Jak vrátit diesel do kondice?

Naftové motory jsou populární díky příznivé spotřebě paliva a zároveň dobrým výkonům. Každý motor ale vyžaduje pravidelný servis, aby si mohl zachovat svoji spolehlivost. Pojďme si povědět něco o tom, jak spojit příjemné s užitečným – údržbu s navýšením výkonu.

Na moderní spalovací motory jsou kladeny nemalé nároky, a to z pohledu výkonu, spotřeby paliva, emisí a spolehlivosti. Druhou stranou mince je jejich náchylnost na špatnou kvalitu benzínu či nafty a nutnost pravidelné údržby. Své by o tom mohly vyprávět vstřikovací trysky dieselových motorů. Vstřikovací tryska je součástí vstřikovače, který drží trysku pod správným úhlem přímo ve spalovacím prostoru a stará se o její správné otevírání a zavírání pohybem jehly uvnitř.

Důmyslná kombinace hydrauliky, jemné mechaniky a elektroniky umožňuje trysce přesně dávkovat palivo jak z hlediska množství, tak času. V moderních motorech vybavených systémem common-rail (systém přímého vysokotlakého vstřikování nafty) dochází až k pěti vstřikům za jeden cyklus. Jehla vstřikovací trysky musí vykonat otevření a zavření několikatisíckrát za minutu, a to v podmínkách vysokého spalovacího tlaku a značných teplot ve válci.


Autor: DIESELPOWER

válcová zkušebna

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Životnost vstřikovacích trysek se pohybuje v rozmezí 150–200 tisíc najetých kilometrů. Špatná tryska nedokonale rozprašuje palivo, teče či dokonce ukapává a nevytváří tak vznětlivou mlhovinu nutnou ke správnému hoření směsi. Nerozprášené palivo pak dohořívá na povrchu pístu, což vede k jeho propálení. Náklady na opravu takto poškozeného motoru jsou pak mnohonásobně vyšší ve srovnání s těmi za pravidelnou údržbu. Mnoho majitelů vozů s dieselovým motorem navyšuje výkon pomocí softwarové úpravy dat v řídicí jednotce motoru, tedy chiptuningu. Aby taková úprava měla smysl, je nutné mít motor ve správné kondici. Výsledkem je zvýšení výkonu a točivého momentu zároveň se snížením spotřeby.


Autor: DIESELPOWER

trysky Fratelli Bosio

Výrobce trysek Fratelli Bosio nabízí sortiment pro sériové i sportovní, potažmo závodní motory. Jejich revoluční trysky řady POWERPLUS s povrchovou úpravou DLC (diamond-like-carbon) umožňují lepší prohoření směsi a zároveň větší průtok paliva, čímž dokáží například u motorů TDI, používající systém vstřikování s rotačním čerpadlem nebo se systémem čerpadlo/ tryska, zvýšit výkon a točivý moment až o 35 k a 100 Nm bez nutnosti zásahu do řídicí jednotky. Výhradní zastoupení firmy Fratelli Bosio pro ČR a SR je společnost DIESELPOWER s.r.o. zabývající se úpravou dieselových motorů.


Autor: DIESELPOWER

graf z měření na válcové zkušebně

Podobné články:

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.