Vyberte možnost Stránka

Fotogalerie: Nissan GT-R Nismo (2017)

Fotogalerie: Nissan GT-R Nismo (2017)
Porsche 911 GT3 přijíždí již v sedmé generaci

Porsche 911 GT3 přijíždí již v sedmé generaci

Porsche se rozhodlo nové 911 GT3 popustit uzdu. Sedmá generace tohoto vysoce výkonného sportovního vozu byla opět vyvinuta v těsné spolupráci s firmou Porsche Motorsport. Do sériového modelu se tak podařilo jako nikdy předtím důsledně přenést čistě závodní technologie jako jsou přední náprava v uspořádání s dvojitými lichoběžníky, propracovaná aerodynamika vč. zadního křídla s horním uchycením nebo markantní difuzor pocházejí z úspěšného závodního vozu 911 RSR kategorie GT. Čtyřlitrový šestiválcový boxer o výkonu 375 kW (510 k) zase vychází z hnacího ústrojí modelu 911 GT3 R, jehož schopnosti byly dokonale prověřeny ve vytrvalostních soutěžích. Vysokootáčkový motor s pozoruhodným zvukem se prakticky bez úprav používá i v novém provedení 911 GT3 Cup. Výsledkem je vskutku oslnivý a řidičsky zajímavý stroj – jízdně schopný a nabitý emocemi, precizní a vysoce výkonný – dokonalý na okruzích a skvělý i pro každodenní použití.

Silné stránky 911 GT3 pramení ze spojení dílčích charakteristik tohoto modelu. Vůz s nejvyšší rychlostí 320 km/h (318 km/h s ústrojím PDK) je dokonce rychlejší než předchozí 911 GT3 RS. Z místa na 100 km/h akceleruje za 3,4 sekundy. Pro vyznavače ničím nezředěného požitku z jízdy má Porsche též k dispozici šestistupňovou manuální převodovku. Propracovaná aerodynamika těží ze zkušeností získaných v motoristických soutěžích, a zajišťuje tak výrazně vyšší přítlak bez výraznějších dopadů na součinitel aerodynamického odporu. Ručně nastavitelné křídlo a difuzor v poloze pro sportovní jízdu výrazně zvyšují aerodynamický přítlak k dosažení vysoké rychlosti v zatáčkách. Toto nastavení je však striktně vyhrazeno pro jízdy na okruzích, protože právě tam může 911 GT3 vytáhnout všechny své trumfy. V rámci finálního testování na Severní smyčce Nürburgringu, tradičně považované za vrcholný zkušební terén všech sportovních vozů automobilky Porsche, dokázal nový model zkrátit čas na kolo o více než 17 sekund oproti předchůdci. Zkušební jezdec Lars Kern pokořil celý okruh o délce 20,8 km za pouhých 6:59,927 min. Kratší variantu o délce 20,6 km, v minulosti používanou jako srovnávací měřítko, absolvovalo 911 GT3 za 6:55,2 min. Nový model na pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2 R (výbava na přání) několik kol dokazoval své skvělé jízdní schopnosti v rukou ambasadora značky Porsche Jörga Bergmeistera. Slovy Bergmeistera je to „zdaleka nejlepší sériový vůz“, který tento zkušený profesionální jezdec na „Zeleném pekle“ vyzkoušel.

I přes širší karoserii, větší kola a další technické prvky je hmotnost nového GT3 srovnatelná s předchůdcem. Vůz s manuální převodovkou váží 1418 kg; s ústrojím PDK činí hmotnost 1435 kg. K nízké váze vozidla přispívá přední kapota vyrobená z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), okna z lehkého skla, optimalizované brzdové kotouče nebo kovaná kola z lehké slitiny, jakožto i zakrytování prostoru zadních sedadel. Samotná sportovní výfuková soustava snižuje hmotnost o plných deset kilogramů. Systém s plynulým elektrickým nastavováním výfukových klapek slaďuje mimořádně atraktivní zvukový doprovod s požadavky emisní normy Euro 6d ISC FCM (EU6 AP). Kombinovaná spotřeba 911 GT3 činí 13,3 l/100 km (12,4 s převodovkou PDK).

Závodní geny jsou zřejmé prakticky z každého detailu nové 911 GT3. Kokpit odpovídá současné generaci tohoto modelu. Nová je zde obrazovka ‚track‘: stiskem tlačítka se omezí zobrazování údajů po stranách centrálního otáčkoměru (cejchovaným až po 10 tis. ot/min), a najdeme tak zde pouze informace o tlaku nahuštění pneumatik, tlaku oleje, teplotě oleje, stavu paliva v nádrži a teplotě chladicí kapaliny, tedy údaje nezbytné pro jízdu na okruzích. Součástí displeje je i optický asistent řazení s barevnými sloupečky po obou stranách otáčkoměru a kontrolka řazení odvozená z motorsportu.

V případě vozů Porsche GT zákazníci stále více požadují úpravy vozu na míru. Z tohoto důvodu se pro nové 911 GT3 nabízí i řada prvků od Porsche Exclusive Manufaktur, které doplňují prvky speciálně pro GT 3, jako např. lehká střecha z přiznaných uhlíkových vláken. Z dalších atraktivních prvků jmenujme uhlíkové kryty vnějších zpětných zrcátek, zatmavené matricové LED světlomety vpředu a sladěná zadní světla Exclusive Design s obloukem zdrojů bez červeně zbarvených komponent. Vedle černých litých kol jsou k dispozici i ráfky lakované v odstínu ‚Guards Red‘ (červená) nebo ‚Shark Blue‘ (modrá). V interiéru zaujmou elegantních akcenty v barvě karoserie či jiném odstínu na přání (např. kroužek kolem otáčkoměru a stopek Sport Chrono, bezpečnostní pásy a ozdobné lišty).

Stejně exkluzivní jako 911 GT3 je individuální chronograf, jejž Porsche Design nabízí výhradně majitelům tohoto vysoce výkonného sportovního vozu. Chronograf se podobně jako motorizovaný model chlubí dynamickým provedením, nekompromisními schopnostmi a vysoce kvalitním řemeslným zpracováním. Geny motoristického sportu jsou zřejmé i z jeho pouzdra. Podobně jako ojnice motoru GT3 je vyrobeno z odolného a lehkého titanu. K pohonu časomíry slouží individuální ruční nátah připomínající kola modelu 911 GT3. Barevné okruží číselníku lze sladit s barvou laku karoserie 911 GT3.

První model 911 GT3 se představil v roce 1999. Vůz vycházel z typové řady 996 a poháněl jej motor 3,6 litru s maximem výkonu 265 kW (360 k). Pečlivě odladěný model s Walterem Röhrlem za volantem byl vůbec prvním sportovním vozem homologovaným pro běžný provoz, který pokořil Severní smyčku Nürburgringu v čase pod osm minut. V roce 2006 následovala druhá generace GT3. Vůz vycházející z typové řady 997 modelu 911 nabízel maximum výkonu 305 kW (415 k). Jeho nástupce z roku 2013 se nejprve představil s motorem 3,8 litru o maximálním výkonu 350 kW (475 k). O dva roky později se zdvihový objem zvýšil na 4,0 litry při nárůstu maxima výkonu na 368 kW (500 k).

Cena nového Porsche 911 GT3 začíná na 152 416 eur vč. DPH a výbavy určené pro daný trh*. Vůz by se měl začít dodávat v květnu 2021.

*Volitelné prvky výbavy i cena se mohou změnit s ohledem na změnu modelového roku.

Zdroj: Porsche

Hyundai IONIQ 5 definuje životní styl založený na elektromobilitě

Hyundai IONIQ 5 definuje životní styl založený na elektromobilitě

Společnost Hyundai Motor Company dnes ve virtuální světové premiéře představila CUV střední velikosti IONIQ 5. IONIQ 5 je prvním modelem nové značky IONIQ, založené společností Hyundai a zasvěcené bateriovým elektromobilům. IONIQ 5 stanovuje nová měřítka a svými trvale udržitelnými a inovativními prvky výbavy nově definuje životní styl založený na elektromobilitě.

Společnost Hyundai Motor Company dnes ve virtuální světové premiéře představila CUV střední velikosti IONIQ 5. IONIQ 5 je prvním modelem nové značky IONIQ, založené společností Hyundai a zasvěcené bateriovým elektromobilům. IONIQ 5 stanovuje nová měřítka a svými trvale udržitelnými a inovativními prvky výbavy nově definuje životní styl založený na elektromobilitě.

IONIQ 5 je zkonstruován na základě speciální platformy pro elektromobily koncernu Hyundai Motor Group, nesoucí označení E-GMP (Electric-Global Modular Platform). IONIQ 5 se díky tomu vyznačuje jedinečnými proporcemi na dlouhém rozvoru a inovativním vnitřním designem s ekologickými materiály na mnoha místech, s nimiž přichází uživatel do kontaktu. Kromě toho nabízí také skvělé výkony ve spojení s ultra rychlým nabíjením a funkcí V2L (Vehicle-to-Load), pokročilou konektivitu a asistenční systémy, díky nimž bude životní styl založený na elektromobilitě ještě lepší a bezpečnější.

„IONIQ 5 se dokáže přizpůsobit rozličným životním potřebám po celou dobu cesty,“ řekl Thomas Schemera, výkonný viceprezident a globální marketingový ředitel. „Je to opravdu první
elektromobil, který poskytne nové zážitky díky inovativnímu využití vnitřního prostoru a vyspělým
technologiím.“

Předzvěst nové éry pro design elektromobilů

Progresivní design modelu IONIQ 5 představuje odklon od dosavadních norem a využívá novou tvůrčí svobodu, kterou designérům poskytuje speciální platforma pro bateriové elektromobily. Nový IONIQ 5 připomíná odvážný styl modelu Hyundai Pony, prvního sériově vyráběného vozu společnosti. Využívá přitom výjimečné prvky z pětačtyřiceti let designu značky Hyundai, aby se jako spojnice mezi minulostí, současností a budoucností stal součástí životních stylů svých zákazníků. Je novou definicí nadčasového designu a tento motiv se bude opakovat i u dalších připravovaných modelů značky IONIQ.

Jedinečný vnější design modelu IONIQ 5 je charakterizován profilem inspirovaným modelem Pony s rozvorem náprav 3000 mm. Mimořádně dlouhý rozvor vyžaduje sofistikovanější přístup, aby se předešlo protaženému vzhledu vozu. Cílem bylo vytvořit moderní elektromobil s novými, atraktivními proporcemi.

Příď vozu se vyznačuje kapotou ve tvaru lastury, která je u vozu společnosti Hyundai použita vůbec poprvé. Její výhodou je optimalizace aerodynamiky díky minimálním spárám mezi jednotlivými panely karoserie. Přední nárazník je definován přitažlivými tvary s motivem písmene V, na který harmonicky navazují osobitá světla pro denní svícení, vytvářející nezaměnitelnou světelnou kompilaci. Podobná drobná pixelová uskupení jsou rovněž umístěna i na zádi vozidla a přispívají k jedinečnému vzhledu modelu IONIQ 5.

Zapuštěné kliky dveří se automaticky vysouvají a přispívají k čistému designu bočních ploch a lepší aerodynamické účinnosti. K propojení tvarových řešení přídě a zádě vozidla dochází právě v oblasti jeho dveří. Jedná se o další příklad designového stylu „parametrické dynamiky“, který Hyundai poprvé představil na zcela novém modelu Tucson. Široké střešní sloupky C, inspirované studií elektromobilu „45“, dávají modelu IONIQ 5 impozantní vzhled, který je snadno rozpoznatelný i z velké dálky.

Kola s optimalizovanou aerodynamikou jsou rovněž připomínkou designového motivu „parametrických pixelů“ a jsou nabízena v mimořádně velkém rozměru s průměrem ráfku až 20 palců. Jedná se o největší kola, jimiž kdy byly elektromobily Hyundai vybaveny. Tato kola završují dokonalé proporce modelu IONIQ 5, optimalizované pro platformu E-GMP společnosti Hyundai.

„Nové zážitky mobility pro novou generaci – taková byla od prvního dne mise tohoto projektu. Chtěli jsme hledět k horizontu, ale zachovat základy značky Hyundai,“ řekl SangYup Lee, viceprezident a vedoucí globálního designového centra Hyundai. „IONIQ 5 je novou definicí nadčasovosti, která propojuje naši minulost s přítomností a budoucností.“

Interiérem se line motiv „životního prostoru“ a nejpozoruhodnějším způsobem ho ztělesňuje pohyblivá středová konzola „Universal Island“, kterou lze posunout dozadu až o 140 mm. Posuvná konzola spolu s plochou podlahou, pod níž jsou uloženy akumulátory, zvětšuje volnost pohybu uvnitř vozidla.

IONIQ 5 je také vybaven elektricky nastavitelnými sedadly vpředu. Cestující si u nich mohou nastavit optimální polohu, v níž si budou užívat pocitu podobajícímu se stavu beztíže. Hyundai zmenšil tloušťku předních opěradel o 30 procent, čímž vznikl ještě větší prostor pro cestující ve druhé řadě.

Na mnoha místech v interiéru, s nimiž přicházejí cestující do kontaktu – například sedadla, čalounění stropu, výplně dveří, podlaha a loketní opěrky – nacházejí uplatnění ekologické materiály z trvale udržitelných zdrojů, jakými jsou recyklované lahve PET nebo příze z rostlinných materiálů (bio PET), ale i přírodní vlny, ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů či bio laky s rostlinnými výtažky.

Zákazníci si mohou vybírat z devíti barev karoserie včetně pěti přírodou inspirovaných odstínů nabízených exkluzivně pro IONIQ 5. K dispozici jsou tři barevné varianty interiéru.

Paleta elektrických pohonů uspokojí všechny zákazníky

IONIQ 5 se dodává s řadou konfigurací elektrického pohonu, které uspokojí požadavky na mobilitu všech skupin zákazníků, a to bez kompromisů z hlediska provozních vlastností. Zákazníci mají na výběr ze dvou sad akumulátorů s kapacitou 58 kWh nebo 72,6 kWh a dvou variant elektrického pohonu. V prvním případě pohání zadní kola elektromotor umístěný vzadu, ve druhém případě zajišťuje jeden elektromotor vpředu a jeden vzadu pohon všech kol. Všechny verze nabízejí výjimečně dlouhý dojezd a dosahují nejvyšší rychlosti 185 km/h.

Na vrcholu nabídky je elektrických pohonů je varianta s pohonem všech čtyř kol (AWD) s baterií o kapacitě 72,6 kWh, poskytující výkon 225 kW a točivý moment 605 Nm. Taková verze se pyšní zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy.

Varianta s pohonem dvou kol (2WD) a baterií o kapacitě 72,6 kWh poskytuje dojezd 470 až 480 km[1] dle WLTP.

Ultra rychlé nabíjení akumulátorů s inovativní funkcí V2L (Vehicle-to-Load)

Platforma E-GMP, použitá u modelu IONIQ 5, podporuje nabíjecí infrastruktury s napětím 400 V i 800 V. Platforma nabízí kromě 400 V nabíjení standardně také možnost nabíjení s napětím 800 V, a to bez potřeby dodatečných komponentů nebo adaptérů. Vícenapěťový nabíjecí systém je patentovanou technologií. První systém svého druhu na světě používá elektromotor a měnič napětí k převodu napětí ze 400 V na 800 V, aby byla zajištěna kompatibilita a stabilita nabíjení.

Po připojení k nabíječce o výkonu 350 kW lze akumulátory modelu IONIQ 5 nabít z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut. Uživatelům v tomto případě stačí nabíjet svůj IONIQ 5 jen pět minut pro získání dojezdu 100 km podle WLTP.

IONIQ 5 nabídne inovativní funkcí V2L, umožňující zákazníkům používat nebo nabíjet za jízdy či u stojícího vozu jakákoli elektrická zařízení, například elektricky poháněná jízdní kola, skútry nebo campingové vybavení, a poslouží tak doslova jako pojízdná nabíječka.

Funkce V2L poskytne možnost nabíjení elektrických spotřebičů s příkonem až 3,6 kW. Zásuvka V2L je umístěna pod sedadly ve druhé řadě a lze ji využívat při zapnutém elektrickém systému vozidla. Další zásuvka V2L je přístupná zvenku u nabíjecí zásuvky na karoserii vozidla. Díky měniči mohou uživatelé nabíjet i vysokovýkonná elektrická zařízení. Vnější zásuvka dodává elektrickou energii i u vypnutého vozidla.

Inovativní konektivita a asistenční systémy pro bezpečnost a komfort

Vyspělé technologie modelu IONIQ 5 přinášejí ještě lepší digitální uživatelské zkušenosti. Široká, konfigurovatelná, dvojitá zobrazovací plocha zahrnuje 12″ dotykový displej informačního a zábavního systému a 12″ digitální přístrojový panel bez kapličky, který si mohou zákazníci individualizovat podle svých požadavků.

IONIQ 5 je prvním modelem společnosti Hyundai, vybaveným vyspělým head-up displejem s volitelnými funkcemi rozšířené reality (AR HUD), který čelní okno takřka přemění v displej.

IONIQ 5 je navíc vybaven novým vývojovým stupněm vyspělých asistenčních systémů Hyundai SmartSense, které zajišťují nejvyšší úroveň bezpečnosti a komfortu v silničním provozu. IONIQ 5 je prvním modelem společnosti Hyundai s Asistentem pro jízdu po dálnici HDA 2 (Highway Driving Assist 2). Mezi další asistenční systémy patří mimo jiné Autonomní nouzové brždění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist), Aktivní sledování mrtvého úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist), Inteligentní asistent pro dodržování rychlostních limitů ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), Asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning) a Asistent automatického přepínání světel HBA (High Beam Assist).

IONIQ 5 bude nabízen ve vybraných regionech od první poloviny roku 2021.

 

Další informace o modelu IONIQ 5 

  1. Design & Udržitelnost

Progresivní designový styl modelu IONIQ 5 čerpá inspiraci z konceptu elektromobilu Hyundai „45“, představeného na mezinárodním autosalonu IAA 2019 v německém Frankfurtu nad Mohanem. Koncept „45“ na základě designové identity značky Hyundai, nazvané „smyslná sportovnost“, ukázal uhlazenou karoserií a futuristickým interiérem, které byly speciálně navrženy pro elektrifikaci a autonomní technologie.

IONIQ 5 na tento základ navazuje, ale kráčí ještě výrazně dál, protože nabízí most do budoucnosti elektromobility – technologicky vyspělé, ekologické a podřízené požadavkům současných zákazníků.

Exteriér s jedinečnými proporcemi a nejdelším rozvorem v segmentu

Jedinečný vnější design modelu IONIQ 5 je charakterizován čistými a ostrými liniemi, vytvářejícími elegantní a sofistikovaný vzhled. Precizně tvarované plochy propůjčují tomuto elektromobilu elegantní hranaté, téměř geometrické vzezření. Designéři společnosti Hyundai navíc integrovali do přídě a zádě nejmodernější světlomety s parametrickými pixely. Tento jedinečný designový prvek naznačuje záměr společnosti Hyundai zásadně změnit elektromobilitu prostřednictvím specifického elektromobilového designu, jehož pojetí převezmou i budoucí modely značky IONIQ.

IONIQ 5 má karoserii crossoveru s jedinečnými proporcemi a díky dlouhému rozvoru i krátkými převisy. Při vnější délce 4635 mm, vnější šířce 1890 mm a vnější výšce 1605 mm má IONIQ 5 rozvor náprav obdivuhodných 3000 mm. Přestože se jedná o CUV střední velikosti, uvnitř nabízí prostor porovnatelný s velkými vozy segmentu D.

Zákazníci si mohou vybírat z devíti barev karoserie včetně pěti nových, přírodou inspirovaných odstínů nabízených exkluzivně pro IONIQ 5. Mezi ně patří dva na přání dodávané laky s matnou povrchovou úpravou: Gravity Gold a Shooting-Star Gray. K dispozici jsou také metalické laky Digital Teal-Green, Mystic Olive-Green, Lucid Blue, Galactic Gray a Cyber Gray, paletu laků pak doplňuje odstín Atlas White.

Prostorný, přizpůsobitelný interiér je domovem na cestách

IONIQ 5 se odlišuje od ostatních středně velkých CUV, zejména od crossoverů vybavených spalovacími motory a konvenčními systémy pohonu, tím, že platforma E-GMP umožňuje vytvořit velmi plochou podlahu, pod níž jsou uloženy akumulátory. Tím vznikla příležitost pro inovativní vnitřní design s mimořádně velkým prostorem pro nohy.

IONIQ 5 má rozvor náprav 3000 mm, což je o 100 mm více než u největšího SUV značky Hyundai, modelu Palisade. Středně velké CUV díky tomu nabízí prostornost velkého osobního vozu. Dlouhý rozvor umožnil designérům společnosti Hyundai navrhnout interiér jako „životní prostor“ místo obvyklého designu známého z konvenčních vozů.

Průhledná střecha modelu IONIQ 5 vnáší do interiéru atmosféru ještě větší otevřenosti a spojení s vnějším prostředím. Strop modelu IONIQ 5 totiž tvoří jeden velký skleněný panel bez jakýchkoli nosných prvků.

IONIQ 5 nabízí vzadu zavazadlový prostor o objemu 531 litrů, který se kompletním sklopením druhé řady sedadel zvětší až na téměř 1 600 litrů. IONIQ 5 však nabízí ještě větší variabilitu. Druhou řadu sedadel, sklopnou v poměru 6:4, lze posunout dopředu až o 135 mm. Zákazníci však mají zároveň k dispozici další odkládací prostor v předním kufru o objemu až 57 litrů, což je obzvlášť přínosné při cestování na delší vzdálenosti s větším množstvím zavazadel.

S digitálním panelem sdružených přístrojů sousedí kovová vložka, do níž lze umístit víceúčelovou přihrádku s držákem. Informační a zábavní systém modelu IONIQ 5 poprvé používá nový designový motiv s grafickým uživatelským rozhraním Jong-e, nabízející různá nastavení prostředí v interiéru, od tlumeného přes jemné až po extravagantní.

O příjemný tepelný komfort cestujících v zimních měsících se postarají funkce vyhřívání volantu a sedadel vpředu.

Evropští zákazníci budou mít na výběr tři barevné varianty interiéru. Základní paket zahrnuje barvy interiéru Obsidian Black a Dark Pebble Gray/Dove Gray, zatímco na přání dodávaný barevný paket nabízí kombinace barev Dark Teal/Dove Gray.

Trvale udržitelné, ekologické prvky výbavy elektromobilu se přizpůsobí životním stylům bez omezení

Odpovědnost za ochranu životního prostředí nekončí u modelu IONIQ 5 elektrifikací jeho pohonu. Trvalá udržitelnost je ústředním prvkem vize značky IONIQ a majitelé vozů IONIQ 5 se s ní budou setkávat na každém kroku, například v podobě ekologických materiálů a barev inspirovaných přírodou.

Na mnoha místech v interiéru, s nimiž přicházejí cestující do kontaktu – sedadla, čalounění stropu, výplně dveří, podlaha a loketní opěrky – nacházejí uplatnění ekologické materiály z trvale udržitelných zdrojů, jakými jsou recyklované lahve PET nebo příze z rostlinných materiálů (bio PET), ale i přírodní vlny, ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů či bio laky s rostlinnými výtažky.

IONIQ 5 může být vybaven také ekologickou střechou se solárními panely. Jimi vyrobená elektrická energie se ukládá do sady akumulátorů, což zvyšuje efektivnost provozu. Střecha se solárními panely dokáže zabránit vybití akumulátoru a prodloužit dojezd.

 

  1. Výkon

IONIQ 5 se dodává s řadou konfigurací elektrického pohonu, které uspokojí požadavky na mobilitu všech skupin zákazníků, a to bez kompromisů z hlediska provozních vlastností.

Na vrcholu nabídky je elektrických pohonů je varianta s pohonem všech čtyř kol (AWD) s baterií o kapacitě 72,6 kWh, poskytující výkon 225 kW a točivý moment 605 Nm. Taková verze se pyšní zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. V případě, že je pohon všech čtyř kol kombinován s verzí o nižší kapacitě baterie, činí hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h 6,1 sekundy.

IONIQ 5 s jedním elektromotorem vzadu disponuje nejvyšším výkonem 160 kW (125 kW v kombinaci s baterií o kapacitě 58 kWh), maximálním točivým momentem 350 Nm a pohonem zadních kol. Tato varianta ve spojení se sadou akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh nabízí zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy. V kombinaci s 58 kWh sadou akumulátorů je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou 8,5 sekundy.

IONIQ 5 je navíc připraven i na jízdu s přívěsem, který může mít hmotnost až 1 600 kg.

 

  1. Výjimečné prvky výbavy

Konektivita pro dokonalé zážitky při cestování automobilem

Hyundai nabízí nejnovější verzi svých vylepšených služeb Bluelink® pro síťově propojené automobily, zahrnující řadu nových funkcí a umožňující zákazníkům ovládat svůj vůz prostřednictvím chytrého telefonu nebo hlasových povelů, pro ještě komfortnější a radostnější jízdu. Mezi nové funkce Bluelink® patří online výpočet trasy, navigace na posledním úseku cesty a nová funkce uživatelských profilů.

Aplikace Bluelink® zobrazuje aktuální dojezd vozu, stav nabití baterie a během připojení na veřejnou či domácí nabíječku taktéž zbývající dobu dobíjení. Zákazníci mají k dispozici pokročilý systém správy trakčního akumulátoru, díky němuž si mohou nastavit čas nabíjení dle svých potřeb, rozpočtu, nebo odběrového tarifu.

Nová funkce online výpočtu trasy využívá připojení ke cloudu. Trasy jsou vypočítávány na výkonném serveru v cloudovém prostředí Bluelink®. Tím je zajištěna ještě vyšší přesnost prognóz stavu dopravy a dob příjezdu. Spolehlivější jsou také nové výpočty trasy v případě měnící se situace. Databáze byla pro zcela nový IONIQ 5 rozšířena. Uživatelé díky tomu uvidí na mapě více nabíjecích stanic včetně jejich dostupnosti a přibližné doby nabíjení. Po kliknutí na ikonku nabíjecí stanice na mapě se zobrazí informace o druhu dostupného nabíjení, zda se jedná o střídavý nebo stejnosměrný proud, případně rychlonabíjecí stanice, například ze sítě IONITY. Tato služba bude aktualizována v reálném čase.

Mezi další funkce Bluelink® patří mimo jiné:

  • Správa uživatelského profilu s dálkovým přístupem, která ukládá vybraná nastavení vozidla do cloudu Bluelink® s možností dálkové aktualizace individuálních preferencí řidiče a jejich přenosu do vozidla. Jedná se například o individuální nastavení sedadla řidiče
  • Upozornění na stav vozidla informuje zákazníky například o tom, že u zaparkovaného vozidla nechali odemknuté dveře nebo otevřená okna

S funkcí dálkového nabíjení mohou řidiči modelu IONIQ 5 spustit nebo ukončit nabíjení stisknutím tlačítka v aplikaci na jejich chytrém telefonu. V chladnějších měsících umožňuje dálkové ovládání klimatizace naplánovat s předstihem vyhřátí interiéru. Tím je nejen zajištěn komfort cestujících od začátku jízdy, ale také se tím ušetří elektrická energie v akumulátorech, která by se jinak spotřebovala k topení za jízdy.

Dynamický systém hlasového ovládání online přijímá v modelu IONIQ 5 jednoduché hlasové povely umožňující komfortně ovládat klimatizaci, audiosystém, otvírání/zavírání zadního výklopného víka, vyhřívání volantu, vyhřívání/odvětrávání sedadel a další funkce. Systém také pomůže s vyhledáváním zajímavých cílů, informuje o počasí a nabízí i aktuální data o vývoji na akciových burzách.

Aplikace Bluelink® kromě toho nabídne v souvislosti s premiérou zcela nového modelu IONIQ 5 modernizované digitální prostředí. Hyundai v blízké budoucnosti představí novou službu předplatného s bezdrátovým přenosem z cloudu, která bude součástí programu Bluelink®.

IONIQ 5 je rovněž vybaven prémiovým audiosystémem Bose. Jeho osm reproduktorů včetně subwooferu je strategicky rozmístěno v celém interiéru vozidla, aby byly zajištěny zážitky z poslechu velmi kvalitního zvuku.

Head-up displej s technologií rozšířené reality

IONIQ 5 je prvním vozem Hyundai, vybaveným head-up displejem s volitelnými funkcemi rozšířené reality, která čelní okno přemění v displej. Head-up displej volitelně promítá prostřednictvím technologie rozšířené reality důležité informace na čelní okno, do přímého zorného pole řidiče. Jedná se například o navigační pokyny nebo upozornění vyspělých bezpečnostních systémů, které monitorují okolí vozidla. Řidič díky tomu dokáže zpracovávat uvedené informace rychleji a současně může pozorně sledovat dění na silnici.

Asistenční systémy zajišťují nejvyšší úroveň bezpečnosti a komfortu

Systém HDA 2 ((Highway Driving Assist 2), využitý u modelu IONIQ 5, zvyšuje komfort při řízení na dálnici. Rychlost jízdy a vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla je regulována na základě dat z přední kamery, radarových senzorů a navigačního systému. HDA 2 navíc udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu a pomáhá řidiči při změně jízdního pruhu.

Asistent autonomního nouzového brždění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) dokáže detekovat vozidlo, chodce nebo cyklistu a pomůže odvrátit hrozící kolizi s nimi. Součástí asistenčního systému jsou funkce pro odbočování na křižovatce, průjezd křižovatkou a/nebo blížící se změnu jízdního pruhu. FCA s asistentem pro odbočování na křižovatce aktivuje brzdy, pokud detekuje protijedoucí vozidla při odbočování vlevo. FCA s asistentem pro průjezd křižovatkou zaznamená vozidla přijíždějící ze strany, pokud řidič projíždí křižovatkou rovně. A FCA s asistentem pro blížící se změnu jízdního pruhu je funkce, která zvyšuje bezpečnost při změně jízdního pruhu. Pokud FCA zaznamená přibližující se vozidlo, které přejelo středovou čáru, když řidič přejíždí do vedlejšího jízdního pruhu, FCA automaticky podpoří vyhýbací manévr zásahem do řízení, pokud tím nevznikne riziko sekundárních nehod. Při existenci rizika sekundární nehody aktivuje FCA pouze upozornění.

Mezi další funkce pro částečně autonomní jízdu patří inteligentní asistent pro dodržování rychlostních limitů ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), který upravuje rychlost vozidla podle platného omezení rychlosti jízdy, a Asistent automatického přepínání světel HBA (High Beam Assist), který automaticky zapíná a vypíná dálkové světlomety, aby zabránil oslňování protijedoucích řidičů.

IONIQ 5 je také vybaven několika funkcemi, které souvisejí s pozorností řidiče a zajišťují bezpečnou jízdu za všech okolností detekováním jeho únavy nebo nepozornosti. Asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning) zobrazuje úroveň pozornosti řidiče při řízení a upozorní jej, jakmile zaznamená projevy jeho nepozornosti. DAW aktivuje zvukové upozornění také v situacích, kdy vozidlo zůstane stát po delší dobu (například na semaforech) a řidič nezareaguje dostatečně rychle na rozjezd vozidla vpředu.

Některé funkce dokonce vzájemně spolupracují, aby zabránily kolizím v rozmanitých jízdních situacích. Asistent sledování mrtvého BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist) pomáhá pomocí radarového senzoru předcházet kolizím s vozidlem jedoucím vzadu ve vedlejším jízdním pruhu. Tento asistent detekuje ostatní vozidla a v případě potřeby aktivuje brzdy na jedné straně, aby změnil trajektorii jízdy. BCA je mimořádně přínosným systémem v situacích, jakými jsou změny jízdního pruhu nebo vyjíždění z podélného parkovacího místa. Další funkce, Asistent sledování mrtvého úhlu BVM (Blind-Spot View Monitor), používá kameru, která ukazuje řidiči situaci na pravé a levé straně vozidla na displeji panelu přístrojů, pokud řidič zapne ukazatele směru.

IONIQ 5 dbá také o bezpečnost cestujících na sedadlech vzadu, a to asistentem pro bezpečné vystupování SEA (Safety Exit Assist), který aktivuje elektronickou dětskou pojistku zadních dveří, pokud se k vozu přibližují ostatní vozidla.

Parkování v rozmanitých situacích ještě více usnadňuje široká nabídka parkovacích asistenčních funkcí. Dálkový parkovací asistent RSPA (Remote Smart Parking Assist) umožní řidiči zaparkovat vůz nebo s ním vyjet z parkovacího místa pomocí dálkového ovládání, aniž by musel ve vozidle sedět. Tato funkce je využitelná pro podélná i kolmá parkovací místa a řidič ji aktivuje tlačítkem na chytrém klíčku vozidla.

Prostorový kamerový systém SVM (Surround View Monitor) využívá řadu strategicky rozmístěných kamer, z nichž sestavuje pro řidiče pohled na okolí vozidla v rozsahu 360 stupňů. Parkování v těsných prostorech je díky tomu ještě snadnější. Asistent pro odvrácení kolize při parkování pozadu PCA (Reverse Parking Collision-Avoidance Assist) pomáhá předcházet kolizím při couvání. Pokud zadní kamera nebo ultrazvukové senzory detekují překážku, PCA zobrazí upozornění a v případě potřeby aktivuje brzdy. Podobně reaguje i Aktivní upozornění na provoz za vozidlem. RCCA (Rear Cross Traffic Collision Avoidance Assist) může řidiče vizuálně a akusticky upozornit nebo aktivovat brzdy, pokud se k pravé nebo levé straně vozu přibližuje jiné vozidlo a řidič nezastaví.

Asistenční systémy zajišťují nejvyšší úroveň bezpečnosti a komfortu

Společnost Hyundai Motor Group se před několika málo týdny stala akcionářem IONITY, společného podniku budujícího a provozujícího síť rychlonabíjecích stanic (HPC) po celé Evropě, využívajících technologie s nabíjecím výkonem až 350 kW. Díky této spolupráci se bude Hyundai podílet na rozvoji sítě IONITY na evropských dálnicích a tím dále propagovat bezemisní mobilitu.

Ve vybraných zemích si budou moci zákazníci s modelem IONIQ 5 užívat ročního předplatného v síti IONITY, která tvoří významnou součást evropské integrované nabíjecí služby Charge myHyundai. Ta nabízí přístup k více než 200 000 nabíjecím místům po celé Evropě. Její uživatelé mají pohodlnou možnost jednotné platby jedinou kartou či mobilní aplikací a zároveň příležitost vyhledávání dostupných nabíjecích stanic pomocí systému AVN.

Služba Charge myHyundai je nyní plně dostupná ve čtyřech evropských zemích: Francii, Itálii, Norsku a Švýcarsku, zatímco ve Spojeném Království bude zprovozněna v prvním čtvrtletí tohoto roku. Nad rámec toho se ke službě v prvním pololetí připojí i další trhy jako Německo, Španělsko, Dánsko, Švédsko, nebo Česká republika, kde služba aktuálně běží v testovacím provozu.

  1. Budoucnost

IONIQ: Další kroky

Nová značka IONIQ reprezentuje významné úsilí společnosti Hyundai o trvalou udržitelnost a inovace. Hyundai bude pod značkou IONIQ s misí „Elektrifikovaný pokrok pro síťově propojený život“ nabízet zážitky z cestování elektromobilem se zaměřením na individualizovaná, ekologická řešení vhodná pro jakýkoli životní styl, a to v souladu s vizí společnosti „Pokrok pro lidstvo“. Představení modelu IONIQ 5 je prvním krokem na cestě společnosti k elektromobilům specifické konstrukce a dalším krokem k dosažení jejích cílů v oblasti čisté mobility.

Hyundai po uvedení modelu IONIQ 5 na trh rozšíří produktovou řadu elektromobilů IONIQ o elektricky poháněný sedan IONIQ 6 a velké SUV IONIQ 7.

 

Technické údaje modelu IONIQ 5:

Vnější rozměry
Rozvor náprav 3000 mm
Vnější délka 4635 mm
Vnější šířka 1890 mm
Vnější výška 1605 mm
Objem zavazadlového prostoru
Vzadu 531/1591 l (při zcela sklopené druhé řadě sedadel)
Vpředu 57 l (pohon zadních kol) nebo 24 l (pohon všech kol)
Provozní vlastnosti
Platforma E-GMP (Electric-Global Modular Platform)
Maximální dojezd (dle WLTP) 470-480 km (v případě varianty 2WD s baterií o kapacitě 72,6 kWh)
Sada akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh AWD Max. výkon 225 kW (kombinovaný)
Max. točivý moment 605 Nm (kombinovaný)
0-100 km/h 5,2 sekundy
2WD Max. výkon 160 kW (zadní)
Max. točivý moment 350 Nm (zadní)
0-100 km/h 7,4 sekundy
Sada akumulátorů o kapacitě 58 kWh AWD Max. výkon 173 kW (kombinovaný)
Max. točivý moment 605 Nm (kombinovaný)
0-100 km/h 6,1 sekundy
2WD Max. výkon 125 kW
Max. točivý moment 350 Nm
0-100 km/h 8,5 sekundy
Prvky výbavy (další podrobnosti naleznete níže)
Podporovaná nabíjecí infrastruktura 400 V a 800 V (bez nutnosti dodatečných adaptérů)
Rychlé nabíjení

Z 10 % na 80 % za 18 minut při napětí 800 V

Dojezd 100 km za 5 minut při napětí 800 V

Funkce V2L (Vehicle-to-Load) Max. výkon 3,6 kW
Umístění zásuvek

Pod sedadly ve 2. řadě

Zásuvka pro nabíjení vozidla

Informační a zábavní systémy Displeje

12″ dotykový displej informačního a zábavního systému

12″ digitální panel sdružených přístrojů bez kapličky

Služby Bluelink® pro síťově propojené automobily

Správa uživatelského profilu s dálkovým přístupem

Vylepšení pro start s dálkovým přístupem

Upozornění na stav vozidla

Odesílání zajímavých cílů do vozu, nyní s itinerářem

Vylepšená upozornění na údržbu

Dynamické hlasové ovládání

Bezpečnostní a komfortní funkce

Asistent autonomního nouzového brždění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist)

Aktivní sledování mrtvého úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist)

Asistent pro bezpečné vystupování SEA (Safe Exit Assist)

Inteligentní asistent pro rozpoznávání rychlostních limitů ISLA (Intelligent Speed Limit Assist)

Asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning)

Asistent automatického přepínání světel HBA (High Beam Assist)

Prostorový kamerový systém SVM (Surround View Monitor)

Aktivní upozornění na provoz za vozidlem RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist)

Asistent pro předcházení kolizím při parkování PCA (Parking Collision-Avoidance Assist)

Asistent pro jízdu po dálnici HDA 2 (Highway Driving Assist 2)

Dálkový parkovací asistent RSPA (Remote Smart Parking Assist)

Nabízené barvy

Exteriérové laky: Gravity Gold Matte, Shooting-Star Gray Matte, Digital Teal-Green Pearl, Lucid Blue Pearl, Atlas White, Cyber Gray Metallic, Phantom Black Pearl, Galactic Gray Metallic, Mystic Olive-Green Pearl

Barvy interiéru: Obsidian Black and Dark Pebble Gray/Dove Gray, Dark Teal/Dove Gray, a Terra Brown/Mud Gray (dostupná pouze v Jižní Koreji)

Zdroj: Hyundai

Dvě legendy zahajují výjimečnou spolupráci

Dvě legendy zahajují výjimečnou spolupráci

Švýcarská luxusní hodinářská manufaktura TAG Heuer a německý výrobce sportovních vozů Porsche oznámili své nové partnerství: autentické spojenectví mezi dvěma značkami, jejichž společná DNA je ukotvena v motoristickém a závodním dění. Začíná komplexní a dlouhodobá spolupráce od vývoje produktů až k vítězstvím ve sportovních soutěžích. Nové hodinky, TAG Heuer Carrera Porsche Chronograph, jsou představeny jako první společná oslava ikonických značek.

Generální ředitel TAG Heuer Frédéric Arnault říká, že nastal správný čas na partnerství jeho značky s Porsche: „TAG Heuer a Porsche mají samozřejmě společnou historii a hodnoty, ale co je důležitější, sdílíme shodný postoj k životu. Stejně jako Porsche jsme v srdci bojovníci, vždy ve snaze o nejvyšší výkon. Díky této alianci se TAG Heuer a Porsche konečně oficiálně spojili po desetiletích blízkých setkání a vytvoří bezkonkurenční zážitky a produkty pro zákazníky a fanoušky, kteří jsou nadšení jak pro naše značky, tak pro to, za čím si stojíme. “

„Silné přátelství naší značky se společností TAG Heuer existuje již desítky let a jsem více než šťastný, že nyní podnikáme další kroky v rámci strategického partnerství,“ říká Detlev von Platen, člen výkonné rady pro prodej a marketing ve společnosti Porsche AG. „Spojujeme to, co naši zákazníci na nás obou milují nejvíce: nezaměnitelné dědictví, vzrušující sportovní události, jedinečné životní zkušenosti a plnění snů.“ Oba se snažíme vytvořit co nejvíce unikátních, magických momentů pro naše komunity. Nyní se těšíme, až to uděláme společně. “

 

Chronograf TAG Heuer Carrera Porsche

Carrera: ikonické jméno, která je po generace spojováno s TAG Heuer a Porsche – byla to přirozená volba pro první kreativní spolupráci obou značek. Pocta dědictví dvou legendárních jmen, ať už na závodní dráze, nebo mimo ni. Nový chronograf ukazuje, čeho mohou obě značky společně dosáhnout.

Chronograf TAG Heuer Carrera Porsche je vynikajícím příkladem spolupráce obou značek. Vychází z designu Carrera Sport Chronograph společnosti TAG Heuer a jeho výrazná stupnice tachymetru gravírovaná na lunetě přináší řadu funkcí inspirovaných designovou podstatou Porsche. Tento chronograf, který je přesvědčivým spojením dvou ikon výkonu, kvality a inovace, je plynulým spojením vesmírů Porsche a TAG Heuer a odráží dokonalost obou jmen.

Na lunetě je viditelný vyrytý nápis Porsche a nezaměnitelným stylem jsou zobrazeny také indexy. Barvy Porsche červené, černé a šedé – které také připomínají historické modely Heuer – jsou začleněny do designu hodinek. V průhledu zadního víčka zaujme oscilační závaží designované do podoby závodního volantu Porsche. Je zdobeno potiskem „Porsche“ a „TAG Heuer“. Asfaltový reliéf ciferníku vytvořený speciálně pro tyto hodinky dokonale vyjadřuje vášeň pro silnici, zatímco arabské číslice odkazují na čísla na palubní desce skvělých sportovních vozů Porsche.

Tyto průkopnické hodinky jsou prezentovány buď na měkkém řemínku z luxusní telecí kůže s výrazným prošíváním, které připomíná interiér Porsche, nebo na ocelovém náramku s prvky závodního designu. Srdcem tohoto chronografu je vlastní manufakturní strojek Caliber Heuer 02 s impozantní 80ti hodinovou rezervou chodu. Oscilační pastorek a sloupové kolo mechanismu chronografu zvýrazňují odvěkou snahu obou značek po absolutní přesnosti.

A konečně, TAG Heuer Carrera Porsche Chronograph jsou speciální edicí hodinek a jsou dodávány ve speciálním balení ušitým na míru s barvami a stylem, které ladí s pozoruhodnými hodinkami uvnitř. Krabička v černém provedení obsahuje loga TAG Heuer a Porsche v bílé barvě. Uvnitř boxu je černé cestovní pouzdro s nezaměnitelně červeným interiérem Porsche.

Oficiální partnerství mezi TAG Heuer a Porsche může být na startovní čáře, ale bylo postaveno na pozoruhodném základě: společném dědictví a zájmech dvou velmi oblíbených a dynamických luxusních značek. Je to přátelství odrážející sny a touhy vizionářů obou zakládajících rodin. Jedná se o skutečnou spolupráci vyvíjenou po desetiletí na nejnáročnějších závodních tratích světa a na zápěstí pilotů, kteří byli samotným ztělesněním hesla Jacka Heuera: „Čas nezastavuje. Proč bychom měli stát my? “

Zdroj: TAG Heuer

Napište svůj názor

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *