Pokud milujete auta a řízení, pak asi navštěvujete závodní okruhy. Jestliže jste dosud nebyli na tom nejslavnějším, pak následující článek berte jako argument pro jeho návštěvu. Zde jsou doporučení, ceny a tipy.
Nürburgring – Nordschleife, při vyslovení těchto dvou slov se všem zarytým bláznům do aut naježí chlupy vzrušením. Nürburgring je něco jako Mekka pro vyznavače rychlých kol a nejen pro ně, ale rovněž pro automobilky, které zde testují své budoucí modely. I já pojal Nürburgring jako poutní místo na cestě za zdokonalováním vlastních řidičských schopností. Ale dával jsem si na čas.
Malebné městečko Nürburg jsem poprvé navštívil v roce 2007, abych se v rámci jednoho kurzu svezl na krátké verzi Nürburgringu – tzv. GP Strecke. Svezení po Severní smyčce (Nordschleife) muselo (někdy) logicky následovat. Možností, jak pojmout cestu na Ring je vícero. Můžete vyrazit sami nebo v rámci nějakého automobilového klubu, který vám dá školení „jak na Nordschleife“. Já před odjezdem nestudoval on-board videa a dokonce jsem ani nehrál Gran Turismo, abych si nacvičil trať. Tuto přípravu nezatracuji, ale jejímu přínosu nepřikládám valný význam, protože koukat na trať skrze monitor počítače a skrze čelní sklo automobilu jsou dva odlišné pohledy. Hra vám sice řekne, že po mírné levé následuje ostrá pravá, ale to, že ta zatáčka vynáší, se dozvíte až na místě v autě.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Contents
Směr Nürburg
Z hraničního přechodu Rozvadov je to do Nürburgu cca 500 kilometrů. V pohoří Eifel na vás čeká spousta pěkných silnic, takže choutky šlápnout na pedál se dostaví ještě před samotným vjezdem na trať. Možnosti ubytování jsou široké, leckteré přímořské letovisko by Nürburgu a nejbližšímu okolí mohlo závidět počet penzionů. Nürburg je sám o sobě malá obec nad kterou se tyčí hrad. Z něj je pak vidět na celé okolí, které je hojně zalesněné. Tam, kde není jehličnatá vegetace, vyčuhují kousky asfaltu závodní trati. Právě zde si uvědomíte velikost Severní smyčky (délka 20,81 km). Před pár lety byla u Nürburgringu postavena pompézní stavba Ring Werk s občerstvením, obchody, horskou dráhou, podzemním parkovištěm a muzeem. Skutečnost, že si tento projekt na sebe nikdy nevydělá, ponechám stranou. Mrzí mě, že původní muzeum muselo této stavbě ustoupit. Jeho expozice byla nesrovnatelně větší a obešlo se bez „pouťové“ příchuti. Mimochodem vstup do muzea v Ring Werku stojí € 16,99. Více potěší bohatě zásobený fanshop, který je pod stejnou střechou. Doporučuji se vydat po silnici č. 258 směr Döttingen. Cestou po pravé straně uvidíte testovací centra několika automobilek (jednoznačně nejhezčí má Aston Martin) a výrobců pneumatik. Dojedete k malé benzínové stanici ED. Ta během konání veřejných jízd po okruhu bývá pravidelně v obležení těch nejrychlejších aut. Na YouTube najdete spoustu videí pořízených právě na této čerpací stanici. Kromě 98 oct. benzínu zde najdete překvapivě dobře zásobený fanshop. Populární samolepku „Nürburgring“ pořídíte za € 7 až € 9.
Nordchleife na vlastní kůži
Už samotný příjezd ke vstupní bráně na Severní smyčku bývá v době veřejných jízd zážitkem. Tvoří se zde fronty, avšak zůstat trčet v této lokální zácpě vám vadit nebude, naopak, stále budete mít co obdivovat. Vozový park tvoří více či méně upravené sportovní vozy, nejvíce značky BMW a Porsche. Sjíždí se sem fanoušci z celé Evropy. Už chápete, proč jsem Nürburgring nazval Mekkou vyznavačů rychlých kol?
Jedno kolo na Nordschleife stojí € 27, čtyři kola pak € 100, devět kol € 209 (za vůz). Z pohledu legislativy je trať brána jako veřejná komunikace, což pro vás znamená dvě důležité věci – není povinná helma (ale vřele vám jí doporučuji) a platí zde havarijní pojištění. Jinak je to trať se vším všudy – nesmíte zastavovat, pokud to není vyloženě nutné (porucha…), nesmíte se otáčet do protisměru apod. Ale i v tomto směru platí určitá slušnost, že pomalejší řidiči nebrání těm rychlejším.
Na bráně odpípnu kartu, kterou jsem dostal na pokladně a vyrážím vstříc prvním kilometrům Severní smyčky, vědom si všech rizik. Ano, historky lidí, kteří se zde vybourali a kompilace autonehod z internetu udělaly své. Ale, kdo se bojí, nesmí do lesa … ehm, do Zeleného pekla, jak se Severní smyčce přezdívá (termín „Zelené peklo“ kdysi použil jako první Jackie Stewart). První kolo si tedy dávám hodně zvolna. Většinu času se dívám do zpětného zrcátka, abych mohl včas uhnout „střelcům“, kteří zde už mají „něco“ odjeto. V dalším kole už provoz polevil a tak mohu bojovat víceméně jen se svojí pamětí. Na rčení, že k zapamatování trati potřebujete minimálně sto kol, bude hodně pravdy. Pamatuji si jen určité pasáže, ale dopředu netuším, která pasáž zrovna přijde. Každopádně adrenalin a radost z jízdy po trati mě neopouští ani dávno po vyjetí z brány. Druhý den se na Nordchleife podívám ještě jednou, tentokrát z místa spolujezdce. Jízda ve výkonném autě s řidičem, který sem jezdí pravidelně, je velký zážitek.
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Spa-Francorchamps
O dost kratší (7,004 km), avšak o nic méně slavnější okruh Spa-Francorchamps se nachází zhruba 120 kilometrů od Nürburgringu. Má tedy cenu vyrazit za belgické hranice? To si pište! Spa je velmi osobitý a rychlý okruh, jehož dominantu tvoří „staré“ boxy a pasáž Eau Rouge. V okolí však není cítit taková atmosféra jako na Nürburgringu a platí zde jiná pravidla „hry“. Neplatíte za kola, ale za čas na dráze strávený (běžný systém návštěvy okruhů), který se počítá na 30 resp. 25minutové jízdy. Helma je povinná, ve voze smí sedět pouze řidič a spolujezdec. Cena je € 40/řidič a € 20/spolujezdec. Úvodní kolo se jede za safety carem. Tratoví maršálové bedlivě střeží dění na trati a na pomalá auta mávají modrými vlajkami, aby nebránily vozům rychlejším. Záludnosti trati odhalíte během několika kol, takže poměrně brzo můžete přikládat pod kotel, posouvat brzdné body a pilovat ideální stopu. Ke Spa řeknu jen tolik, že bych se sem někdy rád vrátil s nějakým závodním vozem.
Závěr
Se spolehlivým vozem a rozumem se dá podniknout i výlet na závodní tratě, které jsou daleko od našich hranic. Jsou tací a není jich málo, kteří si sportovní vůz přivezou na přívěsu. To je samozřejmě ta ideální varianta. Nürburgring se zaslouženě těší pověsti nejzajímavějšího a nejnebezpečnějšího okruhu na světě. Počasí se na jednotlivých částech trati může rapidně lišit, čehož jsem byl sám svědkem. I když, jak mi kdysi řekl jeden instruktor: „Dokud je vidět hrad, pak ještě nepřišlo špatné počasí.“ Spa-Francorchamps rozhodně stojí za návštěvu, už jen kvůli té malé vzdálenosti od Nürburgringu. A hlavně, ve Spa se více svezete a „zazávodíte si“. Na Nürburgringu musíte po každém kole znovu přes vstupní závoru do kola dalšího. Touha pokořit Severní smyčku s nějakým dobrým časem má však své neodolatelné kouzlo.
Menší ukázka návštěvníků Nürburgringu