Od počátku roku 2015 vzrostl počet dovážených ojetin o 24 %. Proč?

Téměř polovina dovezených vozidel je starší 10 let. Zájemci o dovážené ojetiny, většinou bez transparentní historie, si neuvědomují zvýšená rizika u těchto vozidel. Na druhé straně vlivem uměle oslabeného kurzu koruny roste prodej mladých ojetin z České republiky do evropských zemí. V roce 2015 se očekává 45% růst vývozu ojetin.

Společnost Cebia, která dlouhodobě sleduje a analyzuje trh ojetých vozidel, upozorňuje na alarmující nárůst dovozu nekvalitních ojetin do ČR. Zde jsou její závěry:

Po dlouhodobém poklesu počtu individuálně dovážených ojetých vozidel do ČR došlo od počátku tohoto roku k obratu. V letošním roce skokově vzrostl tento počet o 24 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. 

„Znamená to, že čeští motoristé mají letos překvapivě větší zájem o dovážené ojetiny, a to i přes značná rizika s nimi spojená a přes jejich zdražení. Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl být dovezený vůz stočený, je o 50 % vyšší než u tuzemských ojetin. Naopak se mylně domnívají, že výběrem vozidla ze zahraničí se stočeným vozidlům vyhnou. Ve skutečnosti se do ČR často účelově dovážejí vozidla s nezjistitelnou historií,“ komentoval aktuální trend Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. 

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Právě Cebia provedla před nedávnem analýzu vybraného vzorku dovážených vozů a zjistila, že přes 60 % z nich mělo při prodeji v ČR stočený tachometr. Průměrně byly vozy stočeny o 82 tisíc kilometrů, rekordně o 192 tisíc kilometrů. Vozidlo s takto stočeným tachometrem je pak zhruba o 50 až 100 tisíc korun dražší. Nejčastěji jsou stáčeny vozy nejprodávanějších značek Škoda, Ford a Volkswagen a vozy luxusních značek BMW, Audi a Mercedes.

Nejenom stočené tachometry

Nejde však jen o často diskutovaný fenomén stáčení, ale také třeba o riziko neznámého původu a předělání identifikátorů vozidla. Takto jsou v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí. Policejní akce „Čistka“ dosud zajistila přes 500 vozidel. Způsobená škoda byla vyčíslena na cca 200 milionů Kč, trestně stíháno je zatím 180 osob. Akce byla v červenci 2012 pozastavena pro naprosté zahlcení příslušných útvarů kriminální policie a tato čísla tudíž nejsou konečná.

Navíc u dovážených ojetin hrozí ve zvýšené míře i další rizika, jako je omlazení vozidla, neodvedené DPH nebo falešné servisní knihy, resp. falešné záznamy většinou neexistujících servisů.

Ojetiny jsou nyní dražší

Vlivem oslabení koruny o zhruba 2 Kč jsou dovážené ojetiny dražší. Při srovnání 800 ojetých vozidel nabízených na zahraničním portálu Mobile.de a českém portálu Sauto.cz je průměrná cena srovnatelných vozů o 44 tisíc korun vyšší v zahraničí. Dovážené auto dále zdražují dovozní a registrační poplatky, které dosahují až 16 tisíc korun.

Regulací kurzu koruny vůči euru podporuje ČNB růst vývozu ojetin. Jejich počet v oblasti vývozu z ČR vloni vzrostl o 25 % a letos očekáváme dokonce 45% růst.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Názor TopDrive

Ve vzduchu visí otázka – co vede Čechy k tomu, aby nakupovali ojetá auta v zahraničí i přes vyšší cenu a se zmíněnými riziky? Tuzemský trh s ojetými automobily je natolik pokřivený, že řada z nás doufá v lepší nákup za hranicemi. Rizika stočených tachometrů, falešných servisních knížek a dokladů o původu vozidla jsou však stejná.

Stáří vozového parku v ČR je dlouhodobě diskutovaný problém, který by vedle expertů přes automobily mohli diskutovat také sociologové a ekonomové, protože problém jistě souvisí s životní úrovní obyvatel ČR. Kdyby si každý řidič mohl dovolit koupit každých pět let nový automobil dle svých přestav, pak by situace byla jiná. 

Asi není na místě se divit tomu, proč se k nám stará auta dováží a ta zánovní vyváží. Každý nechť si koupí to, co jemu libo jest. A dopady vzájemného kurzu koruny a euro, mající vliv kromě aut na ceny řady komodit a služeb, asi nemá smysl komentovat. 

Podobné články:

6 komentářů u „Od počátku roku 2015 vzrostl počet dovážených ojetin o 24 %. Proč?“

  1. Tento trend má několik příčin.
    Jednou z nich je životní úroveň. Ano, průměrné platy jsou tu sice docela normální, ale když jich nedosáhne ani 20% obyvatel a polovina obyvatel má plat kolem 13K čistého, tak si těžko bude kupovat nové auto, že….. A do práce se nějak dostat musí. Nic jiného takovým lidem nezbude.
    Držení nízké koruny také prodeji nových aut jistě neprospěje. 3 roky zpátky stálo auto za 15 000 euro 360 000kč. Dnes je to o 50 000kč víc. A to se bavíme o nižší střední třídě.
    No a možná jeden z nejdůležitějších důvodů je nedávný vrchol ekonomické krize, která se podepsala na kvalitě poslední generace vozů a ktomu euronormy na kde co – spotřebou počínaje. Dřív motor auto v drtivém případě přežil a auto spíš shnilo po 20ti letech. Dnešní turba s teoreticky hezkým výkonem a spotřebou mají třetinovou až poloviční životnost oproti zlatým dobám kolem roku 2000-2005.
    To že se šetří nejen na motorech, ale i na nápravách nám ukazuje třeba i nová Oktávka, která má zadní nápravu z přívěsného vozíku a omlouvají to tím, že kvalitní nápravu stejně 99% řidičů nevyužije a nepozná. Jděte s tím do řiti. Je to jen o tom ušetřit na materiálu a víc vydělat. Ikdyby to poznal jen 1 ze sta, tak těm 99 se klidně může stát, že jim do protisměru vlítne blbec, dostanou se na hranu a tam kde by je staré auto podrželo, tam nové skončí ve smyku.

    Odpovědět
    • S platy to v ČR není tak zlé, jak se neustále prezentuje. Průměrnou a vyšší než průměrnou mzdu má více jak 30 % pracujících. Medián, tedy přesný střed, kdy polovina lidí má více a polovina méně, je na 85 % průměrné mzdy a už loni byla na víc jak 23 000 Kč hrubého, letos je to ještě víc.

      Odpovědět
        • Nejsem, vycházím z údajů o průměru a mediánu mezd zveřejněných ČSÚ. Chápu, že jestli máte méně, tak se Vám to nezdá, nelíbí, nicméně medián mezd je ve výši 85 % průměrného platu.

          Odpovědět
          • Já napsla 20% a vy 30%. Nebudeme tu bazírovat na 10ti procentech. To už je tak nějak vcelku jedno. To že plno lidí co se dostane na ten váš průměr je v práci od vidím do nevidím je pak věc další.
            Zkrátka si většina lidí nemůže každých 5 let dovolit nové auto. Tak kupují ojetiny a ty se odněkud musí vozit, když tady lidi nové tolik nenakupují.
            Kdyby lidi měli na nové, tak si je koupí. Pochybuji o tom, že měli volbu buď nové, nebo jeté a dobrovolně si zvolili jeté s nejistou historií. Většinu z nich k tomu dotlačili finance. Jen občas někoho nějaké jiné důvody.

  2. A nebude také jedním z důvodů výběr? Asi každý kdo nechtěl mladoboleslavský kousek ví, jaký je propastný rozdíl v nabídce. Nedej bože, že chcete něco specifického. A za stejné peníze je většinou mnohem vyšší výbava. Pro čechy je pořád kategorie a značka vozu měřítkem společenského postavení. Proto radši koupí vyšší kategorii, ale v základu, jen ať soused čumí…

    Odpovědět

Napsat komentář