Jízda po městě je jako nikdy nekončící soutěž o místo, čas a prostor. Tento každodenní boj za volantem svádí většina z nás. Test ukázal, že s novým Cooperem je snadné se prosekávat městskou džunglí. A nejen tam.
Contents
Shakedown
Pro tuto soutěž jsem si vybral novou generaci MINI, která je na našem trhu od letošního jara. Konkrétně jsem zvolil model Cooper. Ten je nyní poháněn přeplňovaným tříválcovým motorem o objemu 1,5 l s výkonem rovných 100 kW (136 k). Testovaný Cooper byl vybaven MINI Driving Modes umožňující řidiči přepínat mezi režimy motoru (od běžného režimu do režimů Green nebo Sport). Pokud by měl vůz adaptivní podvozek, pak by MINI Driving Modes ovlivňovaly i tuhost tlumičů. Je na každé soutěžní posádce, zda si zvolí tradiční 6stupňový manuál nebo 6stupňovou automatickou převodovku. Tohle soutěžní náčiní bylo vybaveno automatem.
Městská etapa
První rychlostní zkouška odstartovala v pražských Stodůlkách. Začínám zvolna, abych se rozkoukal v interiéru. Na první pohled se zdá být vše při starém, ale není to až tak pravda. Obrovský centrální budík už neobsahuje rychloměr, ale jen digitální displej infotaimentu. Rychloměr s otáčkoměrem je tedy situován před zraky pilota, jak bývá jinde obvyklé. V analogovém ukazateli rychloměru je malý displej ukazující výstupy z palubního počítače, např. teplotu chladicí kapaliny. Díky bohu. Jako soutěžního jezdce mě těší, že řízení je příjemně tuhé, stejně tak jako chod pedálů. Je vidět, že BMW má na značku MINI dobrý vliv. Nová generace tak kráčí ve šlépějích té předchozí.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Patnáctistovka s dvoukomorovým turbodmychadlem se veze na vlně točivého momentu, čemuž napomáhá i automatická převodovka. Podvozek se zatím nenechá znervóznit nástrahami Prahy. Rozměry MINI jsou do města ideální a s parkovacími senzory ušetříte cenné vteřinky při parkování. Ve vnějších zpětných zrcátkách mohu dobře sledovat počiny ostatních soutěžících. Naopak vnitřní zrcátko je poměrně malé. Tedy, abych to uvedl na pravou míru, pánům bude stačit, ale dámská posádka by si při úpravě make-upu mohla stěžovat.
Dálniční přesun a mimoměstská RZ
Po výjezdu z metropole následoval přesun po dálnici D5 na druhou rychlostní zkoušku, která byla situována na okresní silničky v okolí Rokycan. Zatímco se můj navigátor ztrácel v rozpisu, já pro jistotu zadal cíl do navigace. BMW do MINI implantovalo svůj iDrive vč. navigace. I ovládání pomocí touchpad ovladače je umístěno u řadicí páky, stejně jako ve vozech BMW.
Jednou z vlastností velkých aut je, že umí dobře maskovat skutečnou rychlost. A hle, malé MINI to umí taky. Chvíli jsem se zamyslel a následně, když jsem pohlédl pravdě do očí, tak rychloměr ukazoval o 30 km/h víc, než je povoleno. Motor není téměř slyšet.
Na venkovské erzetě se MINI muselo vyrovnat s typicky českým uskákaným asfaltem. Cooper vybavený základním podvozkem a příplatkovými 17“ koly se jeví jako ideální kompromis mezi funkčností a vzhledem. Hrbolaté cesty překonal Cooper se ctí, ale jakmile se pod koly objevil hladký asfalt, vůz se zklidnil a nabídl intenzivnější zpětnou vazbu. Zvládat klikaté okresky MINI nezapomnělo, ale na vyloženě sportovní jízdu by to chtělo sportovní podvozek a určitě i lepší obutí než jsou Primacy od Michelinu. Pak by ale vůz ztratil komfort.
Zmínil jsem, že motor jede na vlně točivého momentu. Tříválec je úžasně pružný a zatahuje pořád, jakoby mu nedocházel dech. Pochopitelně se bavíme o malém motoru v malém voze, nikoli o osmiválci v M5. Když navigátor hlásí, že nás tlačí čas, přepínám motor do sportovního a převodovku do manuálního režimu. Reakce na přidání plynu je hned rychlejší a změny jednotlivých kvaltů probíhají prostřednictvím pohybu páky vpřed (-) a vzad (+). Mám důvod k úsměvu, MINI stále umí komunikovat s řidičem, i když je nyní komfortnější.
Eko-rally
Zatímco na cestě tam si MINI řeklo o 8,5 l/100 km, zpátky jsem soutěžil o co nejnižší spotřebu. Výsledkem bylo 6,2 l/100 km. Ve 120 km/h motor točí pouhé 2000 ot./min., což je dost podobné dieselu. Výrobcem udávané hodnoty spotřeby jsou nicméně nadsazené, resp. podsazené. Závodníci budou jezdit kolem 8 litrů na sto, kliďasové by mohli o litr, litr a půl méně v kombinovaném provozu.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Do vrchu
Poslední etapa naší rally zahrnovala kopcovou vložku, kterou zpestřil déšť. Cooper si zde nevede špatně, motor poskytuje stále dostatek výkonu, převodovka se taky snaží, ale základní podvozek a obutí se necítí na vyloženě ostrou jízdu. Dokud jedu jen svižně, tak je vše ok. Tento Cooper je zkrátka do města, tam bude jako štika v rybníce. Pochválit musím brzdy. Brzdnou dráhu na mokré vozovce z rychlosti 100 km/h jsem sice neměřil (pásmo jsem pro tentokrát nechal doma), ale Cooper zastavil opravdu přesvědčivě.
Medaile v cíli
Nové MINI dospělo. Kvalita materiálů v kabině a jízdní komfort jsou velkým krokem vpřed. Z pozice řidiče zůstává MINI nadále tím nejlepším malým autem. Pořád je radost ho řídit. Bezkonkurenční je MINI svými možnostmi individualizace. Doplňků nabízí výrobce přehršel. MINI je hravé. Osvětlení v interiéru se dá nadále měnit v několika odstínech a obvod toho obrovského budíku uvnitř hraje všemi barvami pokaždé, když změníte hlasitost rádia či teplotu klimatizace/topení.
Pro řidiče a navigátora je v kabině místa dost, zadní sedadla slouží skvěle jako odkládací prostor – ideálně pro helmy. V kufru je místa pro tašku s kombinézou a závodní obuví tak akorát.
Na úplný závěr několik slov k motoru. Netajím se svou nelibostí k downsizingu, když vidím, jak vymírají velké motory. Pozitivně to však vnímám v kategorii malých aut, která bývala poháněna atmosférickými šestnácti a čtrnáctistovkami nevalných výkonů. Moderní přeplňované motory stejných či menších objemů jedou jak splašené a přesto mají stejnou, ne-li menší spotřebu paliva. To, že pod kapotou Cooperu je „jen“ tříválec na vás může působit jen psychologicky, protože pocitově a ani na poslech to nemáte šanci poznat.
palivo | benzín | náhon | přední |
---|---|---|---|
počet válců | 3 | objem motoru (ccm) | 1499 |
výkon (kW) | 100 | točivý moment (Nm) | 220 |
akcelerace 0–100 km/h (s) | 7,8 | maximální rychlost (km/h) | 210 |
převodovka | 6A | kombi. spotřeba paliva (l/100 km) | 4,7 |
objem zavazdl. prostoru (l) | 211 | pohotovostní hmotnost (kg) | 1190 |
Cena
Základní cena vozu MINI Cooper je 522 600 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 741 810 Kč vč. DPH.
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti invelt.