Král supersportů

Úžasných sportovních vozů je celá řada, ale jen jeden může být nejlepší. My si myslíme, že prvenství patří…

Porsche, Ferrari, Lamborghini, Pagani, Bugatti vyrábí úžasné vozy, přičemž některé jejich modely si právem nárokují piedestal nejlepšího sportovního vozu. Je tu však ještě jedna značka – McLaren, známá svým působením v motoristickém sportu. Po dlouhé přišel výrobce z britského Wokingu se sériově vyráběním vozem MP4–12C, který se právě začíná prodávat v nově budované dealerské síti. My se zaměříme na jeho předchůdce, neboť se domníváme, že to je sportovní vůz hoden těch nejvyšších poct. McLaren F1 se zapsal do automobilové historie jako „nejrychlejší“ civilní vůz (ve své době), ale jeho místo v síni slávy mu patří z více důvodů než je jen maximální rychlost, které je vůz schopen.


Autor: http://www.the­supercars.org

McLaren F1

Nejlepší technologie

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Tvůrce Gordon Murray chtěl postavit auto, které bude maximálně funkční a bude využívat těch nejmodernějších technologií, které byly na přelomu 80. a 90. let k dispozici. To, že výsledkem bude na pohled krásný kompaktní automobil se skvělými jízdními vlastnostmi, možná předpokládal, i když jak se sám vyjádřil – design byl podřízen funkčnosti, přesto se designér Peter Stevens snažil auto navrhnout tak, aby bylo pohledné po co možná nejdelší dobu. Co však na počátku vývoje nikdo netušil, bylo to, že schopnosti vozu nikdo nepřekoná po dobu dalších patnácti let.

Aktivní aerodynamika

McLaren F1 je konstruován jako třímístný dvoudveřový vůz s motorem uprostřed a pohonem zadní nápravy. Jeho šasi tvoří karbonový monokok s hliníkovými pláty. Karoserie je taktéž z karbonových dílů. Vůz má vertikálně výklopné dveře, zavazadlový prostor tvoří úložné schránky před zadními koly po stranách. Automobil využívá tzv. aktivní aerodynamiky – dvojice ventilátorů pod vozem zvětšující přítlak v oblasti zadního difuzoru. Tím odpadá použití křídla, na zadku je malý výsuvný spoiler pomáhající vozu při brzdění.

Bez zbytečností

Další specialitou je použití hliníkových kol s centrální maticí, jako to mají závodní vozy. Ty měla na starost italská firma OZ Racing, která musela vytvořit mimořádně pevná a zároveň lehká kola. Pod koly se skrývaly velice silné brzdy Brembo bez ABS! Technické vymoženosti jako zmíněné ABS odmítal Gordon Murray stejně jako řízení (hřebenové) s posilovačem a elektronické vymoženosti typu prokluz kol a stabilizace. Přestože v té době to byly věci běžně požívané u drahých automobilů, zde nenašly své uplatnění. Dodnes trvající originalita spočívá v pozici za volantem – řidič sedí uprostřed vozu s řazením po pravé ruce, dva spolujezdci sedí po stranách nepatrně vzadu.

Motor původem z BMW řady 7

Konečně se dostáváme k motoru – úkol by zadán BMW, aby sestrojilo co nejvýkonnější atmosféricky plněný motor. Jeho vývoj šel rovnou do BMW Motorsport k Paulovi Roschemu, který vzal ten největší, jaký měl k dispozici, pětilitrový dvanáctiválec ze sedmičkové řady. Motor V12 pro F1 byl čtyř vačkový se 48 ventily o objemu 6.1 litru a dvěma vstřiky na válec. Kouzelníci z Motorsportu ho dokázali naladit na výkon 627 koní v 7400 ot./min. Kompresní poměr měl hodnotu 10,5:1 a točivý moment 651 Nm. Kvůli rozložení hmotnosti a rozměrům byla převodovka příčně uložena, jednalo se o šestistupňovou manuální skříň. Hmotnost vozu, jeden z nejdůležitějších faktorů celého projektu, činila pouhých 1138 kg! Dnes nepředstavitelná hodnota pro vůz tohoto kalibru. Z pohledu výkonu a váhy dojdeme k poměru 550 koní na tunu.

386,7 kilometrů v hodině

Na stovce byl McLaren za 3,2 sekundy, na 200km/h za 9,4 sekundy. Auto bylo schopné rychlosti přes 300km/h, diplomaticky řečeno. Kdo se trochu zajímá o tuto problematiku, tak ví, že faktorů ovlivňujících dosažení maximální rychlosti je několik – tlak a teplota pneumatik, povětrnostní podmínky, aktuální váha vozu a v neposlední řadě délka trati. Fakt, o který se můžeme opřít – rok 1998, místo: testovací trať VW, Ehra-Lessien v Německu, řidič: Andy Wallance, elektronicky naměřeno 386,7 km/h! O rok později britský novinář Tiff Needell ustanovil britský rychlostní rekord na dráze v Millbrooku ve Velké Británii s průměrnou hodnotou 314,3 km/h. Délka a profil trati nedovolily více.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.
Kdo si myslíte, že dělá nejlepší sportovní vozy?

Vítěz 24 hodiny Le Mans

Prodejní plán byl 300 kusů, ale celkem se vyrobilo jen 107 kusů včetně závodních verzí a limitovaných edicí. Cena se pohybovala někde mezi 540–640.000 liber, což byl další rekord ve své době. Stavba každého kusu zabrala tři a půl měsíce. Ke každému vozu dostal zákazník speciální edici hodinek TAG Heuer s číslem podvozku svého auta. První vozy se dostaly do prodeje v roce 1994. V roce 1995 vyhrává McLaren F1 slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans, čímž jeho kariéra jako závodního vozu teprve začala. Kolik dnes znáte sportovních vozů, které se mohou něčím podobným pochlubit?


Autor: http://www.the­supercars.org

civilní a závodní verze F1

Podobné články:

6 komentářů u „Král supersportů“

    • Toto bolo tomu odbornikovi vycitane uz aj na lupe, popri tom ako mu vycitali anglicky nazov (co je kusok nepodstatne). Zaujmave je ze nepodstatnost ako nazov projektu tam ten borec obhajoval jak keby slo o neviem co a k chybe v clanku sa ani nevyjadril a zjavne si ju stale ani neopravil. Doveryhodnost tohto webu sa pre mna kvoli tomuto blizi nule.

      Odpovědět
      • Nejsem autor, ale jako čtenář jsem nadzvukovou rychlost pochopil jako jistou nadsázku. Pro lepší pochopení to asi mělo být v uvozovkách.

        Odpovědět
        • Chápu, že jako člověk v IInfo zainteresovaný se budete snažit vždy to vidět ve světle příznivém pro IInfo, nicméně Váš pokus o vysvětlení má jednu zásadní vadu. Onen zmiňovaný spoiler neslouží k přítlaku při vysokých rychlostech, ale pomáhá při brždění a aktivuje se v rychlostech okolo 60km/hod. Ale narozdíl od Vašeho „šéfredaktora“ do aut nedělám, takže třeba jsou všichni úplně vedle. Pokud vás to víc zajímá, něco k tématu online najdete například zde: http://www.topspeed.com/cars/mclaren/1993-mclaren-f1-ar3282.html

          Odpovědět
          • No vidíte, tak pak jsem to pochopil úplně blbě a budu se muset zeptat Tomáše, jak to tedy vlastně myslel. Díky za upřesnění.

          • chyba byla opravena, mrzí mě, že k ní došlo, tohle by se stávat nemělo

Napsat komentář