Před 40 lety vznikl první BMW Art Car

Calder, Stella, Lichtenstein, Warhol, Fuchs, Rauschenberg, Nelson, Done, Kayama, Manrique, Penck, Mahlangu, Chia, Hockney, Holzer, Elíasson, Koons – ti všichni svým originálním uměleckým projevem realizovaným na karoserii automobilu přispěli do unikátní sbírky BMW Art Cars.

S myšlenkou použít automobil namísto plátna přišel automobilový závodník a fanoušek umění Hervé Poualin za výtvarníkem Alexanderem Calderem a ředitelem BMW Motorsport Jochenem Neerpaschem. Nějak takto se datuje vznik prvního vozu Art Car v roce 1975, kterým bylo závodní BMW 3.0 CSL. To na sebe během závodění strhávalo velkou pozornost diváků i médií. Od té doby BMW oslovovalo další umělce, aby dali vzniknout dalším kouskům do unikátní sbírky BMW Art Car Collection.

Do současnosti se na sbírce podíleli: Alexander Calder (BMW 3.0 CSL, 1975), Frank Stella (BMW 3.0 CSL, 1976), Roy Lichtenstein (BMW 320 Group 5, 1977), Andy Warhol (BMW M1 Group 4, 1979), Ernst Fuchs (BMW 635CSi, 1982), Robert Rauschenberg (BMW 635CSi, 1986), Michael Jagamara Nelson (BMW M3 Group A, 1989), Ken Done (BMW M3 Group A, 1989), Matazo Kayama (BMW 535i, 1990), César Manrique (BMW 730i, 1990), A. R. Penck (BMW Z1, 1991), Esther Mahlangu (BMW 525i, 1991), Sandro Chia (BMW M3 GTR, 1992), David Hockney (BMW 850CSi, 1995), Jenny Holzer (BMW V12 LMR, 1999), Ólafur Elíasson (BMW H2R, 2007) a Jeff Koons (BMW M3 GT2, 2010).

Podobné články:

1 komentář u „Před 40 lety vznikl první BMW Art Car“

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.