TEST: BMW M235i – radost na ostro

BMW M235i je rebel. Při nastartování prská z výfuku, na posádku působí neskutečnou akcelerací a zesměšní nejedno sportovní auto. Nepřísluší tahle role náhodou modelu M3?

Tahle dvojka mě baví. Model M235i ztělesňuje filozofii BMW lépe, než většina modelů v současné nabídce mnichovského výrobce. Mohu s ním jezdit každý den do práce stejně snadno jako rozjezd na křižovatce proměnit v závod. V současné éře downsizingových tří a čtyřválců působí přeplňovaný šestiválec v malém coupé jako vzpoura proti systému. Avšak nutno přiznat, že i v tomto voze je ekobalíček EfficientDynamics. Díky zásobě výkonu si připadám jako Baron Prášil na dělové kouli. Pubertální? Dětinské? Kdepak, jen čistá radost z jízdy. Nasadit předpisové tempo podle zásad BESIPu nedělá vozu problém. Čtyři místa a kufr o objemu 390 litrů by měly obstát jako argument před manželkou či přítelkyní, že kupujete vlastně docela praktické auto.

Když zaparkuji M235i vedle „běžné“ dvojky, vyniknou všechny její sportovní prvky jako M-paket, grafitově lakovaná 18“ kola, modré brzdové třmeny, dvě koncovky výfuku, sportovní tříramenný volant a sedadla s výraznějším bočním vedením v kombinaci látka/alcantara. Výbavu dostanete takovou, jakou si zaplatíte.

Auto pro Řidiče

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Úsměv na tváři vám vykouzlí už samotné nastartování motoru, kdy motor vyštěkne a na polechtání plynového pedálu reaguje chraplavým zvukem. Při pohledu na údaj maximálního točivého momentu 450 Nm, který je dostupný v rozmezí 1300–4500 ot./min., by vás mohlo napadnout slovo „turboefekt“. Tohle sprosté slovo vůbec nevyslovujte, protože ačkoliv je motor přeplňovaný pomocí turbodmychadla (dvoukomorového), chová se podobně jako atmosférický agregát. Příval točivého momentu je plynulý, na přidání plynu reaguje motor okamžitě a nechá se točit až do 7500 otáček.

S 8stupňovou automatickou převodovkou, ovládanou pádly pod volantem, můžete jednotlivé rychlostní stupně měnit s kadencí kulometu. Vezmu-li v potaz rychlost a způsob řazení, pružnost motoru s koňskou dávkou výkonu (326 k), náhon na zadní kola a vypínatelný stabilizační systém, pak musím svědomitě prohlásit, že BMW M235i je ostře nabitou zbraní, která ve zkušených rukou potrápí nejedno výkonné auto. Ve městě byste nebrzdili provoz, ani kdyby motor točil pouhé 2000 otáček. Takovou silou M235i oplývá.

Driving Experience Control – kolébkový přepínač jízdních režimů budete nejčastěji nechávat ve výchozím COMFORTu. Auto se pak chová jako skvělý společník na dlouhé i krátké trasy. Chápu snahu režimu ECO PRO ušetřit centilitr na každých sto kilometrů, ale s omezenou funkcí klimatizace a aktivovaným systémem start/stop se já osobně neztotožňuji. Naopak, každé přepnutí do režimu SPORT ve vás probudí „závodní“ alter ego. Citelně se přiostří odezva na sešlápnutí plynového pedálu a v případě SPORT+ se DSC (stabilizační systém) přepne do DTC (dynamická kontrola trakce). Disponuje-li vůz adaptivním M-podvozkem, pak s přepínáním jízdních režimů zároveň měníte tuhost řízení a tlumičů.

Vloni na mosteckém autodromu jsem zkoušel model M135i – sesterský vůz dnešní M235i. Tehdy mě eMstotřicetpětka zklamala. Ne snad kvůli motoru, převodovce či podvozku, ale kvůli řízení. Ať koukám, jak koukám do výbavy obou modelů, oba mají stejný typ řízení, které BMW nazývá jako variabilní sportovní řízení. Jsem nesmírně potěšen, že tahle M235i se řídí úplně jinak a mnohem lépe. Elektronické řízení vždy vyvolává do značné míry umělý dojem, ale cením si jisté tuhosti a okamžité odezvy na natočení volantu. Dalším, pro sportovní vůz, důležitým prvkem jsou brzdy. Standardní brzdy M-sport, se čtyřpístkovými třmeny vpředu a dvoupístkovými třmeny na zadní nápravě, odvádí skvělou práci. Brzdný účinek se příjemně dávkuje a je znát, že s váhou vozu nemají brzdy problém. Délka brzdné dráhy se studenými brzdami z rychlosti 100 km/h je 33,2 metrů. Agilita vozu a výborně fungující podvozek (tuhý, nikoliv prkenný) zaručují M235i neskutečnou dynamiku, která nejvíce vynikne na okresních silničkách. Že by kandidát na ideální stroj pro závody do vrchu?

U auta s výkonem přes 300 koní by měl být samosvorný diferenciál součástí standardní výbavy, v případě M235i tomu tak není. Při jízdě čistou stopou bez jakékoliv snahy o rozhození zádě, jsem sice nepociťoval deficit samosvoru, ale na autodromu bych jej postrádal.

Spotřeba paliva

S automatickou převodovkou získáte univerzálnější a úspornější M235i. Výrobce slibuje pro verzi s automatem následující hodnoty spotřeby – město 10,3 l, mimo město 5,9 l a v kombinovaném provozu 7,6 l/100 km. Při jízdě po městě (na režim COMFORT) ukázal palubní počítač spotřebu 11,3 l. Průměrná spotřeba během celého testu s využitím všech jízdních režimů činila 10,5 l/100 km. Vzhledem k výkonu a povaze vozidla ještě slušná spotřeba, řekl bych.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

M235i (F22) vs. M3 (E46)

O M235i můžeme mluvit jako o duchovním nástupci 2002 Turbo z počátku 70. let či jako o přímém následovníkovi 1 M Coupé. Jistou kontinuitu však spatřuji v návaznosti na M3 generace E46. Rozměrově jsou si vozy velmi blízko, M3 je o 6 cm delší, má 3,5 cm větší rozvor a má o 20 litrů větší zavazadlový prostor. Oba dva vozy mají šestiválcové motory o podobném výkonu (326 vs. 343 k ve prospěch M3). Pravda, skvostný atmosférický motor divize M tepe pod kapotou M3, ale přeplňovaný motor M235i disponuje takovou salvou točivého momentu, o které si M3 může nechat jen zdát. Orientace na řidiče a schopnost projíždět zatáčky smykem je vlastní oběma vozům.

Závěr

M235i představující v současnosti vrchol řady 2 je povedeným automobilem vhodným jak pro zábavu tak i cestování. Tento model určený nadšeným řidičům mění pozici legendárního modelu M3 (a nyní i M4), který byl po dobu 30 let největším „sportovcem“ v nabídce BMW. Ještě většího konkurenta pro M3 bude představovat model M2, který bude představen během letošního podzimu. Automatická převodovka s pádly řazení se k vozu náramně hodí, ale kdybych si vůz kupoval já, zůstal bych věrný manuálnímu šestikvaltu. Z výbavy M Performance Parts bych si určitě vybral samosvorný diferenciál, naopak pohon všech kol xDrive bych si šetřil pro jiný model.

Technické údaje
palivo benzín náhon zadní
počet válců 6 objem motoru (ccm) 2979
výkon (kW) 240 točivý moment (Nm) 450
akcelerace 0–100 km/h (s) 4,8 maximální rychlost (km/h) 250
převodovka 8A kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 7,6
velikost zavazadlového prostoru (l) 390 pohotovostní hmotnost (kg) 1547

Cena BMW M235i

Základní cena vozu BMW M235i činí 1 167 400 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 1 463 400 Kč vč. DPH (resp. 1 238 000 Kč v případě předváděcího vozu). Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Renocar.

TopDrive.cz při ručním mytí testovaných vozů používá autokosmetiku značky Meguiar´s.

Podobné články:

Napsat komentář