Seznámení se supersportem Lexus LFA

TopDrive vám exkluzivně přináší nejlepší současný sportovní vůz z Japonska, jeden kus z 500kusové série, supersportovní Lexus LFA s cenou přes 10 milionů korun. Technické lahůdky a detaily tohoto vozu vás usadí.

V prosinci 2012 jsme vás seznámili s novým Ferrari F12 berlinetta, které nasadilo laťku hodně vysoko. Dnes pokračujeme v podobném duchu s ještě vzácnějším automobilem. Značka Lexus, luxusní odnož Toyoty, je známá jako výrobce luxusních automobilů, který je spjat s hybridními pohony. Ve své poměrně krátké historii má Lexus na kontě jeden sportovní model – sedan IS F a tak by málokdo čekal, že tato značka přijde s něčím, co udělá vrásky na čele ikonám, jako jsou Ferrari, Porsche, Lamborghini a dalším. A přece, šéfinženýr Haruhiko Tanahashi a jeho tým dostali za úkol postavit supersport, který se bude moci měřit s těmi nejlepšími.

Vznik většiny aut si projde fázemi konceptu, testovacích aut, předprodukčních modelů až po sériové vozy. Některé vozy pak poměřují síly s konkurencí i na závodních tratích. Tanahashi to vzal z opačného konce, když LFA začínalo v podstatě jako závodní vůz, jehož kvality pro sériovou produkci se prověřovaly ve čtyřiadvacetihodinovkách na Nürburgringu. Až poté vznikl sériový vůz, který udělal radost jen pěti stovkám zájemců. V rámci této série vzniklo i 50 kusů tzv. Nürburgring Edition, které měly nižší hmotnost (cca o 100 kg), vylepšenou aerodynamiku a nepatrně vyšší výkon motoru, ale to byla jen taková malá třešnička na už tak velmi chutném dortu.

Funkce je víc než krása

LFA byste pravděpodobně neoznačili za nejvíc sexy auto planety. Poznat jeho krásu vyžaduje totiž čas. Na první pohled nevidíte takřka nic zajímavého, teprve na detailních fotografiích (o které jsme se snažili) nebo při osobním setkání vám LFA odhalí celou svou krásu. Je to však krása inspirovaná funkcí, nikoliv formou. Všimněte si poměrně nekomplikovaných tvarů s motivy tekoucí kapky, jiné pojmenování pro to nemáme, které jsou patrné na světlometech vpředu i vzadu, dále na vnějších zpětných zrcátkách a zadních blatnících v úrovni bočních oken, kde jsou nasávací otvory. Vpředu vás možná zarazí nedovřená kapota, ale opak je pravdou, jedná se o další otvor pro přívod životadárného vzduchu, tentokrát k motoru. Odvod tepla od motoru mají na starosti otvory v kapotě samotné.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Zadního výsuvného křídla si všimne každý, ale zaměřte se na ta drobná křidélka nad zadními svítilnami. Když je velké křídlo zasunuté, jeho horní hrana utváří ucelenou linku právě s těmito křidélky. Další ránou na oči jsou výfuky resp. jejich trojúhelníkové uspořádání. Ještě hezčí je jejich okolí – karbonový difuzor. Karbonové jsou i lišty prahů na bocích vozu. Tímto černým lehkým a pevným materiálem se nešetřilo ani v kabině, kde je dvojice sportovních sedadel a palubní deska, která se tvarově vymyká všem zavedeným pořádkům. Ani jeden ukazatel není analogový. Jak se ale dostat dovnitř, když na dveřích není žádná klika? Podíváte-li se do žlábku pod boční okna, pak objevíte nenápadný obdélníček, který když …poprosíte, tak… . Stará známá pravda říká, že kola dělají auto, Lexus LFA dělají grafitově šedé dvacítky obuté do Bridgestone Potenza S001.

První liga

LFA je postaveno na karbonovém šasi s hliníkovými polorámy vpředu a vzadu. Nápravy jsou tvořeny dvojitými příčnými rameny a multilinkem. Pohonné ústrojí typu transaxle, s motorem vpředu a převodovkou vzadu, přináší své ovoce v podobě téměř ideálního rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 48:52. V zadní části vozu je taktéž umístěno několik chladičů. Pod předními koly jsou 6pístkové brzdiče s keramickými kotouči o průměru 390 mm, vzadu pak 4pístkové třmeny s keramickými kotouči o průměru 360 mm. Převodovka je 6stupňový automatizovaný manuál s jednou spojkou.

Konečně se dostáváme k motoru, který si rozhodně zaslouží váš obdiv. Atmosférický vidlicový desetiválec o objemu 4,8 l. Úhel rozevření válců je 72 stupňů. Mazání se suchou skříní snese přetížení až 2 G v podélném i příčném směru. Ojnice a ventily jsou z titanu, celkově je tato V10 lehčí než V6 ostatních Lexusů. Každá škrticí klapka je samostatně řízena elektronikou, maximální otáčky motoru dosahují hranice 9000. S výkonem 412 kW (560 k) v 8700 ot./min. a točivým momentem 480 Nm se LFA dostane z nuly na sto za 3,7 sekundy a dech mu dojde v rychlosti 325 km/h. S vývojem motoru pomáhala společnost Yamaha. Celé dílo zabalené v karbonové karoserii váží 1480 kilogramů.

Za setkání s tímto vozem děkujeme společnosti Lexus Praha Smíchov.

Podobné články:

Napsat komentář