Kultovní auta z osmdesátých let jsou v kurzu. Zejména taková, která vznikla jako homologační speciál. Typickým příkladem budiž první generace M3. Jak si z pohledu kupce stojí auto, o jehož jízdních vlastnostech byly napsány kilometry papíru?
BMW M3, rok výroby 1988, zachovalý stav, cena 300 000 Kč. Se slzou v oku můžeme vzpomínat na takové inzeráty. V druhé polovině devadesátých let by tak „emtrojkofil“ za milion korun mohl mít hned tři kusy. Dnes za podobné peníze sežene stěží jednu. V roce 2016 oslavila první emtrojka své 30. výročí, což mimo jiné znamená, že již jde přihlásit na veteránské značky. Stávající majitelé mají radost, jak jim doslova před očima roste hodnota jejich vozu. Budoucím majitelům z toho vysychá v krku. Investice do tohoto bavorského youngtimera se přesto vyplatí. Hledání dobrého, tj. zachovalého kusu v originálním stavu za alespoň trochu rozumné peníze, je čím dál tím větší dobrodružství.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Dle dat classic-analytics.de se aktuální ceny pěkných vozů pohybují v rozmezí 58 až 78 tisíc euro. Při prohlídce inzerátů zjistíte, že za 800 000 korun pořídíte značně „vyjeté auto“.
My jsme vhodný vůz hledali dva roky. Samozřejmě se bavíme o běžné verzi, protože ceny limitovaných edic se pohybují v mnohem vyšších sférách. Za vrcholné Sport Evolution dáte klidně 150 tisíc euro.
Se stářím vozu souvisí kilometrový nájezd. Větší porce kilometrů nemusí být překážkou dobré koupě. Výměna olejových náplní, filtrů a zapalovacích svíček je základ. Vyplatí se vyměnit ložiska na klikové hřídeli, zkontrolovat olejové vedení a chladící soustavu. Hadice a zapalovací kabely mají své nejlepší roky dávno za sebou. Komponenty podvozku si zaslouží zvláštní pozornost, protože vždy najdete díl, který je unavený.
Vlastní zkušenost s renovací M3 potvrdila fakt, se kterým se budete setkávat u všech podobně starých aut – při rozebírání vozu na vás začnou „vypadávat kostlivci ze skříně“ v podobně větších či menších nedostatků a skrytých vad. Seznam prací a nutných dílů pak roste dominovým efektem.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.TIP: Fotogalerie: BMW M3 (1985-1992)
Omezená nabídka trhu s ojetinami vylučuje možnost výběru barvy a výbavy. Veškerá pozornost se tak soustředí na technický stav. Bez ohledu na to, zda bude mít vůz látkový či kožený interiér, se můžete spolehnout na střešní okno, protože najít auto bez šíbru je jako hledat jehlu v kupce sena. To samé se dá říct i o servisní knížce. Vždy si přes VIN překontrolujte s jakou výbavou opouštěl daný automobil továrnu.
Dobrá zpráva je, že většina náhradních dílů se dá koupit jako nová v autorizované servisní síti. Dobové kazetové rádio, boardcomputer, šroubky do podběhů … bez problémů. Pochopitelně, originální díly nejsou vždy levné, ale pokud chcete, aby si váš vůz udržel cenu, pak jej nemůžete lepit stylem „co dům dal“.
Verze BMW M3 E30
- 1986 M3: objem 2,3 l, výkon 200 koní
- 1987 M3 Evo: aerodynamické komponenty, vyrobeno 505 ks
- 1988 M3 Evo II: 215 koní, vyrobeno 500 ks
- 1988 M3 Europameister: na počest vítězství v ETCC, podpis Roberto Ravaglia, vyrobeno 148 ks
- 1988 – 1991 M3 cabrio: vyrobeno 786 ks
- 1989 M3 Cecotto: 215 koní, aerodynamický kit z verze Evo II, vyrobeno 505 ks
- M3 Roberto Ravaglia: specifikace a lá Cecotto, vyrobeno 25 ks
- 1990 M3 Sport Evolution: objem 2,5 l, výkon 238 koní, vyrobeno 600 k
Foto: GruppeH