Když na loňském šanghajském autosalonu Mercedes prezentoval studii nazvanou Concept A, bylo jednoznačné, jakým směrem se nejmenší model v nabídce stuttgartského výrobce bude ubírat. Nová třída A, oproti konceptu v umírněnější podobě a s pěticí dveří, je od 15. června k mání i v Česku, pojďme si ji blíže představit.
Contents
Geneze modelu
Poprvé se třída A v nabídce Mercedesu objevila roku 1997, její start poznamenal nepovedený losí test. Následovaly úpravy podvozku a stabilizační systém v základní výbavě. I přes nesnadný začátek si třiapůlmetrové mini MPV pořídilo do roku 2004 1,1 milionu zákazníků. Po sedmi letech produkce následovala druhá generace, ta zachovala sendvičovou podvozkovou konstrukci a její karoserie povyrostla. Stále však šla automobilka s „áčkem“ proti proudu, její tradiční rivalové BMW a Audi prodávali v nižší střední třídě hatchbacky klasické konstrukce.
Zacíleno na BMW řady 1
Za příklonem nové třetí generace třídy A ke konvenční koncepci hatchbacku nižší střední třídy lze vytušit mimo jiné rivalitu s BMW. Designově i koncepčně hraje nová třída A na sportovní notu. Jednoznačně je cílena i na mladší klientelu než generace předcházející. Nyní byste hatchbacku naměřili 4292 mm na délku, 1780 mm na šířku a 1433 mm na výšku. Poctivě odvedenou práci aerodynamiků prokazuje součinitel odporu vzduchu Cx 0,26. Zaujme široce rozevřená maska chladiče a boky odlehčené dvojicí prolisů. Když jsem se již zmínil o BMW 1 jako o zásadním rivalovi nejmenšího Mercedesu, dále lze jmenovat Audi A3 Sportback nebo Volvo V40. BMW a Volvo své zástupce v nižší střední třídě nedávno uvedli v novém vydání, A3 od Audi je bude následovat na podzim. Nabídka v dané třídě je tedy více než bohatá, přehled parametrů Mercedesu ve srovnání s konkurencí naleznete v tabulce.
vozidlo | Mercedes-Benz třídy A | BMW řady 1 | Audi A3 Sportback | Volvo V40 |
---|---|---|---|---|
délka (mm) | 4292 | 4324 | 4292 | 4369 |
šířka (mm) | 1780 | 1765 | 1765 | 1802 |
výška (mm) | 1433 | 1421 | 1423 | 1445 |
rozvor (mm) | 2699 | 2690 | 2578 | 2647 |
pohotovostní hmotnost (kg) (verze) | 1370 (A 180) | 1365 (116i) | 1320 (1,2 TFSI) | 1474 (T3) |
objem zavazadl. prostoru (l) | 341–1157 | 360–1200 | 370–1100 | 335-? |
cena od (Kč) | 599 000,– | 632 500,– | 544 900,– | 598 000,– |
Nabídka motorizací
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Pro pohon nového „áčka“ lze vybírat z portfolia šesti agregátů, trojice zážehových a trojice vznětových. Všechny jsou přeplňované řadové čtyřválce pohánějící kola přední nápravy prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky nebo dvouspojkové sedmistupňové automatiky 7G-DCT. V rámci spolupráce s aliancí Renault-Nissan je součástí nabídky základní turbodiesel objemu 1,5 litru (80 kW/109 k) v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou pro verzi A180 CDI BlueEFFICIENCY. Ta se může chlubit kombinovanou spotřebou 3,8 litru/100 km. Zvláštností je, že stejně označená verze v nabídce v kombinaci s automatickou skříní je konstrukce Mercedes, totožný výkon (80 kW/109 k) produkuje z kubatury 1,8 litru. Prozatím vrcholným vznětovým motorem je jednotka o objemu 1,8 litru (100 kW/136 k) prodávaná pod označením A200 CDI BlueEFFICIENCY. Paletu dotváří dvojice zážehových jednotek o objemu 1,6 litru ve výkonových verzích 90 kW/122 k a 115 kW/156 k označených jako A180 BlueEFFICIENCY a A200 BlueEFFICIENCY. Na vrcholu nabídky najdete dvoulitr (155 kW/211 k) ve variantě A250 BlueEFFICIENCY kterou je možno osazením paketu přetvořit na verzi Sport. Technické údaje vybraných motorizací najdete v tabulce.
verze | A180 CDI BlueEFFICIENCY | A200 CDI BlueEFICIENCY | A180 BlueEFFICIENCY | A250 Sport |
---|---|---|---|---|
palivo | nafta | nafta | benzín | benzín |
počet válců | 4 | 4 | 4 | 4 |
objem motoru (ccm) | 1461 | 1796 | 1595 | 1991 |
výkon (kW) | 80 | 100 | 90 | 155 |
točivý moment (Nm) | 260 | 300 | 200 | 350 |
akcelerace 0–100 km/h (s) | 11,3 | 9,3/9,2 | 9,2/9,1 | 6,6 |
maximální rychlost (km/h) | 190 | 210 | 202 | 240 |
převodovka | 6M | 6M/7A | 6M/7A | 7A |
kombi. spotřeba (l/100 km) | 3,8 | 4,3/4,1 | 5,5/5,4 | 6,4 |
cena vč. DPH (Kč) | 649 060,– | 690 000,– | 599 000,– | 875 428,– |
Interiér
Uvnitř vozu se vše nese ve standardu značky, nejvíce zaujmou kruhové výdechy ventilace a nepřehlédnutelný displej systému Comand o úhlopříčce téměř 18 cm. Styling vnitřku se v mnohém podobá třídě B. Míra individualizace je zde velice rozsáhlá, podle výbavy v rámci paketů jsou k mání například tři typy sedadel – Standard, Limousine a Sport. Počet barevných variant a materiálů je taktéž velmi rozmanitý.
V čem je výjimečný?
Vyzdvihnout je třeba hlavně důraz na bezpečnost, může to znít jako klišé, ale u nové třídy A jí byla věnována mimořádná pozornost. V základní výbavě jsou obsaženy systémy Attention Assist (asistent bdělosti řidiče, který upozorňuje řidiče na nutnost odpočinku), Collision Prevention Assist (upozorňuje řidiče, pokud odhalí překážku), brzdový asistent a adaptivní brzdová světla. Dále lze za příplatek (9979,–) pořídit systém PRE-SAFE (dokáže před krizovou situací přitáhnout bezpečnostní pásy, zavřít prosklenou střechu a boční okna). Za pokrokový lze taktéž pokládat multimediální systém Command Online (92 232,–) umožňuje surfování po internetu, nabízí úložiště 80GB dat, zvládá přehrávání audia i videa a jeho ovládání probíhá prostřednictvím centrálního ovladače na středové konzole.
Pro sportovní vyžití
Pro zájemce o sportovní svezení připravili ve Stuttgartu pod dohledem AMG speciální model A 250 Sport. Ten vznikne z A 250 BlueEFFICIENCY instalací paketu Sport (85 428,–). Samozřejmostí je přitvrzený podvozek, designová sportovní sada, maska chladiče v designu diamond, červené lišty na náraznících a pětipaprskové elektrony obuté do pneumatik rozměru 235/40 R 18. Dynamické schopnosti (240 km/h, 0–100 za 6,6 s) přeplňovaného dvoulitru (155 kW/211 k) podporuje dvouspojková sedmistupňová automatika.
Pokud by to někomu nestačilo, bude si muset počkat na A 45 AMG. Ten by měl nabídnout z dvoulitrového přeplňovaného čtyřválce výkonovou špičku 257 kW/350 k a k mání bude počátkem roku 2013.
Základní a volitelná výbava
V základní výbavě dostanete 8 airbagů (čelní, boční, kolenní a okenní), start/stop systém, monitoring tlaku v pneumatikách, manuální klimatizaci, audiosystém se vstupem Aux a palubní počítač.
Nabídka příplatků je, jak se na prémiovou značku sluší, velice obsáhlá. Takže vybíráme jen některé položky: automatizovaná sedmistupňová převodovka 7G-DCT (55 037,–), dvouzónová klimatizace Thermotronic (15 422,–), couvací kamera (8770,–), sada asistentů jízdy v pruzích (22.680,–), boční airbagy pro zadní sedadla (11 340,–), bixenonové světlomety (25 553,–). K dispozici jsou zvýhodněné pakety Urban, Style, Exclusive, Night nebo AMG Sport.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Názor TopDrive
Nová třída A se konečně zbavila MPV konstrukce a vznikl pohledný sportovní hatchback. Půjde o univerzální model zacílený spíše na mladou klientelu bez extrémních nároků na přepravu zavazadel. V porovnání s BMW řady 1 je design nejmenšího Mercedesu povedenější (minimálně jeho příď), o tom zda se „jedničkovému“ BMW vyrovná v radosti z jízdy rozhodnou až srovnávací testy. Handicapem Mercedesu by mohl být pohon předních kol, protože BMW se drží klasického zadního náhonu.