Martin Hák, BSR ČR&SK – nárůst výkonu je důležitý v nízkém a středním pásmu otáček

O změně softwaru v řídících jednotkách motorů, spolehlivosti, zárukách, spotřebě paliva a hodnověrném měření výkonu motoru jsme si povídali s Martinem Hákem, ředitelem zastoupení švédské firmy BSR pro Českou a Slovenskou republiku.

Ti, kteří četli náš seriál o voze Škoda Octavia, která prodělala zvýšení výkonu, popř. test demo auta, vědí, co znamená optimalizace dat řídící jednotky. Můžete tedy pro ostatní na úvod stručně shrnout, co vlastně ta optimalizace dat řídící jednotky je, resp. jak si jí představujte u BSR? 

Optimalizací řídící jednotky motoru dosahujeme efektivnějšího spalování, lépe využíváme potenciál jednotlivých komponentů a využitelný výkon motoru posouváme do nižších a středních otáček motoru. Přesně tam, kde se každý řidič při běžném používání vozu pohybuje 99% času.

K optimalizaci dochází prostřednictvím PPC jednotky přes OBD zástrčku. Jsou nutné nebo vhodné nějaké úpravy přímo v motoru, například instalacemi dodatečných „krabiček“ apod.?

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Unikátnost a sofistikovanost PPC jednotky je právě ve snadném přeprogramování řídící jednotky motoru přes diagnostickou zástrčku. Přes stejnou diagnostickou zástrčku OBD, kterou používají servisy při diagnostikování vozu. BSR žádné přídavné boxy a krabičky do vozů neinstaluje. Spolu s optimalizací BSR doporučujeme instalaci sportovního filtru – sníží se tak odpor nasávaného vzduchu a motor získá požadované množství vzduchu v kratším čase, čímž se zkrátí odezva na sešlápnutí plynového pedálu. Instalací sportovního nerezového výfukového systému BSR Sport Flow dochází ke snížení zpětného tlaku výfukových plynů, díky čemuž mají spaliny snazší cestu ven a vůz rychleji reaguje na sešlápnutí plynového pedálu.

Jaké jsou hlavní principy optimalizace řídící jednotky BSR?

Optimalizační software je vždy vyvíjen pro vozy v jejich originálním nastavení. A to jak softwarovém, tak hardwarovém. Limitujícím faktorem pro kvalitní a hlavně bezpečné zvýšení výkonu jsou vždy mezní konstrukční hodnoty nejslabšího článku pohonného ústrojí. 


Autor: BSR

PPC3 jednotka

Veškeré kontrolní a bezpečnostní funkce celého vozu zůstávají zachovány. Avšak samotný optimalizační software vždy zohledňuje originální kalibrační data řídící jednotky motoru, její software a konfiguraci konkrétního vozu – zda je vůz vybaven pohonem dvou anebo čtyř kol, manuální, automatickou popř. DSG převodovkou.

Kreditní karta STYLE na rok zdarma

Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.

Jaké parametry BSR především ovlivňuje? Dochází například i k jinému nastavení kontroly trakce či jízdních režimů (Comfort, Sport apod.)? 

Technici BSR se při vývoji nových softwarů vždy zaměřují pouze na řídící jednotku motoru. Nastavení a kalibrace ostatních řídících jednotek necháváme plně v režii výrobce vozu.

Má optimalizace vliv na životnost motoru, respektive celého vozu? Případně, nepřijdu o záruku na vůz v případě podstoupení úpravy?

Otázka týkající se záruky na vůz by měla být spíše směřována na výrobce, případně prodejce vozu, nežli na mě. Pro případ, že by se prodejce/výrobce vozu k uznání záruky z nějakého důvodu neměl, je součástí každého tuningového kitu BSR Záruka na pohonné ústrojí, která kryje veškerá případná poškození hnacího traktu. Záruka se vztahuje na vozy mladší 4 let a s maximálním nájezdem 120 000 km a kryje i případné škody vzniklé po uplynutí tovární záruky na vůz.

Po optimalizaci jsem u svého vozu zaznamenal citelné snížení spotřeby, která už i tak byla pod hodnotou průměrné spotřeby udávané výrobcem. Dá se obecně říci, že to platí po optimalizaci každého vozu? 

Jak již samotný název napovídá, námi dodávaný software optimalizuje výkon motoru. Díky kvalitnějšímu spalování směsi v celém spektru otáček lze říci, že při zachování požadavku na výkon jako v originálním nastavení, dochází ke snížení spotřeby paliva. Tato skutečnost však není naším prodejním argumentem. Každý jsme jiný řidič, vůz používáme k jiným účelům, na odlišných vozovkách, v odlišeném jízdním režimu a tak snížení spotřeby nelze přesně stanovit. Obecně však lze říci, že zákazník jezdící takříkajíc na spotřebu pocítí menší snížení spotřeby paliva, než řidič, který s vozem jezdí běžným až sportovním stylem.

U spotřeby bych se trochu zastavil. Můžete nám přiblížit, jak je technicky možné, že po optimalizaci dojde při normální jízdě ke snížení spotřeby? 

Odpověď na tuto otázku je součástí našeho know-how. Zjednodušeně lze říci, že optimalizací spalování směsi v kombinaci s vyšším výkonem motoru a snazším průchodem nasávaného vzduchu / výfukových plynů lze dosáhnout nejen příjemnějšího průběhu křivek výkonu, ale také snížení spotřeby paliva.

Jaký je rozdíl mezi úpravou výkonu benzínového motoru a přeplňovaného dieselu? 

Úprava jednotlivých typů motorizací se odvíjí od použitého motorového managementu, kalibračních dat, softwaru a verze softwaru řídící jednotky motoru.

Platí obecné pravidlo o snížení spotřeby po úpravě u benzinu i nafty?

Jak jsem již uvedl dříve, změna spotřeby paliva není naším prodejním argumentem a ani cílem našich tuningových kitů. Snížení spotřeby paliva je příjemný bonus k vyššímu výkonu vozu.

Softwary vozů prochází průběžnou aktualizací, reaguje BSR na všechny aktualizace vozů a změny ze strany výrobců automobilů?

Díky unikátnímu PPC Tuning Systému dokážeme okamžitě reagovat na aktualizace nastavení vozů jednotlivých výrobců napříč všemi kontinenty planety. Snadnou synchronizací PPC jednotky získá každý zákazník BSR zdarma nejaktuálnější dostupný software řídící jednotky motoru jeho vozu.

Spolupracuje BSR přímo s výrobci automobilů?

BSR se pyšní zápisem do Guinessovy knihy rekordů, když při spolupráci se švédským výrobcem supersportů Koenigsegg společnými silami 2× za sebou dosáhli na titul nejsilnější motor světa a 1× na titul nejrychlejší vůz světa, kdy vůz Koenigsegg CCR maximální rychlostí 386 km/h porazil tolik opěvovaný McLaren F1 a Ferrari Enzo. V roce 2009 bylo BSR osloveno automobilkou Volvo s přáním, aby se BSR stalo „dvorním“ úpravcem této značky. Podmínky spolupráce, které zástupci této automobilky předložili, však další konstruktivní jednání nepřipouštěly, a tak se manažeři museli poohlédnout jinde. BSR spolupracuje s celou řadou závodních teamů, dealerství či klubů při řešení jejich požadavků. Vůz odladěný ve zkušebně BSR (odkaz na video umístěné na serveru YouTube) se stal suverénním vítězem Camaro Cup, kdy opakovaně získal pole position, vyhrál několik závodů v řadě a pokořil rekord závodního okruhu Knutstorp.

V Ženevě byl představen Königsegg One:1, díky němuž se titul nejrychlejšího vozu vrátil znovu ke Königseggu. Spolupracovalo BSR na vývoji tohoto vozu stejně jako na předchozích modelech této značky značky? 

Tento titul prozatím není potvrzen příslušnými autoritami, ale pravděpodobnost na získání tohoto titulu je velmi, velmi vysoká. Motorový management si od roku 2008 realizuje firma Koenigsegg ve vlastní režii.

Samotná optimalizace BSR je prvním stupněm úprav, jaké jsou další možnosti? 

Pro některé modely nabízíme nejen samotnou softwarovou úpravu řídící jednotky motoru nazývanou Stage1, ale také úpravy Stage2Stage5. U těchto úprav dochází k výměně některých hardwarových součástí hnacího traktu jako např. výfukového systému, palivového vedení, turbodmychadla, vstřikovačů paliva, palivového čerpadla, spojkového kompletu atd. díky čemuž lze dosáhnout daleko vyššího bezpečného zvýšení výkonu motoru.

Naměřený výkon mého vozu výrazně převýšil Vámi deklarované hodnoty. Jak je to možné? 

Toto je téma, ke kterému bych se rád vyjádřil obšírněji. Samotné měření výkonu je velmi sofistikovaný a složitý úkon, a upřímně mě výsledek měření výkonu Vašeho vozu nepotěšil. Stejně tak jako v jakékoliv jiné oblasti lidského konání, lze měření výkonu provést špatně, průměrně anebo správně. Skutečnost, že si někdo koupí válcovou zkušebnu pro měření výkonu ještě neznamená, že umí výkon správně změřit. Koeficient pro přepočet ztrát může naměřený výsledek zkreslit i o několik procent. Hmotnost rotující hmoty válcové zkušebny se musí rovnat hmotnosti vozu. Pokud je rotující hmotnost nižší, simuluje se tím jízda z kopce. Pokud je rotující hmotnost válců zkušebny vyšší než hmotnost vozu, simuluje se jízda do kopce. Nikdy tak nezískáme relevantní data. Válcová zkušebna nabízí lineární zatížení motoru s pomalým tahem z nízkých do maximálních otáček, což vyvolává extrémní nárůst teploty sání, které neodpovídá běžnému jízdnímu režimu. Na základě takto zvýšené teploty v sání řídící jednotka omezí výkon motoru. Samotný výsledek měření výkonu tak může být pro někoho zklamáním, ač při běžném provozu má vůz úžasný výkonový projev. A tím se dostáváme ke vzduchotechnice – větráky z hobby marketů skutečně nedokáží nasimulovat rychlost a objem proudícího vzduchu odpovídajícího běžné jízdě při rychlosti vozu 180km/h. Intercooler tak neplní svojí funkci, nechladí se katalyzátor a filtr pevných částic, přehřívá se řídící jednotka motoru.


Autor: BSR

měření výkonu v centrále BSR

A toto všechno jsou indicie, díky kterým ECU (řídící jednotka motoru) aktivuje kontrolní a bezpečností systémy. Omezí výkon motoru tak, aby došlo k dochlazení a neutrpěla životnost jednotlivých komponentů. Moderní vozy jsou velmi složitá a sofistikovaná zařízení, ve kterých spolu komunikuje velká řada systémů a řídících jednotek. Vůz jako celek funguje správně pouze za předpokladu, že všechny jednotlivé systémy fungují bezchybně a v předepsaných tolerancích. Berte proto prosím výsledky měření válcových zkušeben s rezervou. BSR vždy provádí měření výkonu ve vlastní zkušebně na zařízení Rototest, kdy se hydrodynamické měniče nasazují přímo na náboje všech kol. Při vývoji nových produktů vždy měříme vůz v originálním nastavení, a v nastavení BSR za zcela identických podmínek (teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, objem a rychlost proudícího vzduchu). Měření výkonu neprovádíme lineárně, ale zátěžově ve velkém počtu jízdních režimů a cyklů. Tématu správného měření výkonu se věnujeme na našich webových stránkách pod tímto odkazem: http://www.bsrczech.cz/profil/proc-zvolit-bsr/

Jaký je Váš názor na individuální úpravy konkrétního vozu?

Občas se doslechneme o společnostech, které nabízí na míru upravené mapování řídící jednotky motoru pro auta, která přitom vůbec upravená nejsou – auta vybavená pouze originálními mechanickými díly z výrobního závodu. Moderní auta jsou vyráběna s minimálními tolerancemi a bez jakýchkoli skutečných odchylek, s kterými by se dalo počítat. Na míru upravené mapování řídící jednotky pro sériová auta je často podvod. Zákazník si myslí, že získává něco velmi speciálního – upravený software vyvinutý pouze pro něj. Ale pokud je tento software tak úžasný, proč je nabízen pouze jemu a ne všem zákazníkům?

Co všechno můžeme vyčíst z reálného výkonového grafu? 

Téměř vše. Tedy pokud je výkonový graf opravdu reálný. Získání reálného výkonového grafu odpovídajícího skutečnosti je časově i finančně velmi náročný proces. Proto řada firem uvádí pouze fiktivní výkonové grafy s lineárním procentuálním nárůstem výkonu a točivého momentu. Tyto firmy nikdy neprováděly vlastní kvalitní vývoj! Není důležitá změna maximálního výkonu ve vysokém spektru otáček, kam se při běžném ježdění skoro nikdy nepodíváme. 

Důležitý je průběh křivky výkonu a křivky točivého momentu v nižším a středním spektru otáček. Důležitá je jejich lineárnost a samozřejmě tvar. Kolikrát úprava se změnou maximálního výkonu o 7HP je lepší a příjemnější, než nárůst maximálního výkonu o 30HP. Reálný výkonový graf je úžasným nástrojem, jak poznat parametry nabízeného produktu. Podle výkonového grafu u každého produktu poznáte kvalitní firmu.

Z jakého důvodu na Vašich webových stránkách neuvádíte hodnoty zrychlení 0–100 km/h? 

Hlavním důvodem je fakt, že tento údaj je pro běžné používání automobilu zcela nepodstatný, ovlivněný velkým množstvím faktorů a do jisté míry irelevantní. Kde v běžném provozu využiji legálně tento údaj? Nikde! Daleko důležitější, a v běžném provozu využitelnější, je údaj o pružném zrychlení vozu na jednotlivé rychlostní stupně. Např. 3. rychlostní stupeň, rychlost 70 – 120km/h mi krásně napoví, jak bude vůz akcelerovat na okresce. O kolik procent dříve bezpečně předjedu pomalu jedoucí vůz před sebou. Rozdíl 1 sekundy může být opravdu velký.

Proč BSR nenabízí tuningové kity pro vozy všech značek jak tomu bývá u většiny firem? 

Není v silách žádné firmy na světě provádět vlastní vývoj pro vozy všech značek, všechny jejich modely a motorizace. V současné době nabízí BSR přes 1800 tuningových kitů všech jejich specifikací, což obnáší průběžně aktualizovanou databázi více než 600 000 optimalizačních softwarů pro vozy značek Volvo, Saab, BMW, Mercedes-Benz, VW, Audi, Škoda, Seat, Ford, Opel, obytné vozy na podvozcích Fiat Ducato. A to je, věřte mi, opravdu hodně práce s hodně vysokými náklady. Nedokáži si představit zázemí společnosti nabízející úpravy osobních automobilů všech značek, autobusů, nákladních vozů, stavebních strojů, motocyklů, letadel a nevím čeho všeho ještě.

Měl byste pro naše čtenáře nějaká doporučení při výběru vhodného tuningu motoru jejich vozu? 

Používat selský rozum. Mezi všemi produkty dostupnými na trhu, ať se bavíme o televizorech, obuvi, potravinách, telefonech, oblečení anebo třeba automobilech vždy najdete celou škálu od nekvalitních až po špičkové. Stejně tak tomu je ve světě tuningu. Důležitá je historie firmy, skutečnost, zda sama provádí vývoj produktů a není pouze překupníkem, aktuálnost nabízených produktů, portfolio nabízených produktů, reference, články v odborných médiích, názory motoristických novinářů a odborníků. Informace na nejrůznějších fórech plných „odborníků“ brát s velkou rezervou. Nejvyšší nárůst výkonu neznamená nejlepší produkt. Nejlevnější nikdy nebude nejlepší.

Pro koho a které vozy je optimalizace BSR nejvhodnější?

Pro každého, kdo chce od svého vozu víc, než nudné přemístění z bodu A do bodu B. Pro každého, koho řízení baví. Pro každého, kdo ocení inovace, lepší průběh křivek výkonu a točivého momentu v nižším a středním spektru otáček, vyšší maximální výkon, rozšířené spektrum využitelných otáček motoru. Pro každého, kdo se nespokojí s průměrem. BSR je vlastně pro každého.

Podobné články:

3 komentáře u „Martin Hák, BSR ČR&SK – nárůst výkonu je důležitý v nízkém a středním pásmu otáček“

  1. Je fajn, že BSR má sebereflexi a nenabízí své služby a produkty zákazníkům, kteří si umí najít reference a zkušenosti ostatních. Mám za to, že je pro ně lepší nabízet služby a produkty jen těm, co nemají přehled a čas něco hledat a koupí to, na co někde uvidí reklamu, nebo rozhovor.

    Osobně mám za to, že je lepší dát na rady na diskuzních fórech a poradit se s těmi, co něco umí, nebo si tím prošli, než dát na rozhovory a reklamu. Ale chápu, že na každý má čas hledat to nejlepší pro sebe a jeho vůz, což ne nutně znamená to nejdražší. Dá se ale souhlasit s tím, že cena by neměla při rozhodování být na prvním místě.

    Odpovědět
    • Souhlasím teda s kolegou. Jedna relevantní reference (ať už na fóru nebo jakkoliv jinak) je za všechny tyhle reklamy, marketingové rozhovory a kvazi seriály (viz. chci vyšší výkon zn.kvalitně). !!!

      Odpovědět
    • Máš na mysli diskuzní fóra plná polopravd, nesmyslných tvrzení a protimluvů rádoby odborníků na cokoliv ve stylu jedna paní povídala? Tak tam opravdu získáš celou řadu cenných informací …

      Odpovědět

Napsat komentář