Upozornění: tento článek je určen pouze milovníkům starých aut, opravdovým entusiastům, kterým koluje v žilách benzín místo krve.
V roce 1963 měl Jaguar v plánu vyrobit 18 vozů pro potřeby závodů. Oproti silničnímu E-Type byla verze Lightweight, jak název napovídá, lehčí díky celohliníkové karoserii a interiéru oholeným na samotný plech. Hmotnost těchto vozů se pohybovala na hranici jedné tuny. Těchto krásných strojů vzniklo během jednoho roku výroby pouhých 12 kusů. Zbývajících šest vyrobí Jaguar nyní.
Ke slovu se dostává divize Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations a Jaguar Heritage, která nad ruční stavbou zbývajících šesti kusů převzala dohled. Jako první vznikne ještě „sedmý“ vůz, tzv. Zerocar, určený na výstavy, konkrétně na tu v Pebble Beach za několik málo dní.
V první řadě je nutné zdůraznit, že se nebude jednat o žádné repliky, ale dobové vozy, které se od původní dvanáctky vozů budou lišit jen rokem výroby. Číslování podvozků kontinuálně naváže a vozy automaticky získají homologaci FIA pro závody historických automobilů.
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Karoserie, ten designový skvost, který v sobě snoubí britskou eleganci a sportovnost, typickou pro model E-Type, bude opět hliníková a s celou řadou funkčních prvků z dob své slávy. Aerodynamický tvar kapky nenarušují žádné nárazníky. To jen uzávěr hrdla nádrže rebelsky vyčnívá ze zadní kapoty, podobně jako odvětrání nádrže a kabiny. Povšimněte si i stěračů zaobleného čelního okna. Jsou nezvykle tři. Jednoduchá účelná kola jsou uchycena centrální maticí, dle dobových mravů. V kabině je dvojice anatomických dobových sedadel se závodními pásy, odpojovač baterie, hasicí přístroj a samozřejmě bezpečnostní rám, řeč je přece o závodním automobilu. Ze sériového E-Type zbyl jen skvostný dřevený volant, jinak je vnitřek vozu ve znamení obnaženého hliníku.
Když odepnete kožené řemeny držící přední kapotu, naskytne se vám pohled na řadový šestiválec 3868 ccm s hliníkovým blokem a suchou vanou. Jen si račte prohlédnout svůj obraz odrážející se v naleštěných sacích hrdlech a ve víkách ventilů. Slyšet tento motor v chodu a zejména pak v 6500 otáčkách, kdy motor bude dávat celých 340 koní, musí být hotový balzám pro uši. Jen připomenu, že díky slušnému objemu má motor pěknou sílu vyjádřenou 380 Nm ve 4500 ot/min.. Snadnější vytáčení motoru má na svědomí odlehčený setrvačník, řazení je dílem plně synchronizované 4stupňové manuální převodovky.
Asi vás nepřekvapí, že fronta zájemců o těch šest vozů, které na výrobu teprve čekají, byla hodně dlouhá a složená ze samých solventních klientů. Jak už to v podobných případech bývá, výběr probíhá opačně. Klienti si nevybírají vozy, ale továrna si vybírá klienty, kterým své vozy prodá. To ale nemění nic na faktu, že se jedná o unikátní událost, kterou nepamatuji u žádné jiné automobilky.