Norbert Mikulec – produktový expert z BMW se s námi podělil o své zkušenosti s elektromobilem i3. Co tento vůz nabízí a má vůbec smysl o něm uvažovat? Čtěte exkluzivní rozhovor.
TČ: BMW se snaží být jedničkou v zavádění nových technologií. Model i3 je první elektromobil od BMW zavedený do sériové výroby. Z pohledu marketingu je řada „i“ novým a značně odlišným produktem ve srovnání s ostatními vozy BMW. Můžete stručně říct, jak se BMW snaží tuto řadu „komunikovat“ směrem k zákazníkům?
NM: BMW „i“ je komplexní a průkopnická koncepce pro udržitelnou mobilitu. „i“ v názvu této nové značky znamená innovation, tedy inovace. Představuje vizionářství elektrických vozidel, služby mobility, inspirující design a nové chápání prémiovosti, kterou je definovaná udržitelnost.
TČ: BMW i3 čtyřmístný elektromobil s délkou 3999 mm, určený do městského provozu. Při jeho stavbě byl kladen důraz na lehkou konstrukci a nízké těžiště. Tomu odpovídá použití hliníků a CFRP – uhlíková vlákna vyztužená plastem. A rovněž baterie uložené v podlaze. Pohotovostní hmotnost vozu činí 1195 kilogramů a rozložení hmotnosti mezi nápravy je v poměru 50:50. Zajímavá jsou 19“ kola s úzkými pneumatikami o rozměru 155/70 R19 kvůli nízkému valivému odporu. Dostálo BMW svému heslu „Radost z jízdy“ resp. je vůbec reálné, aby existoval městský elektromobil, který je zábavné řídit?
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Norbert Mikulec
NM: Musím říci, že rozhodně ano! BMW i3 je ve srovnáni s ostatními elektromobily, které jsem měl možnost řídit ( iMiev, Zoe, Leaf…) na úplně jiné úrovni. Díky jednorychlostní převodovce má pohon eDrive rapidní zátah a pocitově se minimálně vyrovná mému atmosférickému šestiválcovému coupé (3.0i 170kW). Ovladatelnost v městském prostředí díky krátkým převisům, skvělému rozvoru a malému poloměru otáčení, je na velmi vysoké úrovni. Musím se přiznat, že všichni, co jsme měli možnost řídit i3, jsme vystupovali s úsměvem na tváři. Při extrémní zátěži na okruhu docházelo k častějšímu „pískaní“ pneumatik, ale celkovou adhezi vůz neztratil ani na mokrém povrchu díky excelentní práci DSC. DSC nejde v i3 deaktivovat a osobně si myslím, že to v tomto Mega City automobilu to není potřeba. Jízda v i3 je skutečným zážitkem, je to něco nového, je to skutečná Radost z jízdy!
TČ: K pohonu slouží elektromotor o výkonu 125 kW (170 k) s točivým momentem 250 Nm. Výrobce uvádí dojezd 130–160 kilometrů na jedno nabití baterií. Když řidič sundá nohu z pedálu plynu, elektromotor se přepne z měniče do režimu generátoru, čímž se baterie dobijí. Vy jste s i3 jezdil. Jaké jsou vaše dojmy, a je uváděný dojezd reálný?
NM: Moje dojmy jsou rozhodně hodně pozitivní. Toto ovládaní je absolutně intuitivní, a po zhruba 10 minutách jízdy jsem plně začal využívat funkci „single pedal driving“. Po plném uvolnění plynového pedálu je rekuperace tak efektivní, že se rozsvítí brzdová světla, aby ostatní řidiči věděli o tom, že vůz deceleruje. Intenzitou uvolnění pedálu od určité polohy „regulujete intenzitu rekuperace“ – úplné uvolnění = plná rekuperace. S troškou odhadu zamezíte používaní klasické brzdy tak z 80%. Vidím v tom obrovské pozitivum jednak v oblasti bonusového dojezdu, který získám díky efektivní jízdě, plus pochopitelně šetřím brzdové obložení. Odpovím na otázku zkušeností z praxe – po cca 8 km na okruhu a 64 km v běžném provozu, mi vůz oznamoval zůstatek 56% energie v akumulátoru. Chci ale podotknout, že jsem vůz skutečně testoval. Je třeba si uvědomit, že spalovací motory v konvenčních vozech, ve stejných podmínkách také rozhodně nepojedou za deklarovanou spotřebu. Proto odpovídám – ano, spotřeba je plně reálná. Je velice důležité se s vozem tak nějak sžít, a využívat všechny možnosti, které Vám poskytuje.
TČ: Je pravda, že i3 je možné mít i se sekundárním benzínovým motorem o objemu 650 ccm o výkonu 25 kW (34 k)? Měl jste možnost vyzkoušet jej, a pokud ano, můžete porovnat rozdíl?
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.NM: Je to pravda. Nové BMW i3 si můžeme nakonfigurovat taky se sekundárním benzínovým motorem. V BMW se tento systém pohonu nazývá REX (Range Extender). REX je umístěn vedle elektromotoru. Tento systém nám zaručuje efektivní znásobení dojezdu až do 300 km. Velkou zajímavostí je, že tento spalovací motor neslouží k pohonu vozu, ale slouží pouze jako generátor. Systém REX lze kdykoliv aktivovat. Proto, pokud zákazník předpokládá dlouhou jízdu, doporučujeme REX aktivovat co nejdříve, aby udržoval vysoký stav nabití akumulátoru. Nejedná se ale o hybrid! BMW i3 je 100 % BEV (Battery electric vehicle). Když mám porovnat rozdíly, trošku se zhoršila dynamika kvůli větší váze vozu, a logicky budou vetší náklady na servis (inspekce 2válcoveho motoru – výměny oleje atd). Mám ale k dispozici dojezd krásnýchch 300 kilometrů.
TČ: Když si majitel nějakého současného BMW sedne do i3, co ho čeká nového? Najde tam iDrive, přepínač režimů ECO-PRO-Comfort apod. Kvalita materiálů je jaká? Na fotkách vypadá kabina i3 velmi futuristicky a hodnotně, je tomu tak i ve skutečnosti?
NM: Po usednutí za volant, jsem se příjemně usadil do sedadel s lehkou a tenkou konstrukcí. První věc, co mě okamžitě zaujala, byla absence středového tunelu. Interiér tím získal úplně nový rozměr. Druhou obrovskou zajímavostí bylo nové umístnění voliče jízdních režimů, a to těsně za volantem. Volič je jedinečný v tom, že oproti standardním voličům, které známe z vozu BMW (k sobě D , od sebe R) je ten v i3 přesně opačný (k sobě R, od sebe D). Dále je na voliči jízdních režimů startovací tlačítko včetně tlačítka P pro parking. V střední části palubní desky najdete velký, dobře čitelný displej. Pod ním se nachází obsluha klimatizace.
K dispozici je pochopitelně taky systém iDrive, který nedávno prošel faceliftem a nabízí řadu rozšířených možností jako je např. možnost psaní na povrchu iDrive kontroleru psací písmena, které systém přeloží do písma tiskacího atd. Použité materiály v interiéru jsou na velmi vysoké úrovni. Nejdřív jsem neuměl rozeznat, z čeho může být výplň dveří. Zajímavá na dotek, nová na pohled. Pak mi to došlo, je to rostlina KENAF. Z jejich vláken je vyrobeno obložení všech dveří. Díky tlačítku „driving experience button“ můžeme změnit jízdní režim (Comfort, ECO PRO, ECO PRO+ ). Změnou režimů lze prodloužit bonusový dojezd – v režimu ECO PRO+, se zvýší dojezd až o 25%. Není to ale zadarmo, maximální rychlost v tomto režimu činí 90 km/h, přičemž topení nebo klimatizace jedou na úsporný režim.
TČ: V jakém stádiu je u i3 Connected Drive a může jeho funkcí využívat i zákazník na území ČR?
NM: i3 má k dispozici plný balíček služeb BMW ConnectedDrive. Tyto služby se v červenci výrazně rozšířily a konkrétně u i3 nám přináší mnoho benefitů. Mezi zajímavosti patří například integrovaná SIM karta v sériové výbavě, čím jsme získali mimo jiné i služby Teleservices a E-Call + navíc i Remote services. Díky tomuto balíčku máme taky možnost volby českého jazyka. Celý balíček služeb ConnectedDrive bych rozdělil do dvou skupin: ConnectedDrive asistenční systémy a ConnectedDrive služby.
ConnectedDrive asistenční systémy:
- video ACC
- stop and go
- speed limit info
- JAM assist
- Pedestrian protection
V parkovacím balíčku nalezneme například:
- AUTO PDC
- Rearview Cam
- Park assist
ConnectedDrive služby:
- intermodálni mobilita
- Teleservices
- specifická ECO-TRASA
- display pro statistiku nabíjení…
TČ: Když pomineme zásadní skutečnost, že elektřina do „čistých“ elektromobilů se velmi často „nečistě“ vyrábí v uhelných elektrárnách, a vezmeme to z čistě uživatelského hlediska – stojí i3 za úvahu? Nebude přece jen lepší či dokonce levnější řada 1 s úsporným naftovým motorem?
NM: Správná otázka! Třeba se podívat na tuhle technologii z hlediska dlouhodobé udržitelnosti. Pro nás v BMW je velice důležité, aby všechny díly pro novou i3 byly v souladu s maximální „ekologičností“. Automobilka neustále rozšiřuje kontrakty na dodávky čisté energie. Kromě dobíjení ze standardní sítě buď přes kabel nebo přes wallbox, můžeme využívat tzv. domácí solární nabíjecí stanice. V případě zájmu, mohou zákazníci BMW využít pro nabíjení doma zelené energie od certifikovaného dodavatele, kterého zprostředkuje přímo BMW.
Pokud si srovnáme nové BMW i3 s úsporným naftovým BMW 118d, výsledky jsou velmi zajímavé. V nákladech na servis je nová i3 o 17% šetrnější oproti 118d. V nákladech na palivo dokonce o 73%.
Nová i3ka přicházi s takzvanou LifeDrive architekturou.
Modul Drive obsahuje elektrický motor s elektronikou, lithium-lon baterii a šasi. Má o 30% nižší hmotnost díky použití hliníkové jednotce modulu. Nejedná se o klasický hliník, ale o recyklovaný hliník, kterého je v jednotce až 80%. Life modul obsahuje prostor pro posádku (interiér, elektronika, obslužní prvky…). Díky použití CFRP má modul nižší hmotnost o neuvěřitelných 50%.
Když jsme u uhlíkových vláken, BMW je odebírá z fabriky v Moses Lake, Washington. Zajímavé je to, že výroba probíhá pouze díky čisté energii, kterou fabrika odebírá z elektráren v Grand Coulee Dam. Výroba všech modelů „i“ probíhající v Lipsku, bude udávat nové standardy ve výrobě. Spotřebuje o 50 % energie méně, 70% méně vody a je poháněna 100% obnovitelnou energií!
BMW i Service Inclusive po dobu 5 let / 60 000 km bude obsahem sériové výbavy.
Několik zajímavostí v sériové výbavě:
- zadní parkovací asistent
- navigační systém professional
- 19“ kola z lehké slitiny
- Indikátor tlaku v pneumatikách (měří konkrétní tlak a ne pouze indikaci poklesu tlaku)
- Handsfree
Několik zajímavostí z výroby nového BMW i3:
- Používáme 50% vláken rostliny KENAF v každém obložení dveří a přístrojové desky.
- Na každých 100 kg sesbíraných oliv připadá 10 kg padlých olivových listů. Ty potom používáme k barvení kůže ve vozech BMW i.
- Certifikované eukalyptové dřevo v interiéru – za každý použitý strom vysadíme jeden nový.
- Textilie z pravé ovčí vlny. Ochlazuje v létě, hřeje v zimě. Redukuje energii potřebnou na ochlazení/ohřátí interiéru.
- Až 27 recyklovaných PET láhví je použitých v textiliích sedadel a výplní dveří.
TČ: Děkuji za rozhovor a podrobná fakta.
nevim ale ten noro mi príde ako retro palmexman 😀
Dělali vše proto, aby byl vůz co nejvíce drahý a koupilo si ho co nejméně zákazníků.