Nechce se nám věřit, že malosériový výrobce Pagani staví automobily. Jsou to spíše umělecké díla propracovaná do nejmenších detailů. Po úchvatné Zondě přichází další skvost. Dáme a pánové, přijíždí Huayra.
Automobilku Pagani Automobili S.p.A. založil Horacio Pagani v roce 1992. V roce 1999 představil svůj první model – Zonda, která se ve výrobě udržela až do roku 2011. A nutno říci, že vůbec nezestárla. Pojďme si představit nový model – Huayra. Úchvatné tvary doplňují ještě úchvatnější údaje. Za zády posádky trůní dvanáctiválec twin-turbo od Mercedes-Benz AMG. Objem motoru je 5980 ccm, výkon 515 kW (700 koní) a točivý moment dosahuje monstrózní hodnoty 700 Nm. O přenos výkonu na zadní nápravu se stará 7stupňová robotizovaná převodovka. Váha vozu je pouhých 1350 kilogramů.
Pojďme si povědět něco o použité technice a detailech, ty totiž v případě vozů Pagani hrají důležitou roli. Začněme u jména – Huayra („uajíra“) je argentinský bůh větru. Tvary karoserie byly navrženy tak, aby kladly co nejmenší aerodynamický odpor. Zcela ojedinělé je použití čtyř výsuvných klapek situovaných po dvou na přídi a zádi vozu. Každá klapka je ovládána nezávisle na ostatních. Účelem je vytvářet přítlak na té straně automobilu, kde je to aktuálně potřeba. Zmínit je potřeba i přední nápravu, která se umí přizvednout při silném brzdění, aby zmírnila přenos hmotnosti směrem dopředu.
Základ vozu je tvořen karbon-titanovým monokokem, ke kterému jsou připevněny pomocné rámy a nápravy. Veškeré karbonové díly vznikají přímo v sídle společnosti, a to z důvodu, aby na jejich kvalitu mohl dohlížet sám Horacio Pagani. Dalším dominantním materiálem je hliník, jehož kvalita je srovnatelná s hliníkem užívaným v leteckém průmyslu. Veškeré matice a šrouby jsou vyrobeny z titanu, stejně jako výfukové potrubí. Interiér je přehlídkou chladné mechaniky – řadicí páka má odhalený mechanismus táhel, a čiré karbonové anarchie doplněné o prvotřídní kůži. Třešničkou na dortu jsou ciferníky ukazatelů v palubní desce. Pagani jejich výrobu svěřil „do rukou“ švýcarské firmě vyrábějící hodinové ciferníky.
Podobné články:
- Pagani Zonda Revolution – opravdu poslední Zonda
- Audi RS Q3 Concept – (ne)systematicky dynamické?
- BMW M Performance parts pro model M4
- BMW M Performance parts pro řadu 2 a X5
- Auto, které chceme – Alfa Romeo 4C