Zatímco se v Československu cinkalo klíči, v Německu automobilka BMW představila futuristické coupé řady 8. Technologie tohoto vozu nám dnes přijdou samozřejmé, ale před 25 lety byly výjimečné. Čtěte, co bylo vrcholem automobilového průmyslu na přelomu 80. a 90. let.
Autosalon Frankfurt, rok 1989 – BMW zde představilo řadu 8 (E31), velké coupé s celohliníkovým vidlicovým dvanáctiválcem a bohatou výbavou. Oproti svému předchůdci, „žraločí“ řadě 6 (E24), vypadala „osmička“ jako vesmírná loď. Nízké, široké coupé uvezlo čtyři cestující, nabídlo slušný zavazadlový prostor a v noci si na cestu svítilo výklopnými světlomety. Ty byly tehdy v módě. A i přes tento módní výstřelek zestárla řada 8 s jistou grácií a noblesou.
Vrcholná výbava
Důležité však bylo to, co se skrývalo uvnitř. Model 850i poháněl motor V12 5,0 l s výkonem 220 kW (300 k) a točivým momentem 450 Nm. Šlo o shodný agregát s řadou 7 ve verzi 750i. BMW nabízelo 4stupňovou automatickou převodovku nebo 6stupňový manuál. Poháněna byla tradičně zadní náprava. Kromě luxusních prvků jako kožených potahů sedadel a palubní desky, elektricky ovládaných oken, sedadel a volantu, centrálního zamykání či automatické klimatizace disponoval vůz stabilizačním systémem a kontrolou trakce (ASC+T), elektronickými tlumiči (EDC) a jakýmsi předchůdcem aktivního řízení. Dalším high-lightem byla aktivní kinematika zadní nápravy (ARAK) a později i čelní airbagy řidiče a spolujezdce. Jelikož vůz postrádal B sloupky, byly bezpečnostní pásy uchyceny na bocích předních sedadel.
Modernizace motorů
V roce 1993 byla představena osmiválcová verze 840 Ci s motorem V8 4,0 l (210 kW/286 k). K té se kromě automatu nabízel 5stupňový manuál. V roce 1996 prošla řada 8 modernizací. 840 Ci dostala novější motor o objemu 4,4 l o stejném výkonu a 6stupňovou manuální převodovku. Verzi 850 Ci poháněl motor o objemu 5,4 l s výkonem 240 kW (326 k). Převodovka byla jen jedna a to 5stupňový automat.
Vrcholná 850 CSi – skoro ///M
2000 Kč leží na zemi
Získejte 2000 Kč třeba na benzín jen za to, že si otevřete účet u mBank. Žádné losování, odměnu dostane každý! Je to vyzkoušené. Chci 2000 Kč za nic.
Za „nejlepší“ osmičkou musíme však zpět do roku 1993, kdy BMW představilo vrcholnou 850 CSi. Automobilka BMW dokonce uvažovala o modelu M8, jejíž koncept se tehdy testoval, ale nakonec šla do výroby verze 850 CSi. Motor V12 ladili v divizi M (má označení S70), což ostatně prozrazuje nápis „Powered by M“ na vrchní straně motoru. Ze zdvihového objemu 5,6 l vymáčkli technici rovných 280 kW (381 k) a 550 Nm bez použití turbodmychadel či kompresoru. CSi bylo lehčí než standardní 850i, ale i tak vážilo 1865 kilogramů. Vůz se nabízel výhradně s 6stupňovou manuální převodovkou. Dodnes je to mezi sběrateli BMW cenný model. Aby také ne, když se v letech 1993–1996 vyrobilo jen cca 1400 kusů 850 CSi. Výroba modelů 840 Ci a 850 Ci skončila o tři roky později. Stejně jako nedošlo na výrobu samostatného modelu M, tak se sériové výroby nedočkal ani kabriolet.
Nic není tak dobré, aby se to nedalo vylepšit
Řadou 8 se zabýval i dvorní úpravce (i když nese status samostatného výrobce) ALPINA. Ze sídla v Buchloe vyjížděly modely B12 5,0 (založený na verzi 850i) s výkonem 257 kW (350 k) a vzácná B12 5,7 (založená na verzi 850 CSi) s výkonem 306 kW (416 k). Verzí s motorem o objemu 5,7 se vyrobilo necelých 50 kusů. Na rozdíl o všech dvanáctiválcových BMW včetně 850 CSi, uměla B12 5,7 jezdit až 300 km/h. Zajímavý je i fakt, že to bylo poprvé a zatím naposledy, kdy se ALPINA pustila do úprav motoru divize M.
Konkurence
BMW řady 8 mělo pouze jediného konkurenta. Byl to Mercedes-Benz SL (R129) přezdívaný žehlička. Na rozdíl od BMW se nabízel i v provedení kabriolet. Nejsilnější verze SL 500 (V8) a SL600 (V12) byly k mání pouze s automatickou převodovkou.
sázení,velmi kvalitní info
http://cameso.webnode.cz/