Zkusme se odpoutat od „wow“ efektu, který zanechal Focus ST na frankfurtském autosalonu a pojďme zjistit, jakou cestou se nový model ubírá.
První generace Fordu Focus (Car of the Year 1999) byla jistým typem revoluce ve své třídě. A to jak z pohledu designu, tak jízdních vlastností. V roce 2002 přišla verze ST 170, která laťku už tak výborných jízdních vlastností posunula ještě dále. Pod kapotou se tehdy nacházel atmosférický dvoulitrový čtyřválec Duratec o výkonu 127 kW (173 k). Na sportovní hatchback to byly tehdy dostačující hodnoty.
Druhá generace Focusu úspěšně navázala na tu první a její sportovní verze si získaly velký respekt mezi ostrými hatchbacky. Původně třídveřové a následně i pětidveřové eSTéčko lákalo na svůj přeplňovaný pětiválec 2,5 l 166 kW (226 k). Motor převzal Ford od Volva (které v té době vlastnil), čímž získal základ hned pro dvě verze Focusu – ST, které spojovalo sportovní charakter s dávkou praktičnosti a fenomenální RS s výkonem 300 koňských sil.
Contents
Globální kompromis
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Na podzim představená a v příštím roce prodávaná verze ST v třetí generaci Focusu přinese celou řadu změn. Ford se chlubí, že nový Focus ST je prvním skutečně globálním sportovním modelem značky, která se začne prodávat na více než čtyřiceti trzích na šesti kontinentech. Co z toho vyplývá? Dvě věci – ušetřené náklady na přizpůsobování jednoho modelu pro 40 (odlišných) trhů a tím pádem i přijetí určitého kompromisu umožňující vznik takového globálního modelu.
Sbohem a šáteček pětiválci
V novém ST je celohliníkový přeplňovaný čtyřválec Ford EcoBoost 2,0 l, který dosahuje výkonu 184 kW (250 k) a maximálního točivého momentu 360 Nm. Oproti předchůdci, má nový motor o 20 procent menší apetit a produkuje méně emisí. Dodnes nerozumím automobilkám, které tak rádi poukazují na procentuální poklesy spotřeby paliva a emisí u sportovních modelů. Dojem udělají možná na úředníky v Bruselu, na fanoušky rychlých kol rozhodně ne. Hodnota výkonu je samozřejmě atraktivní, ale k posouzení jízdních vlastností nestačí. Dobrou zprávou je, že šestistupňová manuální převodovka zůstala, přibylo třístupňové ESP a přední náprava se s veškerým tím výkonem taky vypořádá.
interiér se sedadly Recaro
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Konečně vůz i pro rodinu
Verze ST vzbudila pozornost i svými karosářskými variantami. Třídveřový hatchback, atraktivní pro sportovně založené řidiče a mladou generaci, se již nebude nabízet. Roli toho „sportovnějšího“ ST tak převezme pětidvířko a „praktikem“ bude, zcela nově, kombi!
Obě karosářské varianty budou sdílet stejnou techniku. Na to jaký bude ST ve skutečnosti, si budeme muset ještě počkat do příštího roku, ale trochu se obáváme, že tak jako Focus třetí generace dospěl co do kvality (zejména v interiéru), tak dospěl i z pohledu jízdních vlastností. Bohužel, nové ST už asi nebude tím rebelem, co býval dříve.