reklama Suzuki

Komfortem navázal na model XJS, elegancí na model E-Type a rychlostí musel držet krok s Mercedesem a Maserati. Jaguar XK na téměř dvacet let definoval kategorii vozů Gran Turismo. Čtěte jeho životopis.

Kapitola 1. – X100 (1996 – 2005)

XK8

Kupé i kabriolet pod tímto označením bylo na trh uvedeno v roce 1996 pod interním kódem X100. V té době šlo o přelomový model, předchůdce XJS už byl po 21 letech ve výrobě značně za zenitem. Z XJS přebral jen podvozek. Revolucí bylo nasazení čtyřlitrového agregátu V8 (AJ26-V8), který zcela nahradil řadové šestiválce a vidlicové dvanáctiválce. To, co oslovilo nejvíce, byl slušivý kabát od GoeffLawsona, jenž stvořil i jedinečný XJ220. Majestátně elegantní 4,76 m dlouhá karoserie byla vydařenou reinkarnací klasických modelů výrobce. O pohon se starala zmíněná nepřeplňovaná V8. 


Autor: Jaguar

XK8 Convertible

Motor generoval výkonovou špičku 294 k při 6100 ot/min a „krouťák“ 380 Nm při 4250 ot/min. S ním byla spojena výhradně pětistupňová automatická skříň ZF 5HP25 pohánějící zadní kola. Kupé se s ním rozjelo na 250 km/h a po 6,7 s uhánělo stovkou. Podvozek spoléhal vpředu na dvojitá trojúhelníková ramena, vzadu na příčná ramena. Na přání bylo možno dostat elektronicky řízené tlumiče (CATS). V základu vyjížděly XK8 na pneu rozměru 245/50 ZR17.

XKR

Dva roky po XK8 přišel do prodeje „nadupanější“ XKR. Jeho základní odlišností bylo přeplňování pomocí kompresoru Roots. Výkon poskočil na 363 k při 6150 ot/min, točivý moment na masivních 525 Nm při 3600ot/min. Motor kooperoval s „pětikvaltovou“ automatikou W5A580 z konstrukční dílny Mercedesu. Zrychlení 0–100 za 5,1 s dokazovalo potenciál tohoto stroje, maximální rychlost byla omezovačem zastropována na obligátních 250 km/h. Podvozek CATS se stal u tohoto modelu standardem. XKR dostal větší pneumatiky rozměru 245–255/45 ZR18. Změnami, ač nevýraznými, prošla karoserie, zejména přední maska s jiným dekorem a odlišný typ litých kol. Vyráběl se ve verzích kupé i kabriolet.

Modernizace pro modelový rok 2003

Zásadní proměnou modelů XK8/XKR v roce 2003 se stalo převrtání motoru na objem 4,2 litru. Výkon obou motorizací o kousíček vzrostl, konkrétně na 298 a 394 koní. Nově byly obě verze osazovány výhradně automatickými převodovkami ZF se šesti stupni. Drobných změn doznaly nárazníky, pozměněny byly i designy litých kol. Ve výrobě vydržel model do roku 2005, kdy byl nahrazen novou generací X150. Celkem vzniklo přes 90 tisíc XK8/XKR.

Speciální verze

XKR Silverstone

Model vzniknul roku 2001 jako oslava návratu značky do Formule 1. Dostal přitvrzený podvozek, větší dvacetipalcová pětipaprsková kola a posílené brzdy. Byl lakován stříbrně, maska chladiče nesla dvojici černě lakovaných lišt. K dispozici byl ve verzích kupé i kabriolet.

XK 4,2-S

V roce 2005 byla stvořena limitka v klasickém stylu pro obě motorické verze. Vyznačovala se speciálními laky – Copper Black Metallic, Frost Blue Metallic, Bay Blue Metallic a Satin Silver Metallic. Hlavním specifikem bylo použití dvacetipalcových kol BBS Perseus a červeně lakovaných třmenů brzd.

XK180 Roadster Concept

Roadster z roku 1999 zůstal jen u konceptu. Byla to škoda, jeho ztvárnění mělo své kouzlo. Byl vytvořen jako provozuschopný prototyp oddělením SVO. Hlavním poznávacím znakem bylo nízké čelní sklo ve stylu speedster a vyboulení na karoserii za kokpitem. Lišila se i záď s kulatými světlomety a masivním křídlem na odtrhové hraně. Oproti XKR měl o 130 mm kratší rozvor. Povedla se i pětipaprsková kola s centrální maticí. Jako pohon sloužil přeplňovaný osmiválec o výkonu 450 koní spojený s pětistupňovým automatem.

Kapitola 2. – X150 (od 2005)

Finálnímu představení nové generace kupé XK předcházel koncept představený roku 2005 v Detroitu jako Advanced Lightweight Coupe. Design z pera IanCalluma se prostě musel líbit a bylo rozhodnuto o sériové produkci. Vzhledově se povedlo jasně navázat na předchůdce, dlouhá příď a oválná maska chladiče zůstaly.

XK a XKR

Technicky kladl Jaguar důraz zejména na lehkou konstrukci. Podařilo se dostat k hranici 1700 kg, což bylo o 90 kg méně než u XK8. Zásluhu na tom mělo rozsáhlé uplatnění hliníku v konstrukci XK. I přes snížení váhy nový model oproti předchůdci velikostně narostl, na délku o 30 mm. V nabídce nadále zůstalo kupé i kabriolet a dvě motorizace XK i XKR. Pohon nadále zajišťovala 4,2 litrová V8 (298 a 416 koní) v kombinaci s šestistupňovou automatickou převodovkou. 

reklama Isuzu

Autor: Jaguar

XK

Dynamické parametry dokazovaly potenciál modelu – maximálka 250 km/h (XK i XKR) a zrychlení 0–100 za 6,2 respektive 5,2 sekundy. Kde „Jag“ lehce ztrácel, bylo ztvárnění interiéru. Ten vzhledově vypadal jako v nějaké obyčejné „fordce“. Kvalita montáže a použité materiály byly naštěstí hodny prémiové značky.

Facelift 2009

Poté co Jaguar přešel z majetku Fordu pod indický Tata Motors, poměrně záhy přistoupil k oživení XK. Nejpřevratnější změnou byla obměna pohonných agregátů. Ty prošly sérií změn, jenž přinesly mimo jiné výkonový růst. Osmiválce byly přepracovány, obsah se zvedl z 4,2 na 5,0 litru, přibylo přímé vstřikování paliva, zvýšen byl kompresní poměr a inovováno variabilního časování ventilů. Výsledkem byly hodnoty 385 koní, 515 Nm pro XK a 510 koní, 625 Nm pro XKR. 


Autor: Jaguar

XKR Convertible

Ke změně došlo i u převodovky. Nasazena byla inovovaná šestistupňová automatická skříň ZF 6HP28. Změna se projevila i v interiéru. Řadicí páka ustoupila po vzoru modelu XF a byla nahrazena efektním kruhovým ovladačem. Ke změnám došlo i ve vnějším ztvárnění modelové řady, nové byly oba nárazníky, v předním se objevily výrazné otvory přivádějící vzduch k předním brzdám. Upraveny byly i zadní svítilny a boční blikače se přemístily do zpětných zrcátek.

Limitky XKR 75 a XKR 175

V roce 2010 přišly na svět dvě limitované edice. XKR75 oslavující 75. výročí značky bylo představeno na festivalu v Goodwoodu a vzniklo v omezeném počtu 75 kusů. Na první pohled se odlišovalo šedou metalízou s bílými pruhy. Výkon byl dvojicí dmychadel vyšponován na 530 koní a 655 Nm. Podvozek byl snížen, upravena byla aerodynamika a přibyly exkluzivní dvacetipalcová kovaná kola Vortex. Maximálka dosáhla 280 km/h. Druhá limitka pod názvem XKR 175 vznikla v počtu 175 kusů pouze pro severoamerický trh. Výkonově se drželo základní 510koňové varianty. Posunut byl zásah omezovače k metě 280 km/h. Byl osazen aerodynamickým paketem shodným s XKR 75, lakován výhradně v černé metalíze Ultimate a osazen „dvacítkami“ Kasuga.

Klenot XKR-S

Vrcholný model přišel v roce 2011. „Jag“ s přídomkem S dosáhl na magickou hranici 300 km/h (elektronicky omezenou!). K mání byl jako kupé i kabriolet. Váhu snížili na 1850 kg a výkon vybičovali na hranici 550 koní, „krouťák“ na 680 Nm. 


Autor: Jaguar

XKR-S

Tento příval energie putoval na kola zadní nápravy přes šestistupňovou automatiku ZF. Stovkou uháněl za 4,4 sekundy! Poznávacím prvkem verze S bylo karbonové čelní „lízátko“, řada otvorů v nárazníku a kapotě a hlavně decentní křídélko na zádi.

To nejlepší na konec, XKR-S GT

Na loňském autosalonu v New Yorku ukázali Angličané model GT. Oznámena byla limitovaná edice 30 kusů jen pro americký trh a 10 kusů pro Británii. GT vzešlo z typu S, motor nabízel stejných 550 koní. Snížena byla váha, z čehož těžilo zrychlení 0–100 (3,9 s). Poznáte jej dle bílého laku s černými pruhy, karbonovým křidélkům na předním nárazníku a krásně zpracovaným karbonovým křídlem na odtrhové hraně. S celkem ladí i černá pětipaprsková kola ukrývající žluté třmeny brzd a keramické kotouče průměru 398/380 mm. Více o modelu XKR-S GT.

Labutí píseň

Bohužel každý model jednou odejde do zapomnění, v létě 2014 došlo i na XK. Jde o logický krok protože Jaguar má nyní v nabídce F-Type ve verzích kupé i kabriolet. Sice je to menší a levnější model, ale kvůli obavám z konkurence uvnitř značky byl XK prozatím bez náhrady ztažen z výroby. Na některých trzích je ještě nabízen, ale pravděpodobně jen dočasně.