reklama Suzuki

Elektromobily jsou za dveřmi. Mladoboleslavská Škodovka jde ve šlépějích mateřského koncernu a staví se k zelené energii čelem.

Od března 2012 je v testovacím provozu u škodováckých partnerů flotila celkem 10-ti Škoda Octavií. Patří mezi ně mimo jiné ČEZ, ŠKO-ENERGO, Letiště Praha, nebo ČVUT v Praze. V průběhu testů se ladí některé otázky řešení pro následnou sériovou výrobu – jako je např. upozorňovací zařízení – reproduktor umístěný za zadními světly, jež do 50km/h imituje zvuk spalovacího motoru.

Jak se rodila škodovka na elektřinu

Výchozím modelem pro elektromobil se stala Škoda Octavia Combi. Technická specifika jsou působivá. V automobilu běhá úctyhodných 324V. Škoda v současné době ladí podmínky pro sériovou výrobu. 

Škoda Octavia combi 2.0 TDI

Jak se jede na proud

Elektromotor poskytuje výkon až 85 kW. Z 0 na 100 km/h vůz akceleruje za 12 sekund, maximální rychlost činí díky omezovači 135 km/h (fyzicky až 150km/h). Elektrickou energii čerpá z lithium-iontové baterie umístěné pod střední a zadní částí podlahy. Ta se skládá ze 180lithium-iontových článků o šířce 150 mm a délce 650 mm. Celková kapacita baterie tak činí 26,5 kWh, což je energetickým ekvivalentem 6,5 litru nafty v případě spalovacího motoru. Hmotnost je plných 315 kg. Dojezd výrobce udává 150km.

reklama Isuzu

Během testování vyšlo najevo, že reálný dojezd se značně váže na řidiče. Zkrátka, baterie se dá vyždímat i za 50km. Při jízdě „na spotřebu“ je však možné najet na jedno nabití i více než 200km. Dobíjení na 80% kapacity baterie trvá 8 hodin při napětí 230 V (jednofázový proud) nebo 2 hodiny při 400 V (třífázový proud). 

Maximální výkon motoru je 85 kW po dobu jedné minuty, v normálním provozu pak 60kW. Točivý moment dosahuje 270 Nm (po 4 vteřiny, zato ovšem okamžitě), resp. 255 Nm (po 60 vteřin). 

Nové jízdní módy

Nová Škodovka je vybavena několik hi-tech módy jízdy. Ve standardním módu jízdy D je možné páčkami pod volantem upravovat sílu rekuperace. Kromě toho je ještě k dispozici mód B pro instantně maximální rekuperaci. 

Cena modelu Škoda Octavia Green E Line se pohybuje kolem velmi slušných 10-ti milionů korun. Pokud se vám to zdá moc, zajděte do Autoesa a zkuste ojetou Octavii z klasické řady.

Škoda Octavia RS combi