Chci silný sportovní vůz. Nový automobil, co ale jezdí, jako by byl ze „staré školy“. Auto, kterého si každý všimne, auto, co mě uhrane svým zvukovým projevem. Mám jen jednu možnost – Chevy Corvette.
Jen o málo amerických automobilech můžeme prohlásit, že jsou ryze sportovní, a tak první, co přijde na mysl, když se řekne sportovní amerika, je Corvette. Vůz, který se vymyká sterotypům ohledně země svého původu, si během své dlouhé historie vydobyl respekt i na starém kontinentě.
Contents
Příběh s názvem Corvette
… by vydal na samostatnou knihu (viz The Complete Book of Corvette nebo Corvette Black Book 1953–2011 od Mika Antonicka).
My se budeme věnovat aktuální šesté generaci, kterou Chevrolet uvedl na trh v roce 2005.
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Jako všechny předchozí generace s několika málo výjimkami je i ta aktuální nabízena v několika karosářských i výkonnostních verzích. Začněme u karoserie, kupec si může vybrat, jestli chce klasické coupé, cabriolet s plátěnou střechou nebo karoserii typu targa, která díky odnímatelným střešním panelům spojuje výhody obou výše jmenovaných verzí. Už první generace Corvette měla laminátovou karoserii, důvodem byl tehdy nedostatek oceli v poválečném průmyslu. Tradice byla zachována dodnes, jen důvod se změnil, a tím je úspora hmotnosti.
Lehká váhá a silný motor
Základní model v roce 2005 v sobě ukrýval motor s označením LS2, tedy vidlicový osmiválec o objemu 6.0 litru s výkonem 400 koňských sil a to buď ve spojení s automatickou, nebo manuální šestistupňovou převodovkou bez ohledu na typ karoserie.
V roce 2008 přišel motor LS3, který posílil co do objemu – 6,2 litru, tak i do výkonu – 430 koní. Jedná se o celohliníkový motor, jehož válce svírají úhel 90 stupňů. Američané i u tohoto moderního motoru zůstávají věrni dvou ventilovému rozvodu OHV. Akcelerace z 0–100 km/h trvá Corvette 4,2 vteřiny a čtvrtmíli ujede z místa za 12,6 vteřiny.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Grand Sport
Zájemcům o sportovnější model je určena verze Grand Sport, která může být v provedení coupé i cabriolet, s manuální i automatickou převodovkou. Po vizuální stránce je vůz atraktivnější díky jinému designu kol, odlišnému žebrování na bocích, které odvádí teplo od předních brzd a motoru, decentním spoilerům a možným polepům. Přitvrzen byl i podvozek a posíleny byly brzdy, které pochází z verze Z06. Motor a jeho parametry zůstaly nezměněny, ale kdo si vybere coupé Grand Sport s manuální převodovkou, jeho motor bude mít mazání se suchou vanou, které uvítají zejména sportovně založení jezdci navštěvující závodní okruhy.
Pro fajnšmekry
Komu by i toto nestačilo, pro toho je určena verze Z06. Pod tímto označením se ukrývá vyladěná verze, na které se podílelo závodní oddělení a potenciál takového vozu lze naplno využít opravdu jen na autodromu. Verze Z06 byla totiž vyvíjena současně se závodní verzí C6-R. Pod kapotou se ukrývá ručně montovaný motor LS7, který dostal takové lahůdky jako ojnice a výfukové ventily z titanu, kovanou klikovou hřídel a mazání se suchou vanou. Objem motoru činí rovných 7 litrů a výkon je taktéž dobře pamatovatelný díky hodnotě 505 koňských sil.
Pod laminátovou karoserií, která byla dále rozšířena o řadu karbonových dílů, se nenachází ocelový prostorový rám jako u běžných Corvette, nýbrž hliníkový, kvůli úspoře hmotnosti. Po takové dietní kůře se ukazatel váhy zastavil na konečných 1420 kilogramech. Nutno poznamenat, že Z06 nepřipraví svoji dvoučlennou posádku o luxusní prvky jako kožené čalounění, automatickou klimatizaci, satelitní navigaci či audio systém od Bose. V zorném poli řidiče se nachází tzv. Head Up Display, na který se promítají důležité informace jako aktuální rychlost, otáčky motoru, teplota vody i oleje a indikátor přetížení.
Corvetty patří k automobilům, které snesou skutečně velké boční přetížení. Základní model 0,92 G, Z06 dokonce 1,04 G ! Mezi Corvettami je Z06 jediná, která se pyšní rozdělením hmotnosti na obě nápravy v poměru 50:50, ostatní modely mají i tak skvělých 51:49. Vůz se dostane na stokilometrovou rychlost za 3,7 vteřiny, ale důležité je i z takového tempa zastavit, což mají na starost 6pístkové brzdiče na přední a 4pístkové brzdiče na zadní nápravě, samozřejmě s podporou ABS.
Karbon a kompresor
Pomyslný vrchol nabídky tvoří verze ZR1. Tento model definuje zejména motor, v tomto případě označovaný jako LS9, jehož základ leží v motoru LS3. Objem motoru 6,2 litru zůstal zachován, ale motoráři v Chevroletu přidali mechanický kompresor Eaton, který výkon katapultuje na hodnotu 647 koní a točivý moment na děsivých 819 N.m. Akcelerace z 0–100 km/h trvá 3,2 vteřiny a za 10,9 vteřiny je ZR1 na dvoustovce. Podle údajů výrobce se tachometr zastaví na hodnotě 330 km/h.
Vůz má stejný hliníkový rám jako sestřička Z06, ale karoserie se dočkala ještě více karbonových částí. Řada z nich je na efekt nenalakována – spoiler pod předním nárazníkem, nástavce prahů a střecha. Na první pohled lze bezpečně identifikovat ZR1 díky kapotě motoru, skrze kterou vykukuje mezichladič stlačeného vzduchu. Jiný je design kol, pod kterými nelze přehlédnout karbon-keramické brzdy, vyvinuté společností Brembo. Zde mají modrý odstín a pro zajímavost průměr zadních kotoučů brzd je stejný jako průměr předních u Ferrari Enzo.
ZR1, stejně jako všechny ostatní Corvetty, potvrzuje svoji příslušnost ke „staré“ škole například tím, že na zadní nápravě jsou listová péra místo běžně užívaných vinutých pružin, byť jsou zde vyrobeny z kompozitních materiálů. Podvozek využívá magnetické tlumiče Magnetic Ride a oproti „okruhové“ Z06 je naladěn spíše cestovně, i když v případě takto zaměřeného vozu musíme brát pojem „cestovně“ s jistou rezervou. Stabilizační systém je několikastupňový a může tak zasahovat až v opravdu kritický moment, aniž by předtím bránil řidiči v rychlé jízdě.
Přestože lehké materiály jako karbon a hliník byly použity v širokém rozsahu, váha modelu ZR1 je vyšší než u Z06, činí 1518 kilogramů. Produkce ZR1 je limitována na 1800 kusů ročně.