivuje nárazu zezadu o dostatečné síle. Nezávislý průzkum prokázal, že systém WHIPS je jedním z nejúčinnějších na světě a může snížit dlouhodobé následky úrazu až o 50 %.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Další dnes standardní bezpečnostní prvky má XC90 samozřejmě také. Asi nikdo nepochybuje o tom, že testu Euro NCAP získalo 5 hvězdiček.
Pohon
Volvo XC90 je vybaveno v nejslabší verzi D3 pohonem předních kol. Silnější D5 a benzínová 3,2 mají pohon všech kol. Jedná o systém Haldex druhé generace, který v XC90 posílá 95% točivého momentu na přední kola. V případě, že elektronika zaznamená prokluz kol, pošle na zadní nápravu až 65% točivého momentu.
verze | D3 | D5 AWD | 3,2 AWD |
---|---|---|---|
palivo | nafta | nafta | benzín |
náhon | přední | 4×4 | 4×4 |
počet válců | 5 | 5 | 6 |
objem motoru (ccm) | 2400 | 2400 | 3192 |
výkon (kW) | 120 | 147 | 179 |
točivý moment (Nm) | 340 | 420 | 320 |
kombi. spotřeba ( l/100 km) | 8,2 | 8,3 | 11,5 |
Výbavy
Kinetic, Momentum, Summum, R-Design, Executive
Jak si XC90 stojí na českém trhu?
Přestože má XC90 své roky a očekává se příchod nové generace, Volvo na českém trhu prodalo od ledna do října 2011 194 kusů, což není zrovna málo. Menšímu modelu XC60 se vede ještě lépe, ve stejném období se pro něj rozhodlo 460 zákazníků!
Jojo, uplne idealni auto pro zeny. Jenze dodejme ze pro americke zeny kde maji vsude dost mista. Parkoviste pocita s velkym autem. Vyjezdy a najezdy do podzemnich parkovist maji dostatecny prostor. S XC90 se dost casto zapotim i ja. Par prikladu jako parkoviste pod ND nebo treba v Liberci Centrum Babylon. Ono nejde ani tak o delku a sirku jako spis o malej rejd kol. Auto ma ukrutne velky polomer otaceni 🙁 No dost place, za ten pocit bezpeci a prijemneho zdolavani mnoha kilometru na nasich silnicich to porad stoji za to.