Nejste si při parkování do řady stojících vozidel jistí svými řidičskými schopnostmi a máte obavu, že se do mezery mezi okolními auty váš vůz nevejde? Pak starosti s parkováním přenechejte aktivnímu parkovacímu asistentovi.
Parkování ve stísněných městských uličkách je pro mnoho řidičů stále určitým problémem. Tvůrci automobilů jsou si toho vědomi a vymýšlejí stále sofistikovanější systémy, které parkovací manévr usnadňují, nebo dokonce při parkování téměř zcela přebírají kontrolu nad vozidlem. V současnosti si tak cestu k řidičům stále častěji nacházejí automatické parkovací systémy. Ty vyhledají vhodné místo k zaparkování a následně také téměř samostatně zaparkují. Liší se mezi sebou zejména použitými technologiemi. Zatímco někteří výrobci ve svém systému kombinují parkovací senzory a kameru, na základě jejíhož obrazu řidič určuje na dotykovém displeji přesné místo, do kterého si přeje zaparkovat, jiní k automatickému parkování kameru nevyužívají. Některé automatické systémy umožňují pouze parkování do řady podélně stojících vozidel, jiné si poradí i se zaparkováním mezi dva automobily postavené kolmo k chodníku.
Ruce netřeba
Bylo by mylné předpokládat, že za vás automobil zaparkuje zcela sám. Jistá součinnost řidiče je stále nutná. Automatický parkovací asistent dokáže najít potřebný prostor a korigovat směr jízdy. Řazení rychlostních stupňů pro pohyb směrem dozadu i vpřed, stejně jako ovládání pedálů, je pak přenecháno na řidiči. Aby automobil začal hledat místo na zaparkování, je nutné parkovacího asistenta nejdříve aktivovat a následně pomocí ukazatelů směru (nebo dotykového displeje) určit stranu, na kterou hodláme zaparkovat. Při následném průjezdu okolo řady aut vůz hledá potřebný prostor. Jakmile jej nalezne, informuje o tom řidiče. Některé systémy (například v Toyotě Prius) vás požádají o stanovení požadovaného místa pro parkování, které je možné korigovat na obrazovce dotykového displeje.
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Ovládání vozidla pouze pedály
Jiné systémy tento krok vynechávají a pouze požádají o zařazení zpátečky (jako například v novém Fordu Focus). Poté vůz převezme kontrolu nad řízením a sám koriguje dráhu jízdy směrem do řady stojících automobilů. Řidič v této chvíli ovládá pouze plynový a brzdový pedál. Volant se před ním „samovolně“ otáčí. O vzdálenosti od blížící se překážky systém informuje akustickými signály a požádá vás v případě potřeby o zařazení prvního rychlostního stupně pro popojetí směrem dopředu. Konkrétní postupy se samozřejmě liší v závislosti na jednotlivých výrobcích, nicméně principielně jsou popisované úkony obecně platné.
Umělá inteligence
Je jasné, že automatický asistent pracuje na základě výpočtu dráhy pro zaparkování, zadané dle geometrických hodnot a velikosti mezery, do které se má vůz vejít. Je proto dobré mít na paměti, že pokud by například okolní vozidla nestála u chodníku, ale přímo na něm, váš vůz si to namíří taktéž na chodník. Dále je nutné počítat s tím, že asistent potřebuje k zaparkování do řady aut větší prostor. Proluky mezi automobily, do nichž by běžný řidič byl schopen bez potíží zaparkovat, tak bohužel většinou ponechá bez povšimnutí. Někoho může při použití automatického parkovacího asistenta zpočátku uvádět do rozpaků, že musí sundat ruce z volantu, který se následně sám otáčí. Na tuto zvláštnost si však postupně zvyknete.
parkovací asistent v akci
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Kolik automatické parkování stojí?
Ceny parkovacích systémů se samozřejmě liší v závislosti na marketingové strategii jednotlivých automobilek. Automatický parkovací asistent je například do Fordu Focus nabízen pouze v rámci příplatkových sad a jeho samostatnou cenu tak nelze určit. Cena těchto sad (které samozřejmě zahrnují také další výbavu) se v případě Fordu pohybuje v závislosti na stupni výbavy vozidla od patnácti do třiceti tisíc korun. Ve Volkswagenu Tiguan pak za parkovacího asistenta připlatíte přibližně osmnáct tisíc korun.
Teda to me hodne prekvapilo ze ten automat ignoruje mensi mezery do kterych by byl schopen dobry ridic bez problemu zaparkovat. Pak mi nejak unika duvod proc toho asistenta mit ?? Ja vzdycky myslel ze prave ten asistent dokaze zaparkovat do tak male mezery se kterou bych mel problemy (protoze nebudu dodrzovat naprosto optimalni postup).
Kdyz dokaze zaparkovat jen do velke diry se kterou nema problem ani podprumerny ridic, tak jaka je jeho vyhoda ???
je vidět, že nejste ve vhodné cílové skupině pro využití automatu. Když si ale představím, co všechno dnes udělá autoškolu, kdy není nutné ani jedenkrát za celou dobu jízd couvat (případně ani při zkušební jízdě). Pak z toho vypadnou právě adepti na použití automatu (jak parkovacího asistenta, tak řazení). Jsou to prostě lidé, kterým by prospělo (a i jejich okolí) mít svého osobního profesionálního řidiče, ale nemají dost peněz na to, aby si ho mohli zaplatit.
Zajímalo by mne, kdo v případě nehody při parkování (odření laku, atd..) za tuto nehodu může, zda řidič, nebo automat, který v danou dobu vlastně řídil.
Za nehodu může vždy řidič! Ten nese zodpovědnost za řízení vozidla. Určitě to bude zdůrazněno i v příručce k vozu. Automobilky si to z právního hlediska zcela jistě dobře ošetřily.
A bavíme se o trestněprávní odpovědnosti nebo odpovědnosti za škodu?
Nepolemizuji o tom, kdo je nebo není schopen absolvovat úspěšně autoškolu. Nicméně mi jaksi uniká spojitost mezi používáním/nepoužívání automatu (parkovacího či na řazení). Umím používat manuální řazení, zaparkovat mezi auta také zvládnu, ale ani jedna z činností mi nečiní nějaké zvláštní potěšení. Teorie, že automat používají jenom idioti, kteří neumí řadit, je asi stejně přínosná jako teorie, že centrální vytápění používají idioti, co si neumí zatopit v kamnech. Nevím jak vy, ale já si raději ulehčím život s centrálním topením.
Dobrý den,
parkovací asistent vyžaduje větší mezeru mezi sousedními vozy, neboť dráha jízdy je v tomto případě idealizována tak, aby nemohlo dojít k poškození okolo stojících aut. To znamená, že asistent si nechává větší odstup od okolních překážek, než by potřeboval zručnější řidič, který by do dané proluky bez problému zaparkoval.
Je to jen o tom odladit elektroniku a software a na auto maplatit vetsi mnozstvi presnejsich senzoru. Za 10 let bude parkovaci asistent parkovat lip nez 90% lidi. Je to podobny jako s ABS, prvni generace byla spis na skodu, v dnesni dobe uz ma v podstate jen pozitiva (teda pokud clovek nechce umyslne vyvolat hodiny :-))
Byl bych větší optimista – dříve než za 10 let.
Parkovací asistent neignoruje menší mezery. Tedy alespoň poslední generace. Mám nového Sharana a pro zaparkování v podélném směru potřebuje délku vozu +40cm vpředu i vzadu (tj. celkem +80cm), což už plno řidičů normálně vzdá, protože to už je celkem natěsno. Předchozí generace potřebovala dvojnásobek (tj. +80cm na každé straně). Pro vyjetí z podélného parkování mu dokonce stačí jen +25cm na každé straně.
Parkovat umím, ale občas i tak někdy vezmu ráfkem o obrubník, což je po létech hodně na pravých kolech vidět. Jelikož jsem pohodlný člověk, parkovacím asistent mi zaparkuje stejně jako již stojící vozy a nemusím se být třeba o ráfek.
ten automat ignoruje mensi mezery do kterych by byl schopen dobry ridic bez problemu zaparkovat. Pak mi nejak unika duvod proc toho asistenta mit ??
Zrovna včera jsem na parkovišti stál za velkou paní v malym autě která se snažila parkovat. Objet se nedala, na to tam nebylo místo, tak jsem jen seděl a bavil se. Trápila se s tím dobrých pět minut, furt dopředu, dozadu, točila volantem jak zběsilá (bohužel většinou na blbou stranu), ale pořád jí to někde vyčuhovalo. No nakonec to odpískala a odjela (zajímavé že vyjet se jí povedlo skoro hned?). Myslím že na takovéhle talenty automobilky s těmi parkovacími automaty spoléhají 🙂
Výrazu „umělá inteligence“ bych doporučoval se u této technologie vyhnout. I když parkování mnohým lidem činí potíže, z hlediska počítače je to při správných vstupních datech naprosto primitivní úkol. A to, že potřebuje více místa než lidský řidič, bych viděl spíše na jištění se ze strany výrobců u nové nezavedené technologie, než že by to instalovaná technika nezvládla.
taketo automaticke kraviny su nanic,. clovek co nevie zaparkovat nema co vyjst z autoskoly.
Stejně tak zrušit automatické převodovky, elektrická okna, atd., protože člověk který neumí ručně řadit či točit švihadlem nemá vyjít z autoškoly, že…
Inzinier, ktory nevie na papiery vypocitat diferencialne rovnice ale vie to urobit v Matlabe tiez nema co vyjst zo skoly?
Cely svet speje k automatizacii. Vsetko bude riadene pocitacmi, cela doprava, globalna ekonomika…..
Môjmu dedkovi sa tiež nezdá, ako je možné, že maturanti dnes nevedia používať logaritmické pravítko a vedia počítať len s kalkulačkami… holt vývoj nezastavíš.
je asi dána technologií akustických parkovacích senzorů, které pokud vím nikdy nejsou schopny měřit vzdálenosti pod 30 cm (tedy vše 0 – 30cm je vyhodnoceno jako „pod 30 cm“). Alespoň se tak chovají parkovací senzory různých aut, které při vzdálenostech pod 30 cm ječí, jakoby se můj blatník překážky už dotýkal. Čímž se stávají bezcenné, protože ve městě potřebuji zaparkovat „nárazník na nárazník“ a 5cm mezera je velká až až. Koneckonců, nikde ve vyhlášce se nepíše o tom, že nedestruktivní dotyk cizího vozidla by byl nějakým přečinem.