Letos na jaře jsme měli možnost několik měsíců řídit zajímavý kousek v podobě zcela nového kombíku od Renaultu s nejsilnějším zážehovým motorem.

Renault Mégane se dodává v provedení pětidvéřový hatchback, nebo jako prodloužené kupé se čtyřmi dveřmi a opět pětidvéřové kombi. Oproti hatchbacku je u kombi prodloužená nejen karoserie o 267 mm na celkových 4632 mm, ale i rozvor o délce 2711 mm. Ten je o 43 mm delší. Když k tomu připočtete šířku 1814 mm a zavazadelník od 521 do 1504 litrů, dostáváme se k hodnotám, za které by se před pár lety nemusel stydět vůz střední třídy.

Vynechme základní motory a pojďme se věnovat nejvýkonnější verzi. Kola přední nápravy pohání zážehové turbo o objemu 1,6 litru, výkonem 205 koní a nejvyšším točivým momentem 280 Nm. Zatímco nejvyššího výkonu dosahuje čtyřválec při 6000 otáčkách/min., točivého momentu již při 2400 ot./min. Výkon je přenášen prostřednictvím dvouspojkové sedmistupňové automatické převodovky EDC a Renault MÉGANE Grandtour  GT tak dosahuje nadprůměrného zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 s a nejvyšší rychlosti 230 km/h.

Co dělá tento vůz výjimečný ve své kategorii? To je především unikátní systém se všemi čtyřmi řízenými koly. Systém zajišťuje perfektní stabilitu a dokonalou přilnavost, za kterou by se nemusely stydět ledaskteré čtyřkolky. Řízení je přesnější a tužší než u předchozí generace a vy tak obklopeni sportovními anatomickými sedadly získáte s mnohými konkurenty nesrovnatelný prožitek z jízdy.

V základní konfiguraci je v ceníku u modelu Renault MÉGANE Grandtour GT cenovka 624 900 korun včetně daně. Již základní výbava verze GT je velmi bohatá a příplatkových položek není mnoho. Mezi těmi nejzajímavějšími figuruje například paket BOSE zahrnující navigaci a multimediální systém R-Link 2 a hudební systém BOSE Surround Sound System s nádherným čistým zvukem i z handsfree. Z dalších příplatků jmenujme Active emergency braking systém, adaptivní tempomat fungující celkem hladce nikoliv ukvapeně intenzivně, head-up display, speciální metalický lak Modrá Iron, či černo-modré čalounění GT anatomických sedadel v kombinaci kůže – alcantara. Sportovní sedačky mají výrazně tvarované bočnice a z zatáčkách vás pevně podrží na místě. Mezi příplatky ještě najdeme parkovací asistent a vyhřívaní předních sedadel. S tím vším se dostáváme na vcelku přijatelnou finální cenu 747 900 korun za plně vybavený model se sportovním duchem, natáčecí zadní nápravou a 205 koni.

Za dobu zápůjčky jsme najeli zhruba 10 tisíc kilometrů. Renault udává kombinovanou spotřebu 6,0 l/100 km. Svižným denním ježděním máme dlouhodobý průměr 7,2 litrů. Ale k udávané spotřebě se rozhodně dá přiblížit. S plně naloženým autem, se střešním boxem a v obsazení čtyř osob jsme vyrazili na prodloužený víkend na hory. Průměrnou spotřebu jsem vynuloval při odjezdu, po plynulé jízdě podle předpisů svítila při návratu na palubním počítači hodnota 6,8 l/100 km. Tímto bych rád poděkoval i panu Tomáši Böhmovi, který nám na poslední chvíli vytrhl trn z paty zapůjčením střešních nosičů a střešního boxu, kdy jsme den před odjezdem zhodnotili, že 521 l zavazadlového prostoru pro čtyři lidi stačit nebude. Bohužel jsem nepočítal s tím, že zatímco já budu mít včetně oblečení na lyže jednu průměrně velkou tašku, kolega tři podobné, a to s námi jely ještě dvě slečny.

 

S Renaultem MÉGANE Grandtour GT je radost jezdit, nastavení podvozku je příjemně tuhé, do zatáček se nenaklání a stabilitě navíc pomáhá systém 4 control, tedy natáčení zadních kol. Jen je potřeba si na fungování 4 control trochu zvyknout, v nižších rychlostech jdou zadní kola proti předním – zmenšuje se poloměr otáčení. Ve vyšších rychlostech se natáčí přední i zadní kola stejným směrem. Při zpomalení a zatáčení jsem zpočátku měl pocit, že mi zadek utíká, ale velmi rychle jsem si zvykl. Sportovní sedadla jsou příjemná, správná poloha za volantem se hledá sama. Ergonomie je dobrá, vše je tam kde zhruba předpokládáte.

Před řadičkou je ještě umístěno kouzelné tlačítko R.S. Drive. Po jeho stisknutí se výrazně zrychlí odezva plynového pedálu, ztuhne řízení, zhutní zvuk motoru a převodovka řadí až u červeného pole. Najednou jako když neřídíte pohodlný rodinný kombík, ale čistokrevný sportovní vůz. Mimo ostrého režimu si ještě můžete sami nastavit režim Individual. Já jsem dával přednost nastavení všeho mimo motoru do sportu a užíval jsem si bezprostředního spojení s autem a vcelku příjemnou spotřebu do 7 l/100 km.

Za zapůjčení vozu a příjemné chvíle za volantem děkujeme společnosti Renault Česká republika.