Rubrika, ve které naleznete zaparkované tipy, postřehy a novinky za uplynulý týden. Dnes si ukážeme jak usnadnit dieselu studené starty, povíme si něco o Audi A1 Quattro, dáme vám tip na film, který stojí za to vidět a nebude chybět ani zajímavé video.

Majitele automobilu s dieselovým motorem mohou v průběhu zimy potkat problémy způsobené zamrzáním nafty. Hovoříme o tzv. bodu zákalu (též bod filtrovatelnosti), ke kterému u přechodové nafty (období listopad-prosinec) dochází kolem –10°C. Od 1. prosince jsou čerpací stanice povinny prodávat naftu s filtrovatelností do –20°C. Přesto nemáte stoprocentní jistotu, že se svým promrzlým automobilem odjedete. Konkrétně se stane toto – krystaly parafínu ucpou palivový filtr a motor po chvíli nepravidelného chodu zhasne. Jak problémům předejít? Určitě tankujte palivo v síti značkových čerpacích stanic.

Druhé doporučení zní – tankujte vždy plnou nádrž. Ne proto, abyste u čerpací stanice udělali hezkou útratu, ale kvůli zamezení vzdušné vlhkosti. Voda je velký nepřítel palivového systému a s poloprázdnou nádrží dáváte vlhkosti šanci, aby se vysrážela na stěnách nádrže. Třetí doporučení se týká přidání vhodných aditiv do nafty. Tato aditiva zlepšují studené starty, zabraňují zamrzání/tuhnutí nafty a zvyšují cetanové číslo nafty, které je ekvivalentem oktanového čísla u benzínu.


Autor: Tomáš Čanda

aditivum do motorové nafty

Osobní zkušenost mám s výrobkem STP Diesel Treatment, který se dá běžné koupit u většiny čerpacích stanic, samozřejmě i u prodejců autodílů v jejich prodejnách či na internetu. Balení o obsahu 250 ml stojí v průměru 140 Kč a vydrží na celou nádrž. Přidává se před tankováním. Dobré reference jsem slyšel i na zimní VIF super Diesel Aditiv, jehož cena se pohybuje v průměru kolem 180 Kč za 500 ml balení. Motor má v mrazech po nastartování znatelně klidnější chod a menší kouřivost. Kvůli výkyvům teplot není nutné aditiva přidávat při každém tankování, ale před cestou do hor či při očekávání mrazů –10°C a více, bych vám taková aditiva určitě doporučil.

Je název Quattro u A1 na místě?

Včera jsme zveřejnili článek o nejrychlejší Audi A1, které přijde v polovině roku 2012 v omezené sérii 333 kusů. Pozastavit se musíme u názvu, protože Audi nepoužilo tradiční označení „S“ či „RS“, jak to tradičně dělá u svých nejrychlejších modelů, ale sebevědomě použilo výraz „Quattro“. Běžný konzument Audi je na toto označení zvyklý, vždyť se s ním setkává na každé Audi vybavené pohonem všech kol. Fanoušek Audi si pojem spojí s prvním modelem, který měl pohon Quattro a nesl toto označení, řeč je Audi Quattro z roku 1980.


Autor: Audi

model Quattro z počátku 80. let

Nejsilnější A1 se pravděpodobně snaží navázat na duchovní odkaz této třicet let staré legendy. Výkonu má dost, i když na původní Quattro ji chybí jeden válec v motoru, což by pro Audi nemusel být neřešitelný problém, protože v aktuální nabídce nadupaný pětiválec má (pro modely RS3 a TT-RS). Hlavním paradoxem je ale samotné označení Quattro u modelu, které vlastně „pravé“ Quattro není, neboť A1 využívá pohonu všech skrze systém Haldex. Jsme rádi, že Audi přišlo s tímto modelem, protože vítáme každý vůz určený řidičům, kteří rádi řídí, na rozdíl od těch, kteří se jen vezou. S povděkem kvitujeme, že se automobilka rozhodla do této verze použít manuální převodovku. Jen název mohlo Audi vybrat vhodnější, protože ať má A1 Quattro připomenout staré zlaté časy či nikoli, není to Quattro.

Dokument Senna

Vánoce jsou za rohem a tak máme všichni opět šanci vidět v televizi Mrazíka, už po čtyřicáté sedmé. Kdo by rád viděl také něco jiného než pohádky, které zná nazpaměť, doporučujeme dokument Senna o brazilském jezdci F1 Ayrtonu Sennovi. Dostupný je jak na DVD (199 Kč), tak na Blu-ray (cca 450 Kč). Udělej radost sobě a vychutnejte si 100 minutový film o muži, který se zapsal zlatým písmem do historie motoristického sportu. Snímek monitoruje jeho závodní kariéru od počátku až do tragické smrti v roce 1994. Použity byly archivní a dosud nepublikované materiály. Když odhlédneme od oficiálního textu distributora, tak bychom čekali více záběrů z jeho osobního života, kterých je ve filmu poskrovnu. Stominutová stopáž uběhne rychle a během ní má divák šanci poznat povahu tohoto výjimečného jezdce. K dokonalosti dokumentu chybí nějaká ta kritika či nedostatky, protože i trojnásobný šampion F1 byl jenom člověk a své chyby měl.

K Ayrtonnu Sennovi se vrátíme ještě v následujícím videu. To bylo pořízeno na počátku 90. let na závodním okruhu Suzuka v Japonsku, kde Senna otestuje Hondu NSX (čtěte zde) na jejímž vývoji se sám podílel. Bílé ponožky v hnědých mokasínech jsou dnes úsměvné, ale všimněte si toho baletu, který Ayrton předvádí na pedálech s přesně dávkovanými meziplyny. Tyto záběry ve filmu Senna neuvidíte.

Senna a Honda NSX