Akce The John Cooper Works Performance Academy nabídla první, a nutno říct, že šťavnatou, ochutnávku nového MINI ve vrcholné verzi JCW. Jezdili jsme na Autodromu v Sosnové. Zde jsou naše dojmy.

Sobota, 13. června. Do asfaltu na Autodromu Sosnová se slunce „opírá“ od ranních hodin. Na trati je plno kuželů a několik instruktorů. Mně a dalším účastníkům se možná potí dlaně, ale určitě ne čelo. Sedíme v klimatizovaných MINI John Cooper Works – generace F56, která nyní vstupuje na český trh. Cena a technické údaje jsou již známy. Za pár okamžiků budu znát i pocit z řízení. Než se tak stane, uvedu, že všechny přítomné vozy jsou vybaveny sportovní automatickou převodovkou s pádly řazení pod volantem. Nepojede se na čas, nebude vítězů ani poražených. Dle hesla Safety First musí zůstat stabilizační systém zapnutý.

Na obhlídku trati vyrážíme „ve vláčku“ za vozem instruktora. Po pár zahřívacích kolech si mezi sebou děláme větší rozestupy a začínáme šlapat do pedálů. Přepínám vůz do režimu SPORT a ujímám se manuálního řazení. Konečně jsou v MINI ta správná pádla (pravé +, levé -), pomyslím si. První pocity jsou víc než pozitivní. Z pozice řidiče je v kabině, podobně jako v minulé generaci, všechno správně – příjemná sedadla, do ruky padnoucí volant a pedály, jejichž chod je podobně tuhý jako ve vozech BMW. Posilovač řízení je nastaven velmi dobře, řízení je přesné a strmé. Nově je zde head-up displej, který promítá aktuální zařazenou rychlost a otáčky motoru. Díky tomu mám tyhle důležité údaje stále na očích a mohu se soustředit na stopu a trefování apexů.

NÁŠ TIP:
Kupujete auto? Podívejte se na nabídku našeho TopDrive bazaru. Auta všech značek za super ceny. A pokud auto prodáváte, pomůžeme vám určit cenu.

Turbo motor, nyní o objemu 2,0 l, s výkonem 170 kW (231 k) má tolik síly, že je takřka nemožné jí naplno využít vzhledem k profilu trati plné zatáček. Auto jde zběsile za plynem a ze zadní dvojité koncovky výfuku se ozývá libozvučné brumlání a prskání. Pneumatiky Pirelli trpí, asfalt je rozpálený a diferenciál s elektronickou uzávěrkou nedovolí prokluzovat odlehčenému kolu. Delší rozměry a rozvor přidaly vozu na stabilitě. Přeřazení je okamžité. Osobně bych preferoval spíše manuální převodovku, ale kdyby se jezdilo na čas, s automatem bych byl určitě rychlejší. Převodovka nezahálí v automatickém, natož v manuálním režimu. Vedle motoru jsou to podvozek a brzdy, které činí vůz tak rychlým. Jestli si někdo u minulé generace JCW stěžoval na příliš tvrdý podvozek, tak s F56 přichází větší sofistikovanost. Přední čtyřpístkové brzdy Brembo odvádí dobrou práci. Brzdy jsou účinné, nejsou jedovaté a dobře se dávkují, takže značka „ideál“.

A o zapnuté stabilizaci jsem vůbec nevěděl. Chlápci, kteří mají na starosti řidičské kurzy u BMW, říkají, že stabilizační systém je nastaven tak, aby se ve sportovním režimu dalo jet čistou stopu na hranici smyku. Vývoj na okruhu Nürburgring přinesl ovoce.

Na programu dne je i trénink hojně praktikovaný ve školách smyku – trať vykolíkovaná kužely rozestavěnými tak blízko u sebe, že když kýchnu, popadají všechny. Je třeba se vyhýbat překážkám, efektivně brzdit, pohotově točit volantem a před poslední kuželkou, stojící v cestě, zastavit…a přitom neporazit žádný kužel. Pro tuhle disciplínu jsou připraveny modely Countryman a Paceman, rovněž ve vrcholné verzi JCW. Výše položené těžiště a pohon všech kol nejsou překážkou radosti ani rychlosti, ale malému hatchbacku se tahle velká MINI nevyrovnají. Převod řízení je delší a brzdy nemají takový stisk.

K osobní zkušenosti, že novinka je ve srovnání s předchůdcem v mnoha parametrech dál, se přidávají i tvrdá čísla, která zazněla na produkčním briefingu. Pod klišé hlásající, že MINI se řídí jako motokára, se mohu opět podepsat.

Na závěr programu přišla možnost svezení s Václavem Pechem, který nám všem ukázal, jak se „řídí“ John Cooper Works. Silný to zážitek…

Akci pořádala společnost Invelt, dealer BMW a MINI.

Oficiální fotky MINI John Cooper Works (F56)