TEST Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDi AT – luxus začíná v nižší střední

Vypadá větší, než ve skutečnosti je. Umí nabídnout luxusnější výbavu, než byste od takového vozu čekali. Ale nejlepší na něm je to, jak se řídí. Tohle že je francouzské auto a navíc obyčejný rodinný kombík?!

Položme si otázku – kde leží hranice oddělující luxusní auta od těch neluxusních? U auta za 3 mil. Kč nikdo pochybuje, kam patří, stejně tak i auto s cenou 300 000,– Kč nebude problém zaškatulkovat. Jak ale rozřadit auta, která se cenově pohybují někde mezi? Já osobně žádnou přesnou hranici mezi luxusem a neluxusem neznám. Přestože Peugeot kdysi vyráběl luxusní limuzínu 607 a dnes prodává velmi slušný a elegantní model 508, tak si troufám odhadovat, že pro většinu lidí nejsou vozy Peugeot synonymem luxusu. Tím spíše ne model nižší střední třídy, jakým je Peugeot 308, konkurent Golfu, Focusu, Astry, Leona atd. Nyní se podívejte do galerie na tuhle 308 SW.

Během týdenního testování jsem s třistaosmičkou navštívil řadu přátel a většinu z nich vůz překvapil. Jednak prostorností a zejména pak výbavou. Také se mi potvrdilo, že někteří lidé, přestože jsou fanoušky aut, tápou v současném značení modelů značky Peugeot. Ano, tohle je „jen“ 308, konkrétně SW (kombík) s délkou 4585 mm a rozvorem 2730 mm.

Téměř plná palba

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Ale zpět k tomu „luxusu“. Tento typ automobilu si většina zákazníků vybírá spíše se střídmou výbavou a motorizací. Třistaosmiček jako je tato asi moc nepotkáte. A to je ten kámen úrazu, proč nemáte potuchy o tom, co v takovém autě může být za výbavu. Testovaný Peugeot 308 SW byl ve vrcholné výbavě Allure s řadou příplatkových prvků. Myslím, že kromě 18“ kol a prosklené střechy měl snad všechno, co mít mohl. První věc, která mně vyrazila dech, byly příplatková sedadla čalouněná kůží, vyhřívaná, elektricky nastavitelná, s pamětí a hlavně s masážní funkcí. Dále zde byl parkovací asistent s funkcí automatického parkování, couvací kamera, tempomat, LED světlomety, tónovaná okna, navigační systém a infotainment s bluetooth kvůli spárování s telefonem. Peugeot pojal ergonomii interiéru celkem svérázně. 

Centrem celého i-Cockit je dotyková obrazovka s úhlopříčkou 9,7“ skrze kterou se ovládá nejen infotainmnet, ale rovněž klimatizace. Tímto krokem „vyhnal“ Peugeot z interiéru přemíru tlačítek a ovladačů. Originalitu kabiny dotváří kaplička hlavních ukazatelů umístěná na samém vrcholu palubní desky. Vloni na pařížském autosalonu byl interiér modelu 308 označen za ten nejkrásnější na výstavě. Letos vyhrála třistaosmička evropský titul Auto roku.

Lehčí a ekologičtější

Důležitější než nějaké tituly jsou skutečné vlastnosti a technologie použité ve voze. Od předešlé generace 308 (T7), vyráběné v letech 2007–2013, udělala nová generace značný krok vpřed. Generace interně označovaná jako T9 se vyrábí od letošního roku. Její platforma EMP2 je díky laserovému svařování, použitým materiálům a optimalizované architektuře lehčí o nezanedbatelných 70 kilogramů. Čtyřválcový přeplňovaný diesel s označením BlueHDi plní emisní normu Euro6. K čistění škodlivin (k přeměně oxidu dusíku na vodní páru) využívá vstřikování močoviny, selektivní katalyzátor a filtr pevných částic. Motor o objemu 2,0 l je naladěn na výkon 110 kW (150 k). Maximum točivého momentu 370 Nm poskytuje od 2000 ot./min. Síla se přenáší na přední nápravu skrze 6stupňovou převodovku, v našem případě automatickou. Tolik fakta. Jak to funguje v praxi?

i-Cockpit je fajn, ale…

V kabině třistaosmičky jsem se cítil útulně od prvního usednutí. Příplatková přední sedadla jsou vskutku vynikající. S radostí jsem využil jejich masážní funkci s třífázovým programem. Sportovní tříramenný volant (že by ten samý jako v 208 GTi?) mě v rodinném kombíku upřímně překvapil. Sjednocení všech palubních funkcí do jedné obrazovky se jeví jako dobrý nápad. Menu systému je logické, grafika zdařilá a ovládání vcelku intuitivní. Na displej ale nesmíte klikat příliš rychle a při mačkání musíte být malinko důraznější. Z tlačítek na středu palubní desky zbyly jen varovné blikače, vnitřní cirkulace, výhřev oken, zamykání dveří a otočný ovladač hlasitosti sterea. i-Cockit, bez ohledu na to jak je nebo není dokonalý, má jednu nevýhodu, která je společná všem podobným systémům. Ovládání skrze dotykovou obrazovku vyžaduje vaši pozornost. Během jízdy se jako řidič nemůžete orientovat po hmatu a musíte tak vždy alespoň na sekundu odvrátit pozornost od dění na silnici, abyste viděli, co vlastně chcete mačkat.

Pan Kufr

Zadní sedadla nabízí dostatek prostoru, teda v případě, že si někdo sedící vpředu neposune sedadlo až na konec. Zavazadlový prostor je plně vyhovující, jak tvarem, tak objemem. Měl by vás uspokojit, protože je největší v nabízené konkurenci. Základní objem pojme až 610 l nákladu, tedy stejně jako Octavia Combi. Konkurenti jsou na tom takto: Golf Variant 605 l, Leon ST 587 l, Mégane Combi 486 l a Focus Combi 476 l. Po sklopení sedadel, zatáhnutím jedné páčky v kufru, jak je dnes zvykem, máte k dispozici 1660 litrů. Podlaha v kufru má kolejnice s oky na uchycení nákladu a postranní kapsy. Pod podlahou je nezbytný vercajk a dojezdové rezervní kolo. Zásuvka na 12V je pochopitelně také přítomna.

Hle, já řídím!

V loňském roce jsem pár dní jezdil s předešlou generací 308. Nebylo to řidičsky úplně marné auto, ale rozdíl mezi starým a novým modelem je obrovský. Dokonce mě napadlo, jestli teď nevyrábí třistaosmičku Němci. Po vláčnosti až rozbředlosti v ovládání, tolik typické pro francouzské vozy, zde není ani stopy. Ne, že by snad třistaosmička byla ultimativním sportovním vozem, ale za volantem zkrátka cítíte, že na vás jako na řidiče někdo ve vývojovém oddělení myslel. Řízení a chod pedálů je tak akorát, ani měkké, ani zbytečně tuhé. 

Podíl na dobrém pocitu z řízení má pochopitelně i podvozek. Francouzi se už naučili udělat pohodlný podvozek, aniž bych na silnici plné zatáček měl pocit, že sedím v kajaku na rozbouřené řece. S nástrahami českých silnici se umí tlumiče popasovat dobře.

Zdali se k dvoulitrovému dieselu hodí lépe automat nebo manuál nemohu říct, ale s automatem si rozumí více než dobře. Automat řadí hladce a při běžné jízdě pohotově. I zde mě Peugeot příjemně překvapil – schéma manuálního řazení je správné, tedy (+) dozadu a (-) dopředu. Některé automobilky se to dodnes nenaučily. Přiznávám, že manuální (sekvenční) řazení se s dieselem moc užít nedá, ale když na to přijde, pak aspoň nebudete otráveni.

Z ekonomických důvodů se většina lidí rozhodně pro 1,6 HDi, protože na odvoz dětí do školy a sebe do práce bude jistě stačit. Příznivci dynamičtější jízdy a ti, jejichž kilometrový nájezd tvoří zejména cesty po dálnicích, by se měli přiklonit k 2,0 BlueHDi. Se 150 koníky a 370 Nm se už dá i pospíchat. Motoru tedy pružnost nechybí a je tichý. Tím spíše ve spojení s automatem, který motor zbytečně nevytáčí. Ve městě uvádí výrobce spotřebu 5,0 l. Mohl jsem se rozkrájet, a když se tak stalo, palubní počítač přesto ukázal spotřebu 5,9 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 4,0 l/100 km je rovněž z říše snů. Já jezdil za 6,5 l/100 km a to zcela normálně. Sváteční jezdci s platem vajec za sklem by to měli zvládnout za méně. A když jsem hodně tlačil na plyn, tak jsem jezdil kolem osmi litrů.

Technické údaje
verze 308 SW 2,0 BlueHDI AT palivo nafta
náhon přední převodovka 6A
počet válců 4 objem motoru (ccm) 1997
výkon (kW) 110 točivý moment (Nm) 370
akcelerace 0–100 km/h (s) 8,9 maximální rychlost (km/h) 210
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 4,0 objem zavazadl. prostoru (l) 610–1660
objem palivové nádrže (l) 53 pohotovostní hmotnost (kg) 1580

Závěr

Na příkladu Peugeotu 308 jsem chtěl demonstrovat, že luxusní výbava, která byla ještě před několika lety výsadou vozů střední a vyšší střední třídy, se dnes dá pořídit i do vozu nižší střední třídy. Pravda, není to zadarmo, ale možné to je. Samotný vůz hodnotím jako podařený ve všech ohledech – podvozek, řízení, ovládání, motor, komfort, kabina, spotřeba i zavazadlový prostor. Jen čas od času vám v servisu budou muset doplnit aditivum močoviny.

Jsem rád, že ten sportovní volant zde není jen tak pro parádu. To, že si koupím rodinný kombík, ještě neznamená, že jsem totálně rezignoval na své řidičské nároky. Ještě vychytat tu dotykovou obrazovku a nebude vozu co vytknout.

Cena

Základní cena vozu Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDi Allure činí 598 000 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 756 700 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme Peugeot Česká republika.

Při mytí vozu jsme použili prémiovou autokosmetiku Meguiar´s.

Podobné články:

1 komentář u „TEST Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDi AT – luxus začíná v nižší střední“

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.