Elektromobil? Ne, děkuji, raději automobil

Dozrál čas na koupi elektromobilu? A dozráli jsme my? Žít ekologicky je v módě a co je módě bývá většinou drahé. Nad pokrytectvím současného světa přemýšlel Tomáš Čanda.

100% ekologický?

Kupujete bio potraviny, objímáte stromy, hodinky i kalkulačku máte na solární pohon, takže jediné co vám chybí k čistému svědomí vůči naší planetě je elektromobil. Rád bych věřil tomu, že to z vaší strany není přetvářka ve snaze být „in“, ale že to s „eko-životem“ myslíte vážně. Pokud by takto smýšlelo všech 7 miliard lidí a elektrická energie pocházela pouze a jen z obnovitelných zdrojů, pak by bylo vše v pořádku. Jenže tak tomu není. Představa, že večer píchnete auto do zásuvky stejně jako mobil a ráno jedete do práce s čistou uhlíkovou stopou, je lákavá. Každé malé dítě ale ví, že ta elektrická energie může klidně pocházet z uhelných elektráren. A jak je to s výrobou samotných elektromobilů? Je vždy ekologická? Takové BMW o své i3 tvrdí, že ano. Chci tomu věřit. Díly interiéru jsou vyrobeny z recyklovaných materiálů. Ok. Skelet z uhlíkových vláken je vyráběn v USA z čisté energie. Výborně. Fabrika v německém Lipsku, kde jsou vozy i3 kompletovány, jede rovněž na zelené vlně. Chválím. Jak jsou ale ty karbonové skelety z USA přepravovány do Německa? Na palubách plachetnic asi těžko. A jak jsou i-trojky distribuovány k zákazníkům po celém světě? Taky tak? Jistě, zacházím daleko, ale pokud si hrajeme na „eko“, tak bychom to měli brát se vším všudy. To, že pak jedoucí elektromobil nevypouští emise je až poslední článek celého řetězu.

Směšně vyznívá snaha západního světa snižovat spotřebu a emise u automobilů s klasickými spalovacími motory. Dnes jsou tyto automobily ekologické jako nikdy předtím. A zbytek světa? Ten na ekologii z vysoka kašle. V čínských metropolích je přes den takový smog, že nejsou vidět střechy tamních mrakodrapů. A nejen v Číně chce každý občan své vlastní auto. Přestože jsem velkým fanouškem aut (na benzín a naftu), tak připouštím, že každé jedno auto je jistou přítěží pro naší planetu. Věc, která mi vadí je, že všichni prstem ukazují pouze a jenom na auta. Kdo řeší letadla, lodě, vlaky a hlavně továrny všeho druhu, které denně do ovzduší, řek a moří vypouští tuny něčeho, pro co nemám slušné pojmenování?

Dědeček elektromobil

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Vyspělé ekonomiky světa se z té ekologie posadily na zadek a znovuobjevily vynález jménem elektromobil. Lék pro naší zelenou planetu a naše svědomí. Úmyslně říkám „znovuobjevily“, protože vozy poháněné elektřinou nejsou žádnou novinkou. První elektromobil pochází z první poloviny 19. století. Elektromobil tak na svět přišel dokonce dřív než vůz s klasickým spalovacím motorem! 

Ve Spojených státech jezdilo na počátku 20. století víc elektromobilů než aut spalujících benzín. V 70. letech, kdy státy OPEC začaly dělat drahoty s ropou, si řada automobilek uvědomila, že mít auto baterky by nemusel být špatný nápad. Interpretací bylo mnoho, ale žádná se nedostala do masové výroby. I v letech devadesátých jsme mohli zaznamenat zvýšenou snahu automobilek o auta na elektřinu, ale ani ta tehdy nedojela z autosalonů do našich domovů.

Lidový elektromobil? Zatím ne

Konečně! Dnes už můžete na všechny benzínky udělat dlouhý nos a v absolutním tichu si svištět ve svém elektromobilu. No ten úsměv vás sice po 150 ujetých kilometrech přejde, ale po několika hodinách dobíjení jej můžete dále předstírat. Pokud tedy nevlastníte Teslu. Té jako jediné vydrží baterky na necelých 500 kilometrů. Nevybavuji si žádný jiný elektromobil, který by ujel tolik. Jistě vám svítí oči nadšením. Tak, ještě zbývá zaplatit necelé dva miliony korun a model S od Tesly je váš. Že je to moc? Fajn, tak BMW i3 za cca 930 000 korun. Taky hodně? A za tak malé auto. Tak co třeba Opel Ampera, sedan střední třídy za 999 900 Kč?

Dalším elektromobilem na našem trhu je Nissan LEAF. A právě na jeho příkladu bych rád demonstroval, proč elektromobilům zatím nefandím. Jsou-li v našem zájmu města bez hluku a smogu, pak by elektromobily měly být určeny široké veřejnosti. Tím odstavíme prémiovou Teslu a BMW na pokraj zájmu stejně jako ultraúzký Peugeot iOn. Ideálem budiž pětidveřový hatchback, který uveze 4 až 5 cestujících a nabídne průměrně velký zavazadlový prostor. Přesně takovým vozem LEAF je. A nyní ta špatná zpráva – cena Nissanu LEAF startuje na částce 715 300 Kč. Jeho 80 kW a 254 Nm si můžete „užívat“ 199 kilometrů, alespoň takový dojezd slibuje výrobce. Realita je spíše kolem 150 kilometrů. Z běžné sítě (230 V) se vůz dobijí po dobu 10 hodin! Pokud chcete nabíječku, která baterie vozu dobije za 4 hodiny, pak si musíte u Nissanu připlatit dalších 24 800 korun. Předpokládám, že prvky výbavy jako USB zástrčku, Bluetooth a navigaci berete v dnešní době jako samozřejmost, alespoň u auta s takovou cenovkou. Položka s názvem Nissan Connect se ale nachází na seznamu příplatkové výbavy a to s částkou 21 000 korun. Takže „použitelný“ LEAF vás nakonec vyjde na nějakých 760 000 korun. 

A co za ty peníze dostanete? Vůz asexuálních tvarů s příšerným interiérem. Osobně nechápu, co nutí automobilové výrobce dělat ekologická auta tak ošklivá. Pokud mají být elektromobily světlem na konci tunelu při cestě za budoucností, pak se připravme na budoucnost bez krásy a emocí. Problém mám i s interiérem LEAFu. Naprosto objektivně prohlašuji, že za plasty použité uvnitř by se styděla nejedna dodávka. Displej v kapličce přístrojů je jako z minulého století a obrazovka navigace a couvací kamery by mohla být větší. Jinak LEAF jede naprosto neslyšně a jde dobře „za plynem“, ostatně jako všechny elektromobily. Sečteno a podtrženo, kdyby LEAF stál 300 000 korun, pak by to byl opravdu vůz určený široké veřejnosti.

Vývoj!? A kde?

Udivuje mě, že i při současné úrovni technologického vývoje máme baterie, které se nabíjejí v řádu hodin a jejich výdrž je slušně řečeno úsměvná. Až budou dobíjecí stanice opravdu na každém rohu, dobíjení baterií potrvá několik minut a cena elektromobilů bude poloviční, pak můžeme mluvit o pokroku, který má nějaký smysl. Do té doby zůstanou elektromobily předraženým špásem pro hrstku eko-fanatiků.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Myslíme, že moderní naftový motor zůstává prozatím lepší volbou. Čtěte náš TEST VW Golf 1,6 TDI vs. BMW 118d.

Podobné články:

17 komentářů u „Elektromobil? Ne, děkuji, raději automobil“

  1. Zkuste si zjistit, proc je v norsku nejprodavanejsi automobil tesla-s.

    A az to zjistite, tak nemluvte o trhu pokrivenem statem, protoze pak se muzeme bavit o tom kdo plati skody zpusobene vyfukovymi plyny atd. Rovny trh je malokde, a rozhodne ne v automobilovem a energetickem prumyslu.

    Odpovědět
    • My o voze, vy o koze. Článek je „NÁZOREM“ na současný stav elektromobilů. Na to, jaká omezení uživateli přináší (omezený výběr elektromobilů, délka dobíjení baterií, malý dojezd atd.) jsou zatím drahé.
      To, o čem mluvíte vy – jaká zvýhodnění stát (ne)poskytuje pro majitelům elektromobilů, je další téma. A v našich podmínkách další důvod proč zatím s nákupem elektromobilu počkat, na rozdíl od Norska, kde funguje systém dotací, neplacení mýtného, parkovného atd atd. Možná se vám zdá, že u každého většího nákupního centra tady v ČR je možnost si dobít auto. No divil byste se, že těch, kde to bez problémů funguje je docela málo.

      Odpovědět
      • projdete si norskou tematiku. zjistite, ze polovina argumentu v clanku predlozenych je z norskeho pohledu nepouzitelnych. a druha polovina argumentu je typu auto je skarede, tedy argument zbytecny.

        ten dovetek o pokrivenem trhu mel predejit budoucim komentarum, nebyl to ten hlavni prispevek. asi jsem to mel dat do zavorky.

        Odpovědět
      • Viděl jsem už několik testů na elektromobily, (BMW i3 dojel po dálnici z Prahy do Mladé Boleslavi, tam se zjistilo, že na cestu zpět jsou baterie příliš vybité, hodinu se sháněla možnost dobití a další hodinu se čekalo, až se baterie došťouchnou). Je zajímavé, jak všichni taktně mlčí o tom, jak bude řešeno topení v zimě a chlazení v tropických vedrech. A také se nic neříká o tom, že po max. 1 000 cyklech nabití/vybití, je baterie, v ceně klasické ojetiny zralá na výměnu! Takže na to, že byste bez problémů s elektromobilem najezdili, jako já s benzíňákem, upraveným na E-85, za necelé tři roky 72.000 km klidně zapomeňte. Auto to vydrží, ale náklady na dobíjení a servis baterií budou mnohem vyšší, než náklady na klasické palivo.

        Odpovědět
    • Jednoznacny suhlas s Vasim nazorom, pan redaktor zije v dobe ladovej, argumenty akoby vymyslene vcera vecer v hospode s kamosmi…absolutne neprofesionalny clanok hlavne ked vieme ze ropa je vycerpatelny zdroj energie — spalovacie auta urcite nie— mozno kombinacia s hybridnym uz skor — pan redaktor dajte si kitkat 🙂

      Odpovědět
      • Vy jste úplně mimo…jak mohl autor „vymyslet v hospodě“ nehorázné ceny, nízký dojezd a dlouhé dobíjení elektromobilů??? A ještě si myslím, že dostatečně nezdůraznil ten základní fakt daný aktuální realitou, že co se emisí CO2 týče, je na tom v konečném důsledku elektromobil HŮŘE než „ropák“ – zatím se totiž elektřina vyrábí většinou v uhelných elektrárnách a i když má elmobil jako takový celkem dobrou účinnost, když se to sečte v řetězci elektrárna-rozvodná síť-nabíječka-akumulátory-pohon, je po ekologii…jenže na pochopení těchto faktů drtivá většina ekoteroristů nemá kapacitu…mi­mochodem: zaslechl jste něco o „teorii“, že ropa NENÍ fosilní (tudíž neobnovitelné) palivo?…nejspíš ne, protože pro energetickou lobby to není info vhodné ke zveřejnění…

        Odpovědět
        • Znám teorii o anorganickém původu ropy, ale i kdyby to byla pravda, nic to nemění na faktu, že ropa jednou dojde. Fosilní totiž neznamená „neobnovitelný“, ale „příliš pomalu obnovitelný“. Realita je taková, že spotřebováváme mnohem rychleji, než se stíhá vytvářet (jakýmkoli způsobem).

          Zatím jen stíháme nacházet způsoby, jak to vycucnout z obtížnějších zdrojů…

          Odpovědět
  2. Už 4 rok vlastním el. motorku Quantya a za tú dobu som vymenil ložiska na prednom kolese za 7 eura ,cena mtorky 10 000 eur a novej spaľovacej v tej kategorii sa pohybuje od 7000 – 9000 eur . jazdím za 2 centy 1km. Na trhu su el . bycikle tiež super vec auto je veľké a vozime sa v ňom po jednom.

    Odpovědět
    • Srovnávat lepší elektrokoloběžku s autem je jako srovnávat hodinky a holinky. (Žádný rozdíl, oboje se natahují).

      Odpovědět
  3. Mal som moznost zviezt sa na leaf-e.. Vzhlad auta nebudem hodnotit na to nech si utvori nazor kazdy sam.. Len k tomu dojazdu.. Ten dojazd je skutocne katastrofalny hlavne v zime kedy som ho dostal do ruk.. Nabijaciu kapacitu dost ovlivnuje vonkajsia teplota a priznajme si nie kazdy mame k dispozicii vykurovanu garaz. Nedajboze zapnete kurenie tak neprejdete ani 50 kilometrov co je uz naozaj katastrofalne.. Osobne sa elektromobilite nebranim ale este je urcite co vylepsovat aby sa masovo rozsirila..

    Odpovědět
  4. Zrovna CO2 mi vrásky nedělá. Nedávno v severním ledovém oceánu našli kilometr široký kráter v mořském dně, který chrlí tuny metanu do atmosféry. A metan má mnohem silnější skleníkový efekt než CO2. Současná ekologická histerie EU o množství gramů CO2 na km je jen další nesmysl z centra byrokracie v Bruselu, v kterém je ale třeba důsledně pokračovat, jinak by tam těch 20 000 úředníků mohlo mít problém.

    JInak elektromobily jsou super. 1) Na elektrická energii lze přeměnit jiné druhy energií celkem snadno. A pokud se např. v budoucnu podaří zkrotit termojadernou fúzi, můžeme dát šejkům sbohem a šáteček.
    2) elektromotory mají max točivého momentu od nulových otáček, malé rozměry, není třeba spojka, převodovka, olej, chlazení – obrovská úspora místa a zjednodušení. BTW na VUT v Brně předělali superba na elektropohon, vyměnili diesel za asynchronní motor a v podstatě nic moc navíc. Do získaných prostor stačilo dát baterie a dojezd jako tesla byl na světě. Když to dokáží oni, proč ne škoda? Nejde o to že by to nešlo, ale spíš se nechce :).

    Odpovědět
    • Škoda to také dokáže, ale ty baterie stojí víc než zbytek auta, takže by to asi nikdo nekupoval. Na ceny nižší než jsou v článku se asi v současné době nedá reálně dostat. A i když vyhodíte spalovací motor (a kde co jiného), tak ty baterie to váhově stejně překonají. Energetická hustota baterie je prozatím hodně vzdálená benzínu, takže těch baterií musíte mít hodně…

      Odpovědět
  5. Mě by zajímalo jak vyrobí ty lithiové ekobaterie. To je největší bolest elektro mobilů. Vzhledem k tomu, že v dnešní době při výrobě a následná likvidace baterií vznikne asi tak 7x větší ekologická zátěž než za celoživotní užívání průměrného naftového auta.

    Odpovědět
  6. Hodně slabý článek. Já si samozřejmě aktuální elektromobily také nekoupím (hlavně kvůli ceně). Ale je strašlivě důležité, aby se na trh dostali, případně dostali nějakou ROZUMNOU podporu. Prostě těch aut se vyrábí zatím tak málo, že nepokryjí cenu vývoje, proto jsou tak drahá (příkladem budiž solární panely, jejiž cena klesla na 1/3 ne-li níž a to hlavně proto, že se kupují. Kdyby se jen šudlili v laboratoři, stále máme jen exempláře za milióny). A snažit se je kvůli tomu zesměšňovat? Trochu ubohé.

    Všichni víme, že aut na fosilní paliva je třeba se zbavit (kvůli ekologické zátěži a místě jejího vzniku, což je také velice důležité, omezenému množství zdrojů a hlavně kvůli tomu, že většina zásob je v dost nepřátelských lokalitách – viz. bezzubost EU z důvodu závislosti na Ruské ropě…). A ze dne na den alternativu nikdo nesestrojí, takže čím dřív se začne, tím líp!!!!

    No a shazovat ekologickou snahu BMW je ubohost sama. Nejste 100% ekologický, tak můžeme šmahem veškerou snahu pohanit. Je to asi jako když máte u auta prokoplou vanu, chčije z něho olej a kouří jako fabrika, ale sousedovi řeknete, vždyť to vaše auto je taky neeokolický, když se všemi těmi filtry pořád splodiny vypouští

    Odpovědět
  7. Opět se potvrdilo, že, ti největší až militantní obhájci jen hlasitě křičí, ale sami si elektromobil nekoupí, takže nepodpoří ani prodej těchto aut a ani ekologii za kterou tak orodují.

    Jestli tady někdo bere ekologii vážně, tak se musí na elektromobily dívat od začátku až do konce, tedy výrobou počínaje, přes provoz a recyklací konče. A tady je otázka do diskuze, jak jsou na tom elektromobily ve srovnání s klasickými automobily. Na ekologii je třeba se dívat globálně, což zmiňuji v článku.

    Nikde nepíšu nic jako „zastavme vývoj“ apod. Článek je názorem – zamyšlením nad současnou situací. A ta je taková jaká je – vysoká pořizovací cena, dlouhá doba dobíjení, tristní dojezd (kromě Tesly).

    Odpovědět
    • Ekologie? co to je? Za současného systému jen způsob, jak lidem vnutit jinak neprodejné předražené šmejdy! Jo, nepovedlo se nám to, ale musíme se toho nějak zbavit, tak začneme hulákat, že je to ekologické, blbců, kteří nám to zbaští se určitě pár najde. Jenže lithiové baterie a ekologie jsou naprosto rozdílné věci. Neekologická je už jejich výroba, dodnes není vyřešena, (a hned tak nebude,) jejich ekologická likvidace a pokud elektromobil havaruje a bateriový blok se mechanicky poškodí, nastane průšvih, proti kterému je ropná havárie jen čajíček, protože pokud takovéto auto začne hořet a hasiči na něj cáknou vodu, dojde k mohutnému výbuchu. Pokud zapomenete baterii včas dobít, jsou dvě možnosti: Buď auto chcípne někde mimo civilizaci, pokud bude mít v pořádku ochranné obvody, nebo se baterie vybije pod práh autodestrukce a budete rádi, když od něj stihnete utéci s holým zadkem.
      Takže já jsem si nechal Seata Ibizu upravit na provoz s E-85. stálo to 7.500 Kč a třičtvrtě hodiny práce, spotřeba zůstala stejná, motor je živější, emise tak nízké, že při kontrole museli zvýšit citlivost měřidel, aby výsledky byly viditelné a s použitou jednotkou žádné problémy při zimních startech. Auto může jezdit jak na Éčko, tak na Natural, nebo jejich libovolný mix, vše řeší přepinač pod palubní deskou. Firma udělá, (má k tomu akreditaci) zápis do velkého techničáku, za 50 Kč si pak necháte vyměnit i malý a jezdíte o 10 Kč/litr levněji a beze smradu. Navíc nehrozí ani při sebevětších mrazech zamrznutí palivové soustavy; pokud by v nádrži byla nějaká voda, líh ji do sebe ,,vcucne“ a motorem pak projde bez problémů do výfuku.

      Odpovědět

Napsat komentář