reklama Suzuki

Označení „RS“ v názvu, třináct let od ukončení produkce a pouhých 4501 vyrobených kusů jsou dobré předpoklady pro začínající youngtimer. Esem v rukávu je tak nejen turbo motor, skvělý podvozek, ale zejména investiční potenciál. Nejlepší čas na koupi? Nyní!

Když v šestadevadesátem skončila výroba Escortu RS Cosworth, měla fabrika rázem ve své nabídce sportovních vozů okno. Koupěchtivé petrolheady navnadil Ford na autosalonu v Paříži, kde roku 2000 strhl plachtu z konceptu. Na výrobní linku se ostrý „foukač“ dostal až v roce 2002 a dělal se krátce. Výroba skončila roku 2003. Za tu dobu vzniklo jen 4501 vozů. Tohle číslo je pro nás suchozemské Evropany nutné vydělit dvěma, protože cca 2000 vozů skončilo na britském trhu s volantem na špatné straně auta, pochopitelně.

Rally Sport

Při pohledu na zvučná jména dodavatelů komponent vás musí nutně napadnout, že „tenkrát“ se více ladilo a méně (marketingově) kecalo. Na Focusu RS najdete Brembo (brzdy, mimochodem průměr kotoučů je 325 mm vpředu a 280 mm vzadu), OZ Racing (kola), Sachs (tlumiče), AP Racing (spojka), Garrett (turbodmychadlo), Quaife (samosvorný diferenciál) a Sparco (sedačky). Pětistupňová manuální převodovka MTX –75 je forďácká. Čtyřválec 2,0 l Duratec s kovanými písty produkoval 215 koní v 5500 ot./min. a 310 Nm při 3500 ot./min. Nutno dodat, že na první dva kvalty byl točivý moment omezen na hodnotu 241 Nm, protože kouřící pneumatiky jsou sice super na efekt, ale akceleraci rozhodně nepomohou.

Síla motoru se opírala jen do přední nápravy, ale naštěstí zde byl ten samosvorný diferenciál. Čtyřkolka by zvyšovala cenu (oblíbená hláška Fordu, se kterou nás oblboval ještě další roky s Focusem RS mk2) a hlavně hmotnost vozu. Faktem je, že Focus RS toho s obyčejným Focusem neměl moc společného a tak by se možná dalo věřit povídačkám o tom, jak Ford tenkrát na každém autě tratil sto padesát tisíc korun. Přesto cena na českém trhu byla stanovena na 1 145 000 Kč!

reklama Isuzu

Proč ho koupit dnes?

„Nejlepší hothatch“ křičely titulky všech evropských magazínů té doby. Není důležité, že RS uměl stovku za nějakých 6,5 s a zvládal boční přetížení až 0,94 G, to dnes umí každý druhý kombík s nálepkou Vojtíšek v autě, ale kouzlo Focusu RS stále tkví v jeho jízdních vlastnostech a vlivu na „feeling“ řidiče. Možná se ptáte, proč raději nezvolit RS mk2, který měl pod kapotou pětiválec a vypadal jako wéercéčko. Tak zaprvé, mk1 měla k WRC blíž než si umíte představit, i když to nebyla čtyřkolka, zadruhé, mk1 je dnes v pozici klasiky.

Na krámy právě vstupuje Focus RS mk3, což by měl být signál pro vás – nejlepší čas se poohlédnout po první generaci. Ceny na evropských trzích začínají na částkách € 6500,– ale takovým vozům bych se vyhnul, stejně jako hodně upraveným kusům. Chtějte originální stav! Nejdražší mk1 jsem našel za € 40 000,– se 16 000 km na tachometru, což je velká voňavka, ale za tenhle balík bych si dokázal představit jiné klasiky. Nejvíce aut se nachází v rozmezí deseti tisíc a dvaceti tisíc euro, jinými slovy za zhruba € 15 000, – najdete ideálního kandidáta do vaší garáže. Při pohledu na současné ceny Escortů RS Cosworth si můžete představit, kam se vyšplhají ceny Focusu RS za pár let. Kdo dnes koupí neprohloupí.

Seriál článků Tip na investici vzniká ve spolupráci se společností Gruppe H specializující se na nákup youngtimerů.