Model M550d xDrive si vysloužil přezdívku „dieselová M5“. Díky výkonu 381 koní a točivému momentu 740 Nm je to zasloužené přirovnání. TopDrive zjišťoval, zda tento vůz boří zavedené pořádky mezi automobily jezdící na naftu.
V historii BMW najdeme celou řadu „vylepšených“ modelů. Novinka označená jako M550d xDrive může vyvolat vzpomínku na M535i z roku 1978. Tehdy dostala řada 5 (E12) nízký přední spoiler, spoiler na zádi, sportovní sedadla a volant, dále hliníková kola, silnější brzdy, kratší převody, samosvorný diferenciál a motor o objemu 3,5 litru. Dnes je situace obdobná, akorát s tím rozdílem, že před 30 lety měla „sportovní“ pětka benzínový motor a pohon zadních kol, zatímco ta dnešní má diesel pohánějící všechna čtyři kola. Někteří fanoušci to berou jako neodpustitelný odklon od tradice, ale čas ukáže, jestli BMW udělalo krok správným směrem.
Contents
M mimikry
Vizuální rozdíl mezi M550d xDrive a ostatními pětkovými BMW s M-paketem je pro většinu lidí nepostřehnutelný. V předním nárazníku nejsou mlhovky a hranaté koncovky výfuku (ostatní diesely mají kulaté koncovky) jsou lakovány černě. Vnější zpětná zrcátka jsou šedá bez ohledu na lakování zbytku vozu. Na víku kufru (u verze sedan) je decentní odtrhovaná hrana, která jej jinak u M-paketu za příplatek. Vnější estetické charakteristiky uzavírají 19“ hliníková kola. Interiéru vévodí sportovní sedadla v kombinaci látky a alkantary s decentní M trikolorou, stejnou, jako kdysi mívala M535i. Alkantarou je čalouněna i loketní opěrka a polstrování dveří. Kůží potažený sportovní volant má pádla řazení ve standardní výbavě.
Šest v řadě a tři turba
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Základem současných šestiválcových dieselů v nabídce BMW je motor o objemu 3 litry označovaný jako 30d. Jeho výkonnější varianta 35d/40d pracuje s dvojicí nestejně velkých turbodmychadel. S růstem otáček motoru se k menšímu turbu postupně přidá turbo větší. Výsledkem dvoustupňového přeplňování je plynulý zátah od nejnižších otáček. Motor v M550d xDrive přeplňovaný třemi turbodmychadly je další a zatím nejsilnější evolucí tohoto řadového šestiválce.
pohon | 4×4 | akcelerace 0–100 km/h (s) | 4,7 |
---|---|---|---|
palivo | nafta | maximální rychlost (km/h) | 250 |
počet válců | 6 | převodovka | 8A |
objem motoru (ccm) | 2993 | kombi. spotřeba (l/100 km) | 6,3 |
výkon (kW) | 280 | objem zavazadl. prostoru (l) | 520 |
točivý moment (Nm) | 740 | pohotovostní hmotnost (kg) | 1970 |
Sportovec v obleku
Na parkovišti mezi ostatními vozy BMW všech barev je bílá (Alpine White) M550d xDrive nepřehlédnutelná. Po nasednutí jsem si opět uvědomil, že pětkové BMW je „kus“ auta. Parkovací senzory a couvací kamera přijdou vhod, zejména v úzkých podzemních garážích. Při proplouvání městem na režim Comfort nic nenasvědčuje tomu, že držím opratě s 381 hřebci. Kdyby mi někdo řekl, že řídím 530d nebo 535d, věřil bych mu. Nešlápnout pořádně na plyn při jízdě po dálnici vyžaduje hodně pevnou vůli. Odměnou budiž spotřeba něco přes 7 litrů na sto.
Baví mě charakter aut odhalovat postupně a tak další štací jsou okresní silničky. Osmistupňovému automatu jsem se rozhodl nekecat do práce a Adaptive Drive jsem ponechal v komfortním režimu. Zatím. Vzhledem ke „kvalitě“ našich silnic bude Comfort tím nejpoužívanějším režimem ve všech BMW vybavených adaptivním podvozkem. Pětsetpadesátku ke svižnější jízdě netřeba přemlouvat, zátah motoru je okamžitý. Během velice krátké chvíle jsme si na sebe zvykli. Motor o sobě dává vědět vcelku příjemným zvukem, podvozek výborně žehlí nerovnosti a řidič rychle přestane vnímat rozměry vozu. Pohon všech kol xDrive ve spojení s tímto motorem dělá z eMpětsetpadesátky vysoce efektivní stroj. Je jedno jestli akcelerujete na rovině nebo při výjezdu ze zatáček, vůz se vždy opře o všechna kola a vyrazí vpřed. Čtyřkolka si sama rozhodne, kolik síly v danou chvíli pošle na přední a zadní kola. Ani špetka výkonu tak nepřijde nazmar.
Při dynamické jízdě je nutné se držet předem zvolené stopy. Budete-li chtít měnit stopu uprostřed zatáčky popř. současně i brzdit, vůz vám dá ihned najevo, že je mu to proti srsti. Tohle si můžete dovolit s lehkým sportovním vozem, nikoliv s dvoutunovou limuzínou. To není kritika, ale fakt. Zpátky do města – na dlažebních kostkách a po přejetí několika železničních přejezdů si uvědomuji, že tohle auto je skutečně pohodlné a to jezdí na devatenáctipalcových nízkoprofilových runflatech. Troufám si tvrdit, že pětka vybavená Adaptive Drive trumfne X5 a X6 s aktivními stabilizátory.
Dieselová M5?
Určitě se ptáte, jak si M550d xDrive vede v plném tempu. Popravdě, byl jsem šokován její dynamikou. Oproti modelům 35d/40d je reálný výkonový rozdíl eMpětsetpadesátky citelný. Jak charakterizovat motor spalující naftu? Jestli jako agregát s nelichotivým zvukem, nechutí k vysokým otáčkám a naopak s přívětivou spotřebou, pak je M550d xDrive výjimka. Obzvlášť v režimu Sport. Znáte ten pocit, když sedíte ve startujícím dopravním letadle? Stejně mocný a plynulý tah zažijete i zde. Tento kalup probíhá v naprostém pohodlí a izolovanosti od vnějšího světa. Ideální cestovní rychlost je cca 220 km/h bez ohledu na to, jestli se dálnice kroutí nebo zvedá do kopce. Jistota, jakou vám vůz dává, je návyková. Až pohled na tachometr prozradí, že jedete rychlostí o 50 km/h vyšší, než jste si mysleli.
Rád bych vám řekl, že jsem vyzkoušel elektronicky omezenou maximální rychlost a že digitální rychloměr ukázal ještě o pár kilometrů vyšší rychlost, ale potvrdit to nemohu. Ani to, že při maximálce má motor rezervu tisíc otáček, než by ručička otáčkoměru protnula červené pole. Bůh ví, jak rychle by auto jelo bez omezovače.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Není překvapením, že revírem pro eMpětsetpadesátku jsou dálnice, ale rychlého tempa je schopna i mimo ně. Málokterý vůz bude za jakéhokoliv počasí tak rychlý a zároveň bezpečný jako právě M550d xDrive. Její grip je neskutečný. Je to první naftové auto, kde jsem pocítil radost manuálně řadit prostřednictvím pádel pod volantem. Motoru rozhodně nechybí chuť po otáčkách, to vše za doprovodu příjemně bručivého zvuku a velkého apetitu po naftě.
Je čas to změřit
Abyste si dokázali udělat představu o rychlosti a spotřebě paliva, podrobil jsem auto testu na trati dlouhé 56 kilometrů. Trasa zahrnovala dálnice, okresní silnice, jedno strmé stoupání do kopce plného zatáček a průjezd několika obcemi, z nichž většina měla omezenou rychlost na 40 km/h. Trasu jsem projel třikrát, pokaždé na jiný režim. Během první super úsporné jízdy jsem na dálnici zapnul tempomat.
režim | tempomat | režim převodovky | čas jízdy (min) | prům. rychlost (km/h) | prům. spotřeba (l/100 km) |
---|---|---|---|---|---|
Eco Pro | ano (110 km/h) | automatický | 42 | 84 | 7,0 |
Comfort | ne | automatický | 35 | 97 | 8,3 |
Sport | ne | manuální | 27 | 133 | 22,7 |
Závěr
BMW M550d xDrive je po všech stránkách působivý vůz. Mají-li vozy řady M Performance hrát roli celoročně použitelných, praktických a přesto úchvatně rychlých členů vašeho vozového parku, pak se misi podařilo splnit. Přezdívka „dieselová M5“ na tohle auto sedí, ale rozhodně bych M550d xDrive za „pravou“ M5 nezaměňoval. Poslední M5 jsem sice ještě neřídil, ale mám pádné důvody se domnívat, že nabídne více emocí (benzínový osmiválec, pohon zadních kol…). Rychlost M550d xDrive je fascinující, ale ne emotivní. Myslím, že v provozu nebude eMpětsetpadesátka o moc pomalejší než vrcholná M5. K otázce spotřeby paliva řeknu jen to, že tento vůz není perpetuum mobile, za své výkony si žádá patřičný díl potravy. Průměrná spotřeba po testu činila 13,3 litru.
Stejný motor najdete i v X5 M50d (od 2 092 500 Kč vč. DPH) a v X6 M50d (od 2 192 500 Kč vč. DPH), ale pokud cítíte zvrhlou potřebu si jej užít, pak volte sedan M550d xDrive nebo kombi M550d xDrive Touring (od 2 155 000 Kč vč. DPH). Racionální důvod, proč dát přednost M550d xDrive před 535d xDrive neexistuje, alespoň já na něj nepřišel. Mám ale jiný důvod si vybrat právě eMpětsetpadesátku.
Co se vám bude líbit a co ne
Na aktuální pětkové řadě se chyby hledají těžko. Z pohledu estetiky mně na M550d xDrive vadila jen ta šedá zrcátka. Nechápu tvůrce, co tímto prvkem chtěli říci. Přestože měl vůz elektricky ovládané víko kufru, chyběla mně možnost otevřít kufr z místa řidiče. Automatické dovírání dveří Soft Close (16 125,–) je příjemné, ale dá se bez něj obejít. Navigační systém Professional (63 275,–) je povinnost a Head-Up Diplayi (35 050,–) přijdete rovněž na chuť. Za ukazatel aktuální povolené rychlosti by se ale už dalších 8 075 Kč připlácet nemuselo. Mezi nutné položky patří rovněž couvací kamera (10 600,–), jejíž výhody oceníte při prvním parkování. Elektricky ovládaná sluneční clona spolu s clonami bočních zadních oken (14 875,–) vytvoří intimní, sluncem nerušenou atmosféru na zadních sedadlech. Tou nejnutnější a zároveň nejnákladnější položkou příplatkové výbavy je Adaptive Drive (81 675,–) – nastavitelná tuhost tlumičů vč. aktivních stabilizátorů.
Cena
Základní cena BMW M550d xDrive sedan činí 2 080 000 Kč vč. 20% DPH. Cena testovaného vozu činila 2 476 425 Kč vč. 20% DPH. Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Invelt.
Fotogalerie z testu: BMW M550d xDrive (TEST)