Přestože pátá generace Fordu Explorer se vyrábí už rok, v Evropě je tento vůz stále neznámý. TopDrive se byl na Explorer podívat, aby vám jej mohl blíže představit. Zajímat by vás měla výbava, kvalita a porovnání s konkurencí.

Přestože se americké automobily v posledních letech změnily, stále musí v očích evropských zákazníků čelit mnohým klišé. Na Fordu Explorer 5. generace jsou změny asi nejvíce patrné – výrobce se chlubí šetrností k životnímu prostředí, bezpečnostní výbavou a obrovskou všestranností vozu. Při prvním pohledu na Explorer, ale nikdo nepochybuje o jeho původu. Americký vzhled (evropské Fordy mají odlišnou „tvář“) spolu s rozsáhlou výbavou jakoby křičely made in USA. Než odsoudíte Explorer za jeho původ a „určitě“ nenažraný osmiválec pod kapotou, čtěte dále a budete jistě překvapeni.

 Big Mac menu

Explorer se dělá v následujících stupních výbavy – „Explorer“, XLT a Limited, přičemž evropského zákazníka nejvíce osloví ta poslední – nejvyšší. Výbava Limited ve zkratce zahrnuje 20“ kola, chromové doplňky, dálkový startér, sound systém Sony s 12 reproduktory, duální automatickou klimatizaci, kožené čalounění a couvací kameru. Po otevření mohutných dveří vás uvítá modře podsvícený interiér překypující výbavou. Nastavení zrcátek, volantu, sedadel, ovládání oken a dalších věcí je elektrické. Tlačítko na otevírání víka kufru z místa řidiče jsem ale nenašel.

Z bezpečnostní výbavy stojí za zmínku nafukovací bezpečností pásy, které je možno mít i ve druhé řadě sedadel, dále pak hlídání mrtvého úhlu vnějších zpětných zrcátek a adaptivní tempomat. Stabilizační systém zahrnuje RSC (Roll Stability Control) a Curve Control pro bezpečné brzdění v zatáčkách. V případě rozhoupání připojeného přívěsu zasáhne TSC, které okamžitě sníží rychlost vozidla.

Typicky americkou vlastností automobilů je množství odkládacích prostor a držáků na nápoje. Ty jsou u řidiče a spolujezdce taktéž podsvícené. U voliče automatické převodovky se nachází otočný ovladač Terrain Managementu. V režimu Normal je veškerý točivý moment posílán na přední kola, v případě zaznamenání prokluzu se automaticky připojí zadní náprava (systém Haldex). Další režimy jsou určeny na bahnitý povrch, kluzký povrch (sníh, tráva) a písek. Tlačítkem aktivujete režim pro jízdu z příkrého kopce.

Střed palubní desky okupuje 8“ LCD display s jednotkou Sony sdružující ovládání radia, navigace, telefonu a klimatizace. Ford pro spárování s mobilními telefony a využívání multimédií využil pomoci Microsoftu. Ve voze také naleznete USB porty, slot na SD karty a AUX in vstup. Druhá řada sedadel může nabídnout své služby buď dvěma nebo třem cestujícím. Limited má dvě střešní okna, aby ani cestující vzadu nebyli ošizeni o čerstvý vánek. V zavazadlovém prostoru se nachází třetí řada sedadel pro dvě osoby. Pokud tato sedadla nesklopíte, oberete se o většinu zavazadelníku. Snahy amerických výrobců automobilů zlepšit ergonomii ovládacích prvků a přinést kvalitnější materiály dopadají různě. V případě Fordu Explorer došlo ke zlepšení ergonomie, ale použité materiály nás zklamaly. Kožené čalounění působí dosti uměle, přitom kůže ve Fordu Mustang je na pohled i na dotek příjemnější. V tomto směru se Ford u Explorer mohl více snažit.

 Ekologicky korektní

V úvodu jsme naznačili, že Ford vykročil vstříc zelené politice, proto v Explorer nenajdete (zatím) motory V8. Základní pohonnou jednotkou je přeplňovaný čtyřválec 2,0 EcoBoost. Ten se pojí pouze s pohonem přední nápravy. Těžko říci, zda takový motor stačí na masu železa jako je Explorer, ale bez pohonu všech kol postrádá takový vůz smysl. Druhou možností je 3,5 V6 Ti-VCT o výkonu 213 kW (290 k), se kterým se pojí zmíněný pohon 4×4. K oběma motorům výrobce dodává 6stupňové automatické převodovky.  Je otázkou, proč Ford do Explorer nemontuje vícestupňové převodovky, které by pomohly s úsporou paliva.

 Automobil zejména pro matky?

Explorer je, stejně jako další americká SUV, opravdu prostorné auto s bohatou výbavou, za které zaplatíte jako za prémiový sedan střední třídy. Specifikace V6 Limited vás přijde na necelých 1,4 milionu korun (vč. DPH) u nezávislých dovozců automobilů. V české dealerské síti Fordu si Explorer nekoupíte. S prémiovými evropskými SUV se ta americká měřit nemohou, ale v poměru cena/užitná hodnota mají Američané navrch. Kdo hledá vůz, který má z pohledu výbavy „všechno“ a nestojí moc, ten by se měl o Explorer zajímat. Za zmínku taktéž stojí konkurenční Dodge Durango nebo Jeep Grand Cherokee.

 Jak Dodge, tak Jeep nabídnou ve svých vrcholných verzích stejně rozmanitou výbavu. Na rozdíl od Explorer ale můžete mít v Durangu a Grand Cherokee motor 5,7 Hemi V8. Jeep evropské zákazníky navíc láká i na diesel CRD V6, ale třetí řadu sedadel nenabídne, takže pokud je vaší prioritou vozit na trénink i děti ze sousedství, pak vybírejte mezi Dodge a Fordem.