Vše co potřebujete vědět o novém Porsche Macan

Porsche Macan rozšiřuje nabídku značky a vstupuje tak do segmentu kompaktních SUV. Model bude nabízen ve třech provedeních: Macan S, Macan S Diesel a Macan Turbo. V České republice bude nové SUV k dostání již od 5. dubna 2014. Čtěte více.

Jméno Macan znamená v indonéštině „tygr“. Automobil se vyrábí v továrně Porsche v Lipsku, může se tedy pochlubit visačkou „Made in Germany“. Před zahájeném výroby Porsche do této továrny investovalo 500 milionů eur. Výrobní linka je nastavena pro výrobu přibližně 50 000 vozidel ročně – všechny produkované s nejvyšší možnou přesností a s nejpřísnějšími standardy kvality. Přesně tak, jak se od Porsche očekává.

Při uvedení do prodeje budou připraveny tři modely Macan. Macan S je vybaven zážehovým šestiválcem 3,0 l s dvojicí turbodmychadel a výkonem 250 kW (340 k). Samozřejmostí je aktivní pohon všech kol s elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou. Tento systém pohonu všech kol je součástí výbavy všech modelů Macan. Sedmistupňová dvouspojková převodovka přenáší sílu motoru ke kolům bez přerušení toku výkonu. Díky tomu je automobil schopen z 0 na 100 km/h zrychlit za 5,4 s (nebo 5,2 sekundy s paketem Sport Chrono). Automobil dosahuje nejvyšší rychlosti 254 km/h a v kombinovaném režimu měření se spotřeba pohybuje mezi 9,0 a 8,7 l/100 km.

Macan S Diesel se vznětovým šestiválecem 3,0 l vykazuje kombinovanou spotřebuv rozmezí 6,3 až 6,1 l/100 km. Macan S Diesel i přesto dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit během pouhých 6,3 s (nebo 6,1 s ve spojení s paketem Sport Chrono). Jeho motor s výkonem 190 kW (258 k) dokáže udělit vozu nejvyšší rychlost 230 km/h.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Nejvýše postavená verze modelu Macan má přídomek Turbo. Přeplňovaný motor 3,6 l V6, který slaví ve voze značky Porsche premiéru, disponuje nejvyšším výkonem 294 kW (400 k) a katapultuje vůz z 0 na 100 km/h během 4,8 s. S paketem Sport Chrono dokáže zrychlit během pouhých 4,6 s. I přesto, že Macan Turbo je schopný dosáhnout nejvyšší rychlosti 266 km/h, činí jeho kombinovaná spotřeba 9,2 až 8,9 l/100 km.

Již standardní výbava modelu Macan je velmi bohatá a její součástí je pohon všech kol (PTM), převodovka PDK, multifunkční sportovní volant s řadicími páčkami, velká kola, výkonný audiosystém nebo elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Na seznamu doplňkové výbavy je kromě jiného specialita v podobě vzduchového podvozku – Macan je jediný vůz segmentu, který jím může být vybaven. Připraven je také systém Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), který byl speciálně upraven pro použití v modelu Macan. Tento systém mění distribuci točivého momentu mezi zadními koly a pracuje v kooperaci s elektronicky řízeným závěrem diferenciálu. Seznam výbavy na přání obsahuje také dynamický asistent dálkových světel, který je součástí systému Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Má schopnost nastavovat svit světel tak, aby neoslňovaly automobily jedoucí v protisměru i stejným směrem.

Aktivní pohon všech kol

Aktivní pohon všech kol je součástí systému Porsche Traction Management (PTM) a u všech modelů Macan je nabízen jako standard. Společně s ostatními prvky systému – elektronicky ovládanou vícelamelovou spojkou, elektronickým závěrem diferenciálu (ABD) a protiprokluzovým systémem (ASR) – se pohon všech kol stará o trakci a bezpečnost.

Pohon všech kol patří mezi nejrychlejší systémy svého druhu na trhu. Jeho technické řešení podtrhuje sportovní charakteristiku modelu Macan. Trvale hnaná je zadní náprava, na přední se točivý moment přenáší ze zadní nápravy a jeho množství je závislé na sevření elektronicky ovládané vícelamelové spojky.

Off-roadový režim

Off-roadový režim je součástí standardní výbavy modelu Macan, funkci lze aktivovat stiskem tlačítka na středové konzoli v rychlostech mezi 0 a 80 km/h. Tato funkce přepne všechny relevantní systémy do off-roadového režimu, který je navržen pro zajištění maxima trakce: například otáčky a převody jsou zaměřené na vyšší úroveň trakce, mezinápravová spojka je připravena rychleji přenést odpovídající porci točivého momentu na přední nápravu a standardní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, stejně jako reakce plynového pedálu, jsou přizpůsobeny pro terénní podmínky. Ba co víc, s na přání dodávaným vzduchovým podvozkem lze světlou výšku zvýšit o 40 milimetrů na maximum 230 mm.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Volitelná výbava: Systém Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus)

Systém Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) byl ve snaze zlepšit jízdní dynamiku a stabilitu speciálně upraven pro model Macan. PTV Plus používá variabilní rozdělení točivého momentu mezi zadní kola a kombinuje ho s elektronicky řízeným závěrem zadního diferenciálu. Systém PTV Plus pracuje s informacemi v podobě úhlu natočení volantu, rychlosti otáčení volantem, pozice plynového pedálu, rychlosti stáčení vozu kolem svislé osy a rychlosti vozu a na jejich základě rozhoduje o cíleném přibrzďování vnitřního kola zadní nápravy s cílem zlepšit ochotu k zatáčení a posílit přesnost řízení. Vnější kolo tímto krokem dostane více točivého momentu a vyvolá potřebný stáčivý moment vozu. Výsledkem je přímé a dynamické chování v zatáčce. PTV Plus má také pozitivní dopad při jízdě mimo zpevněnou vozovku: na kluzkém povrchu se pomocí cílených zásahů do diferenciálu a brzd snižuje prokluz zadních kol.

Volitelná výbava: paket Sport Chrono

Na přání dodávaný paket Sport Chrono nabízí vyšší výkonnost stiskem jediného tlačítka; nastavuje podvozek, motor a převodovku na ještě sportovnější notu, která je doprovázena emotivnějším zvukem. Typickým poznávacím znamením paketu Sport Chrono jsou analogové stopky na přístrojové desce, stejně jako tlačítko Sport Plus na středové konzoli. Dalším prvkem paketu je displej jízdních výkonů doplňkového systému Porsche Communication Management (PCM), jenž poskytuje například informace o době trvání jízdy, ujeté vzdálenosti v daném kole nebo čase, za který jste ujeli jedno kolo. Přidává také funkci „Launch Control“, která aktivuje závodní start z místa v nejkratším možném čase. Čas, o který se zkrátí sprint z 0 na 100 km/h, je pro všechny motory o 0,2 sekundy kratší. Funkce „Launch Control“ zlepšuje časy na okruhu a zvětšuje rozdíl mezi komfortem a sportovností, když jde o ultimativní jízdní zážitky.

Tlačítko Sport standardem

Všechny modely Macan jsou standardně vybaveny tlačítkem Sport, které se nachází na středové konzoli vlevo od páky voliče převodovky. Po stisknutí tlačítka Sport se elektronická řídicí jednotka motoru postará o ještě rychlejší odezvu pohonné jednotky: jemné sešlápnutí plynového pedálu má za následek výrazně přímější reakce, omezovač otáček se posune blíže k červenému poli a dynamika motoru se charakterově blíží závodům. Navíc převodovka PDK řadí ve vyšších otáčkách, což přidá na celkové sportovnosti. Zkracuje se reakční doba, zatímco změny rychlostních stupňů jsou ostřejší a rychlejší, obzvláště při podřazování dva stupně. Optimalizuje se také zvuk motoru, automobil zní odhodlaněji. Kromě toho se na sportovní režim nastaví také systém adaptivních tlumičů Porsche Active Suspension Management (PASM), který je součástí standardní výbavy modelu Macan Turbo. Tím se dosahuje ještě sportovnějšího chování a přímějšího řízení, což společně přináší ještě agilnější jízdní vlastnosti.

Tři podvozky pro model Macan

Pro model Macan existují tři typy podvozku. Podvozek s ocelovými pružinami splňuje nejvyšší standardy v oblasti výkonnosti, potěšení z jízdy, terénních schopností a komfortu. Filozofie lehké konstrukce, jež je ztělesněná hliníkovými nápravami a součástkami podvozku, přispívá k jízdní dynamice a komfortu. Přední náprava je pětiprvkové konstrukce, zadní kola jsou zavěšena víceprvkovou nápravou. Oddělené tlumiče a pružiny na zadní nápravě zlepšují jízdní komfort a odezvu tlumičů. Toto uspořádání má svůj podíl na tom, že zavazadlový prostor má tak velkou šířku.

Druhou verzí podvozku modelu Macan je kombinace ocelových pružin a adaptivních tlumičů PASM, které jsou součástí základní výbavy vrcholného modelu Macan Turbo. Systém PASM je pro modely Macan S a Macan S Diesel dodáván na přání. Kombinace ocelových pružin a PASM dovoluje ještě lépe naplnit vysoké standardy v oblasti komfortu na dlouhých cestách, výkonů a agility. Tato varianta nabízí trojici režimů, „Comfort“, „Sport“ a „Sport Plus“, mezi nimiž lze přepínat pomocí tlačítka.

PASM (Porsche Active Suspension Management)

Elektronicky ovládaný systém aktivních tlumičů PASM zvyšuje potěšení z jízdy, úroveň bezpečnosti a pohodlí a je součástí standardní výbavy modelu Macan Turbo. Systém aktivně a nepřetržitě reguluje tlumicí sílu na přední a zadní nápravě. Při dynamické jízdě, která zahrnuje ostrou akceleraci, prudké brzdění nebo jízdu mimo zpevněnou vozovku, působí na automobily různé síly vedoucí k naklánění karoserie. Systém PASM je navržen tak, aby tyto nechtěné pohyby karoserie omezoval. Řidiči mohou v závislosti na svých preferencích a potřebách volit mezi třemi jízdními režimy: „Comfort“, „Sport“ a „Sport Plus“.

Vzduchové odpružení: unikátní prvek v daném segmentu

Třetím podvozkem pro Porsche Macan je na přání dodávaný vzduchový podvozek s regulací světlé výšky a systémem PASM, který nemá v tomto segmentu obdoby. Tato varianta podvozku uspokojuje nejvyšší nároky v oblasti komfortu a výkonů a ve srovnání s ostatními typy posouvá Porsche Macan na pomyslné „pole position“.

V porovnání s podvozkem s ocelovými pružinami je Macan se vzduchovým podvozkem v nastavení „Normal“ o 15 milimetrů nižší, a díky mírně sníženému těžišti nabízí lepší jízdní vlastnosti a komfort. Vzduchový podvozek automaticky udržuje výšku vozu bez ohledu na jeho zatížení. Světlou výšku lze nastavit ve třech úrovních podle potřeby: „High Level I“, „Normal Level“ a „Low Level“. V režimu „High Level I“ je vůz o 40 milimetrů výše, než je standardní úroveň „Normal Level“, a dosahuje maximální světlé výšky 230 milimetrů. Volba se provádí prostřednictvím off-roadového tlačítka a lze ji uskutečnit v rychlostech 0 až 80 km/h.

Brzdy

Brzdy Porsche Macan jsou rovnocenné zbytku vozu. V souladu s obvyklými vysokými standardy značky je i v této oblasti Macan v čele svého segmentu a nabízí nejvýkonnější brzdovou soustavu. Vpředu spoléhá na šestipístkové, pevné brzdové třmeny vyrobené z hliníku. V případě Macanu S a Macanu S Diesel svírají třmeny kotouče o průměru 350 mm, zatímco u verze Turbo mají kotouče průměr 360 mm. U všech verzí mají brzdný účinek na zadních kolech na starosti plovoucí třmeny s integrovanou elektrickou parkovací brzdou. Zadní kotouče modelů Macan S a Macan S Diesel mají průměr 330 mm, zadní kotouče provedení Macan Turbo mají průměr 356 mm. Elektrická parkovací brzda poskytuje při parkování vyšší komfort a bezpečnost. Parkovací brzda se automaticky deaktivuje při rozjezdu. Dalším prvkem, který v typu Macan zažívá premiéru, je funkce Hold.

Interiér a výbava

Mezi prvky výbavy interiéru patří i audioaparatura Burmester High-End Surround Sound, která je v tomto segmentu nabízena vůbec poprvé. Mezi další nové prvky výbavy se řadí systém varující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu a asistent při změně jízdního pruhu. Výbava jako adaptivní tempomat ACC se systémem Porsche Active Safe (PAS) nabízí ještě vyšší komfort a bezpečnost. Ergonomie podporuje sportovní jízdu: svažující se středová konzole a pozice řidičova sedadla zaručují velmi malou vzdálenost mezi volantem a pákou voliče převodovky, což je typické pro závodní automobily. Díky tomu je řidič interiérem doslova obklopen. Ovladače všech klíčových ovládacích prvků a nastavení jsou uskupeny do logicky poskládaných celků, s tlačítky umístěnými v dosahu řidiče pro rychlé a intuitivní ovládání. Stejně jako u ostatních vozů Porsche, spínací skříňka je umístěna vlevo od volantu.

Přístrojová deska mluví také jasnou „řečí Porsche“, nabízí tři kruhové přístroje s centrálně situovaným rychloměrem. Indikátor umístěný uvnitř rychloměru informuje řidiče o tom, jaký rychlostní stupeň zařadila dvouspojková převodovka Porsche Doppelkupplung (PDK). 4,8palcový barevný displej s vysokým rozlišením sídlí v pravém tubusu. Kromě nejdůležitějších palubních údajů graficky zobrazuje také mapu volitelného systému Porsche Communication Management (PCM) s navigačním modulem.

Ceny

Cena modelu je stanovena na € 57 930 vč. DPH pro modely Macan S a Macan S Diesel. Špičkový model Macan Turbo je k dostání za cenu od € 79 826 vč. DPH.

Podobné články:

1 komentář u „Vše co potřebujete vědět o novém Porsche Macan“

Napsat komentář