Cesta do historie Lamborghini

Historie italské automobilky Lamborghini byla plná zvratů a problémů, přesto si Lamborghini udrželo schopnost nabízet světu úchvatné vozy. TopDrive.cz navštívil Muzeum Lamborghini v Sant Agate Bolognese, v Itálii, aby vám poodhalil automobilku s býkem ve znaku.

Od traktorů k supervozům

Ke vzniku Lamborghini se váže několik historek, které se týkají údajného sporu mezi Ferrucciem Lamborghini a Enzem Ferrari. V roce 1948 Ferruccio Lamborghini založil společnost Lamborghini Trattori S.p.A. na výrobu traktorů, které poválečná Itálie zoufale potřebovala. Následovala výroba klimatizací. Úspěšný zakladatel společnosti si tak mohl dovolit automobily, jako byly Maserati a Ferrari. A právě jedna taková porucha jeho Ferrari byla jádrem konfliktu mezi Ferrucciem a Enzem Ferrari. Lamborghini se v zápalu rozčílení rozhodl pro výrobu vlastních, lepších sportovních vozů.

V roce 1963 založil Automobili Lamborghini S.p.A. a záhy představil první model 350 GT. Jednalo se o coupé s 3,5 litrovým dvanáctiválcovým motorem pod přední kapotou. Vůz se ujal a dobře se prodával až do roku 1966, kdy jej nahradil model 400 GT.


Autor: Tomáš Čanda

Kreditní karta STYLE na rok zdarma

Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.

350 GT

Návštěvníci Turínského autosalonu 1965 obdivovali Lamborghiniho novinku – Miuru. Automobil, který vyslal jasný signál, zejména pro Ferrari, že automobilka ze Sant Agaty Bolognese má potenciál vyrábět ryzí sportovní vozy. Za zmínku stojí další modely, které následovaly. Zejména čtyřmístná luxusní Espada z roku 1969 a od ní odvozená Jarama.


Autor: Tomáš Čanda

Miura

Těžké časy, výjimečné vozy

V těžkých 70. letech poznamenaných krizí přišel následovník Miury – model Countach. Klínový tvar a vzhůru výklopné dveře způsobovaly rozruch všude, kde se toto Lamborghini objevilo. To byla zásluha mladého designéra Marcella Gandiniho ze studia Bertone, kde byla navržena i Miura.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Autor: Tomáš Čanda

Countach

Roku 1978 vyhlásila společnost úpadek a následovala změna vlastníka. Následně 80. léta nebyla pro společnost Lamborghini nikterak příznivá. Vedle Countache se vyráběla i levnější osmiválcová Jalpa. Nevydařená armádní zakázka dala vzniknout mohutnému off-roadu LM-002, který můžeme považovat za první vůz, dnes tak populární, kategorie SUV (Sport Utility Vehlicle). Tuto masu železa poháněl stejný dvanáctiválcový motor jako Countach. Trh asi nebyl připraven pro tento typ vozu s takovou cenovkou, proto vzniklo jen 328 kusů.


Autor: Tomáš Čanda

LM-002

Záchrana z Německa

V roce 1987 byla společnost prodána americkému Chrysleru, pod jehož křídly vzniklo ikonické Diablo – symbol a jediný model Lamborghini 90. let. Bohužel samotný Chrysler měl svých problémů tolik, že se rozhodl v roce 1994 prodat Lamborghini indonéské společnosti Megatech. Těžká období společnosti vyrábějící tak úchvatná auta skončila rokem 1998, kdy přichází nový a zatím poslední vlastník – Audi. Stabilizace, modernizace, přísun nových technologií, hojné využívání hliníku a karbonu byly doslova spásou pro Lamborghini.


Autor: Tomáš Čanda

Diablo GT

Za pomoci Audi vzniká poslední série Diabla (6.0 VT) a rozjíždí se práce na nových modelech. Vlajková loď Murciélago přišlo v roce 2002 a už o rok později jej následovalo menší desetiválcové Gallardo. Jak to bylo dále, už víte sami.

Podobné články:

Napsat komentář