Tenhle Španěl v módním hávu chce vás a vaší rodinu vozit za outdoorovými aktivitami. Potřebujete prostor? Ten on má. Máte rádi sport? To on také. Chcete se odlišit? Zkuste ho. Z koncernové trojky má největší sex-appeal a nejlepší cenu.
Spodní části nárazníků sice věrohodně napodobují hliník, ale ve skutečnosti jsou plastové. Zvýšená světlá výška vozu je obvyklým nepřítelem jízdních vlastností. A benzínový motor v rodinném kombi? To nejsou zrovna pozitivní vyhlídky pro novinku, která na český trh dorazila koncem minulého roku. Naštěstí jsem nedal na první dojem …
Contents
Oplastovaný kombík jako funkční módní výstřelek
Už je to dávno, co Audi A6 Allroad Quattro prosekalo koncernu Volkswagen cestu do tohoto segmentu. Nebýt zájmů zákazníků o tento typ automobilů, asi bychom se od Audi těžko dočkali modelu A4 Allroad Quattro, od Volkswagenu Passat Alltrack a pravděpodobně ani Škoda by se nehrnula do Octavie a Superbu v provedení Scout.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Právě Octavii Scout vyrostli dva konkurenti z vlastní líhně – Golf Alltrack a zmíněný Leon X-Perience. Všechny tři vozy sdílí modulární platformu MQB a stejnou techniku (motory, převodovky a pohon všech kol se systémem Haldex 5. generace).
TIP: Fotogalerie: VW Golf Alltrack & SEAT Leon ST X-Perience & Škoda Octavia Scout
Smyslem těchto automobilů je nabídnout zákazníkům plnohodnotný kombík se všemi jeho přednostmi, a navíc přidat bonus v podobě zvýšené průchodnosti terénem. A pochopitelně, požadovat za to více peněz.
Kamenem úrazu (doslova) může být výraz „terén“. Tahle auta se rozhodně nefušují do řemesla Land Roverům a Land Cruiserům. To je odpověď na otázku, proč si vystačí s plastovými díly, které se jen tváří jako hliníkové. Je to součást jejich image. Výletům za (zimními) sporty to nebrání.
Zvýšený, přesto silniční podvozek
Nenalakované plastové díly karoserie tedy přispívají k atraktivitě vozu víc než k jeho ochraně. Za skutečnost, že na spodku vozu něco neutrhnete, budete vděčit zvýšené světlé výšce vozu. Leon X-Perience je o 15 mm vyšší než běžný Leon ST. Atraktivní 18“ kola a hliníkové střešní ližiny dotváří outdoorový vzhled vozu.
Krátký výlet po travnaté louce s výmoly prozradil, že podvozku se sportovnějším nastavením se bude více líbit na silnici. Ostatně, na asfaltu stráví tento vůz většinu svého života. A tam se Leon cítí silný v kramflecích. Byl jsem mile překvapen, s jakou chutí se Leon X-Perience vrhá do zatáček. Testovaný vůz měl již letní obutí, konkrétně Continental Sport Contact 3. Na hladkém asfaltu funguje X-Perience bezchybně. Dlažební kostky a železniční přejezdy žehlí dobře, jen na zvlněném či uskákaném asfaltu znervózní. Komu by nestačil standardní podvozek, ten si může připlatit za adaptivní DCC. K dobrému pocitu z jízdy přispívají brzdy, které se dobře dávkují a řízení s posilovačem nastaveným tak akorát.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Vozy s automatickou převodovkou mají navíc přepínatelné jízdní módy (Eco, Normal, Sport a Individual). V nastavení Individual je možné nastavit tužší „sportovní“ řízení. Haldex poslední generace se zapojuje do hry zcela nerušeně. Všechna čtyři kola se drží asfaltu jako přilepená.
Benzínový turbomotor – taky možnost
Seat pro model Leon X-Perience nabízí tři motory – dva vznětové (1,6 TDI 81 kW a 2,0 TDI s výkony 110 a 135 kW) a jeden zážehový 1,8 TSI 132 kW. Je jasné, že valná většina zákazníků si tento typ automobilu vybere s dieselem. Ačkoli proti tomu nelze nic namítat, byl jsem rád, že mohu vyzkoušet právě vrcholnou verzi s benzínovým motorem. Ten díky přeplňování nabízí zátah od nízkých otáček, stejně jako diesel, ale navíc se nechá vytáčet až do 6000 ot./min. Motor 1,8 TSI se pojí výhradně s 6stupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Řazení s pádly pod volantem tady dává větší smysl a poskytuje řidiči více radosti, než by tomu bylo v případě dieselu.
Motor 1,8 TSI, podobně jako jiné přeplňované agregáty, jede odspodu, ve středním pásmu otáček je nejsilnější a po překročení hranice 5000 ot/min. křivka točivého momentu prudce klesne. Jako sportovně založený řidič jsem postrádal výrazný zvukový projev motoru. V tomto směru se auto emoción drží zbytečně při zdi.
Spotřeba paliva
Každá mince má dvě strany. Radost z výkonu, vytáčení motoru a manuálního řazení pomocí pádel je vykoupena vyšší spotřebou paliva. Spotřeba se tedy vždy odvíjí od stylu jízdy. Na dálnici se dá jezdit za rovných 8 l / 100 km nebo také za 11 l / 100 km. Nejmenší spotřeby mimo město (7,4 l / 100 km) jsem dosáhl opravdu defenzivním stylem jízdy. Ve městě ukázal palubní počítač spotřebu 10,9 l / 100 km. Všechny uvedené hodnoty spotřeby paliva jsem měřil v režimu Normal a s převodovkou v automatickém režimu. V režimu Eco jsem nepozoroval rozdíl. Průměrná spotřeba během celého testu činila 8,8 l / 100 km. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 6,8 l / 100 km.
Závěr
Přestože zvýšené oplastované kombíky můžeme označit za módní záležitost, na praktičnosti jim to nijak neubírá. Seat Leon X-Perience ukázal, že bude dobrým společníkem při cestách na chalupu, hory, dovolenou a za dalšími outdoorovými aktivitami. Jízdní vlastnosti na silnici jsou velmi dobré. Mimo zpevněné cesty doporučuji překonávat překážky v klidném tempu, protože vyšší světlá výška a pohon všech kol z něj ještě nedělají terénní automobil. S motorem 1,8 TSI nabízí vůz svižné svezení. Dobře zpřevodovaná dvouspojková převodovka DSG jde vstříc jak klidnému cestovnímu tempu, tak nabídne „sportovní“ vyžití.
Interiér vozu s řadou dílů VW group působí hodnotně, i když na několika málo detailech je vidět, proč je Leon levnější než Golf. Ergonomie je bezproblémová. Na odkládací přihrádky si nelze stěžovat, stejně jako na celkový prostor uvnitř vozu…tedy v případě, že přední sedadla nebudou posunuta až na samotný konec, to pak nezbývá téměř žádný prostor pro kolena cestujících sedících vzadu. Infotainment s navigací a audiosystémem, taktéž sdílený prvek v rámci koncernu VW group, patří k tomu nejlepšímu v nižší střední třídě.
Největším konkurentem Leonu X-Perience je Škoda Octavia Scout. Dle mého subjektivního názoru je Leon z hlediska designu atraktivnějším automobilem než vůz z Mladé Boleslavi. Dobrá zpráva je, že za Leon X-Perience se shodnou technikou dáte méně peněz (v průměru o 21 tisíc korun). Na druhé straně, Octavia Scout díky větší délce a rozvoru nabídne posádce a zavazadlům více prostoru.
Co potěšilo
- sedadla v provedení s alcantarou
- do ruky skvěle padnoucí volant
- klasická ruční brzda (Golf má elektronickou parkovací brzdu)
- digitální ukazatel teploty oleje a chladicí kapaliny
- dojezdová rezerva
- LED světlomety
- nastavitelná velikost držáků nápojů v zadní loketní opěrce
- panoramatická střecha
- entertainment umí z flashdisku přehrát nejen hudbu, ale i film
Co nepotěšilo
- manuální ovládaní sedadla spolujezdce, když řidič má sedadlo elektricky nastavitelné
- zbytečně vysoká podlaha v zavazadlovém prostoru
- zvuk motoru 1,8 TSI
verze | X-Perience 1,8 TSI | palivo | benzín |
---|---|---|---|
náhon | 4×4 | převodovka | 6A |
počet válců | 4 | objem motoru (ccm) | 1798 |
výkon (kW) | 132 | točivý moment (Nm) | 280 |
akcelerace 0–100 km/h (s) | 7,2 | maximální rychlost (km/h) | 221 |
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) | 6,8 | objem nádrže (l) | 55 |
pohotovostní hmotnost (kg) | 1489 | velikost zavazdl. prostoru (l) | 587–1470 |
Cena
Základní cena Seat Leon X-Perience 1,8 TSI činí 682 900 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 870 700 Kč vč. DPH.
Za zapůjčení vozu děkujeme Porsche Česká republika.
Fotogalerie: Seat Leon X-Perience 1,8 TSI (TEST)