KIA Sorento vstupuje s třetí generací na český trh – vyzkoušeli jsme ji

Moderní technologie, bohatá výbava, pěti či sedmimístný interiér a motor, který se obejde bez AdBlue. Ceník startuje na částce 909 980 Kč. Zdá se, že slogan „The Power to Surprise“ v případě nového modelu Sorento platí. Co prozradila první jízda?

Třináct let. 3500 prodaných kusů v ČR. Tři generace. Tak by se dal v číslech popsat model Sorento, který právě vstoupil na náš trh ve své třetí generaci. Novinka je moderním SUV se vším všudy, ale nebylo tomu tak vždy. 

(zleva) Sorento 2015 – Sorento 2009 – Sorento 2002

První generace (r. 2002) měla žebřinový rám a redukční převodovku. Druhá generace (r. 2009) už neměla stálý pohon zadních kol s připojitelným předkem, ale přesně naopak. Po „žebřiňáku“ ani stopy, Sorento dostalo samonosnou karoserii. Třetí generace rozměrově narostla. Platforma, mající základ v předchůdci, prošla rozsáhlou modernizací, stejně jako celá karoserie. Nové Sorento obstálo v crashtestech Euro NCAP, kde získalo pět hvězdiček.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Contents

Deset technických inovací třetí generace

Lehčí a pevnější karoserie s díly z vysokopevnostní oceli lisované za tepla. Nižší odpor vzduchu (Cx=0,33). Aktivní kapota, která se při střetu s chodcem zvedne o šest centimetrů. Optické i kontaktní snímače rozpoznají chodce od pevné překážky.

Čtyřválcový dieselový motor (série „R“) 2,2 CRDi nyní plní emisní normu Euro 6. Nový je blok, hlava i vyvažovací hřídele. Nový je taktéž kryt řetězového rozvodu. Písty mají nano-diamantový povlak (syntetický diamant) kvůli nižšímu tření. Dalšími inovacemi jsou elektromagnetické vstřikovače (max. 2000 bar), elektricky ovládané turbodmychadlo, variabilně ovládané palivové čerpadlo a katalyzátor s filtrem pevných částic a redukcí oxidu dusíku. Motor se díky tomuto katalyzátoru obejde bez nutnosti přidávání AdBlue. Využití kinetické energie pro dobíjení akumulátoru a systém Start/Stop nepřekvapí.

Jízdní módy pro verze s automatickou převodovkou – ECO, NORMAL, SPORT se projevují odezvou na sešlápnutí plynového pedálu, rychlostí řazení, funkčností klimatizace a tuhostí řízení.

Pohon 4WD – pohon všech kol bez mezinápravového diferenciálu. K poháněné přední nápravě se dle aktuálních adhezních podmínek přidává náprava zadní a to skrze hydraulicky ovládanou spojkou. Možnost manuálního sepnutí 4WD LOCK – „uzamčené“ rozdělení točivého momentu v poměru 50:50 mezi nápravy do rychlosti 40 km/h. Systém ATTC (Advanced Traction Cornering Cornol) potlačuje nedotáčivost vozidla v zatáčkách.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Řízení s posilovačem přímo na hřebenu pro lepší zpětnou vazbu ve volantu.

Adaptivní tempomat s funkcí popojíždění v kolonách. Radar má dosah až 180 m.

Zadní radar s detekcí mrtvých úhlů. Systém neeviduje jen vozidla, která se již v mrtvém úhlu nachází, ale i ta vozidla, která se do mrtvého úhlu během pár okamžiků dostanou. Užitečná je rovněž detekce blížících se vozidel, když vycouváváte z příčného parkovacího místa.

Čelní kamera s funkcí čtení dopravních značek (omezení rychlosti) a sledování jízdních pruhů.

Asistent stability přívěsu (TSA).

Elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Otvírání kufru z kabiny vozidla, skrze klíč či přímo na dveřích. Volba mezi manuálním či automatickým otvíráním. Možnost nastavení maximálního úhlu otevření.

První jízda – první dojmy

Pro krátké svezení jsem zvolil vůz s automatickou převodovkou. Myslím, že automat se do velkého SUV hodí více než manuální převodovka. Co na tom, že hodnoty akcelerace a spotřeby jsou o něco málo horší. I 5místná verze má polohovatelnou druhou řadu sedadel. Dělení sedadel v poměru 40:20:40 je dnes už standardem. Po sklopení sedadel získáte nákladový prostor o délce dva metry. Objem zavazadelníku vzroste z 660 na 1732 litrů.

Předsudky z kvality interiérů korejských vozů nejsou v případě nového Sorenta na místě. K sedadlům, alespoň k těm vpředu, nemám výhrady. V nejvyšší výbavě mohou být i ventilovaná. Poloha za volantem se hledá snadno. Na omak je kožené čalounění příjemné, stejně tak plasty působí hodnotě. Jediným zklamáním v tomto směru je „kožený“ potah vrchního dílu palubní desky. Oproti sedadlům zde působí kůže umělým dojmem. Horizontální uspořádání palubky s navazujícím dekorem na dveřích je čisté a přehledné. Centrem dění je dotykový displej. V základní výbavě je 7“, od výbavy EXCLUSIVE má rozměr 8“. Důležitější je však fakt, že Sorento na vás bude mluvit česky.

V současné době vícestupňových převodovek zůstává KIA „pouze“ u šestikvaltu. Na testovacím úseku po rozbitých okreskách mezi obcemi měla automatická převodovka příležitostí k řazení víc než dost. Fungovala dobře. Manuální řazení je možné pouze na páce, někdo by tak mohl postrádat pádla pod volantem. Motor o síle 440 Nm v rozmezí 1750 – 2750 ot./min. na hmotnost Sorenta stačí, ale napadlo mě, že naftový šestiválec by zde nebyl úplně od věci. Ve sportovním režimu však motor citelně ožije a vůz jde s chutí za plynem. Dobrý pocit jsem měl z řízení. Sorento, které se vyrábí v Koreji pro celý svět, má pro evropské trhy jiné řízení. Lepší. Vůz se ovládá skutečně dobře. Ve sportovním módu klade posilovač větší odpor. Podvozek se uskákaným asfaltem umí vyrovnat. Závěr testovací projížďky vedl po takové, řekněme, zahradní cestě. Pohon všech kol se neměl šanci předvést. 4WD LOCK jsem zapnul jen pro srandu zajícům hopsajícím v okolí. Naopak, na menším horizontu s podmáčeným travnatým povrchem, jsem uzávěrku úmyslně vypnul v očekávání, jak se Sorento zachová. Vyjelo.

Na vynášení velkých soudů je brzo. Abych tak mohl učinit, potřeboval bych vůz na klasický test. Každopádně i během krátké projížďky se Sorento ukázalo v dobrém světle. Jako velké SUV s bohatou výbavou, má šanci obstát. 7místná verze by se měla dostat do hledáčku všech maminek, které potřebují „shuttle bus“ na svoz dětí ze školy a zájmových kroužků.

Technické údaje
palivo nafta převodovka 6M / 6A
náhon 4×4 délka vozu (mm) 4780
objem motoru (ccm) 2199 výška vozu (mm) 1685
výkon (kW) 147 šířka vozu (mm) 1890
točivý moment (Nm) 440 rozvor (mm) 2780
akcelerace 0–100 km/h (s) 9,0 / 9,3 pohotovostní hmotnost (kg)  1829 / 1857
maximální rychlost (km/h) 203 / 203 objem zavazadl. prostoru (l) 660 – 1732
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 5,7 / 6,6 max. hmotnost přívěsu (kg) 2500 / 2000

Cena

KIA Sorento se na českém trhu prodává výhradně s dieselovým motorem 2,2 CRDi (147 kW) ve spojení s 6stupňovou manuální či 6stupňovou automatickou převodovkou (50 000 Kč).

Tři úrovně výbavy

COMFORT cena od 909 980 Kč vč. DPH
EXCLUSIVE cena od 949 980 Kč vč. DPH
PREMIUM cena od 1 079 980 Kč vč. DPH

Výbavy EXCLUSIVE a PREMIUM lze rozšiřovat o pakety výbavy (Convenience, Tech, Colour).

Metalický lak: 20 000 Kč
7místný interiér: 20 000 Kč
Panoramatické střešní okno: 35 000 Kč

Servisní interval: 30 000 km / 2 roky

Podobné články:

Napsat komentář