Mám motor závislý na naftě. Nic jiného než naftu nežere. S tím jsem se smířil. Občas taky kouří a to už mi vadí více. Proto jsem se vydal k panu doktorovi, aby se motoru podíval na plíce, dokud je čas. Rakovina zabijí výkon, u motoru i u lidí. Tématem článku je čištění sání a EGR ventilu.
Dovolte, abych vás seznámil. Tohle je můj motor. Vznětový řadový šestiválec 3,0 l přeplňovaný jedním turbodmychadlem. Rok narození se častuje do doby, kdy ještě svět neznal rekuperace kinetické energie a start/stop systémy, které sice dnes fungují, ale jednoho dne přestanou. Jedno „kurvítko“ můj motor ale přeci jen má – EGR ventil. Servisní interval výměny oleje daný výrobcem nedodržuji. Olej měním dvakrát častěji. Stejně tak vzduchový filtr měním častěji, než by to udělali hoši v autorizovaném servisu a nezanedbávám ani výměnu odlučovače oleje, palivového filtru atd. Působení bioložek obsažených v motorové naftě se snažím eliminovat příslušným doplňkovým aditivem. Je tu však ten EGR ventil, který je jako ekoteroristická buňka vyslaná Bruselem s cílem mařit mé snahy o hladké a bezproblémové fungování motoru. Díky němu motor nasává nefiltrované spaliny přímo do plic.
Úkolem EGR ventilu je snižování emisí výfukových plynů motorů. Principem EGR ventilu je přivádění části výfukových plynů zpět do motoru. EGR ventil ovládá přechod mezi sacím a výfukovým potrubím. Když se ventil otevře, do sacího potrubí se díky podtlaku dostane určité množství výfukových plynů. Výfukové plyny se smíchají ve válci s novou směsí, a tím dochází ke snížení teploty hoření, což v konečném důsledku vede ke snížení emisí. Jinak řečeno, část spalin projde spalovacím procesem dvakrát – co bylo již spálené, znovu nehoří, a tak dojde k snížení teploty hoření. Zdroj: Bosch servis
Diky za tento fotoclanek. Udelal jsem si jistou predstavu …
nemyslím že by ŘJ nějak kontrolovala jeho funkčnost, takže by měl jít vyřadit i bez rozsvěcování kontrolky motoru.
I když se nejedná o poslední výkřik techniky, tak to ŘJ na motoru M57 od BMW pozná.
Kolik tahle sranda stojí a jaký je následný efekt. Reálné postřehy autora.
Tahle sranda stojí tolik, kolik si Váš servis/mechanik řekne. Žádné díly k tomu netřeba, je to otázka pouze práce (cca 3 hod., ale záleží na typu auta a pečlivosti mechanika) a popř. naúčtování nějaké čistící chemikálie. Výměna vzduchového filtru a motorového oleje byla mojí iniciativou.
Výsledný efekt se odvíjí od množství mastného nánosu v sání. V mém případě to nebylo zas tak špatné. Po „akci“ jsem pocítil, že motor trochu ožil. Záleží na kondici každého konkrétního motoru, kvalitě paliv atd.
A kolik si tedy v tvém případě servis/mechanik řekl? Jestli to není tajné.