Iso Grifo – téměř zapomenutý klenot

Pod tímto exotickým názvem si elegantní kupátko ze šedesátých let minulého století vybaví jen skuteční znalci. Hlavním důvodem opomíjení modelu Grifo je, že automobilka, která jej produkovala, v roce 1974 zanikla.

Zrození značky

Značka Iso Rivolta se zformovala z předválečného výrobce chladící techniky Isothermos. Roku 1948 se firma pod vedením Renza Rivolty na předměstí Milána pustila do motocyklové výroby. A protože v poválečném období byla poptávka po jednoduchých a levných vozech, pustili se konstruktéři značky do vývoje městské dvoumístné čtyřkolky s revolučním vstupem v přední části karoserie. Vozítko dostalo název Isetta a v roce 1954 vyrazilo dobývat evropské trhy. Jeho tažení mělo úspěch, licence na jeho výrobu byla prodána do řady zemí. V Německu jej velice úspěšně vyrábělo BMW.

Přechod na Gran Turismo

Jelikož se společnosti dařilo díky komerčnímu úspěchu Isetty bylo rozhodnuto, že společnost Iso Rivolta vivine 2+2 místné kupé kategorie Gran Turismo. Prvním počinem tria Renza Rivolty, konstruktéra Giotta Bizzarriniho (exkonstruktér Ferrari) a designéra Giorgetta Giugiara (studio Bertone) se stal model Iso Rivolta (1962). To bylo velké luxusní 2+2 místné kupé (délka 4794 mm, rozvor 2700 mm), vzhledově připomínající britské vozy Gordon Keeble, dost možná proto, že jej navrhl také Giugiaro. Agregát použitý v modelu Rivolta byl z americké produkce – Chevrolet V8 5,4 litru (300 koní) spojený se čtyřstupňovou manuálně řazenou převodovkou. Šasi a systém brzd byly použity z produkce značky Jaguar. Dynamické parametry byly na dobu vzniku nadprůměrné, maximální rychlost 224 km/h a zrychlení na stovku za 8 sekund. Celkem vzniklo mezi lety 1962–1970 797 kusů.

Kupé podruhé

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

V roce 1965 se do výroby dostalo další kupátko, tentokrát pouze dvoumístné. Neslo název Grifo a oproti modelu Rivolta bylo zkráceno (délka 4440 mm, rozvor 2489 mm). Jako koncept bylo představeno o rok dříve pod označením Grifo AC3. Ještě než došlo k sériové výrobě tak Iso opustil konstruktér Giotto Bizzarrini a AC3 začal vyrábět pod značkou nesoucí jeho příjmení. Design byl oproti studii opět přepracován studiem Bertone. Technika odpovídala Rivoltě, motor z Corvette dostal k třistakoňové i druhou výkonnější třistapadesátikoňovou variantu. Na výběr byly dvě převodovky, čtyřstupňový manuál a třístupňový automat. K mání byly dvě verze karoserie – kupé a targa s odnímatelným střešním dílem. 

Kabriolet představený jako koncept roku 1966 se do sériové produkce nedostal. Grifo vzniklo ve dvou generacích, jako Serie I (1965–1970) a Serie II (1970–1974). Serie II byla v podstatě takovým faceliftem, na starost ji dostal designér od Bertoneho Marcello Gandini (tvůrce mimo jiné i Lamborghini Miura). Ten vyhladil křivky vozu a zakomponoval na příď nezaměnitelné výklopné světlomety. Že Grifo patřilo ve své době k nejrychlejším vozům potvrzují jeho dynamické parametry – rozjelo se až na 274 km/h a na stovku se dostalo za 7,4 s (verze 350 koní). Do roku 1964 vyjelo z milánské linky 322 kousků Iso Grifo (mimo 7-Litre).

Grifo 7-Litre

Když Renzo Rivolta v roce 1966 zemřel, nahradil jej ve vedení syn Pietro. Právě ten se zasloužil o stvoření nejsilnějšího GT které kdy Iso Rivolta vytvořila. Pod kapotu typu Grifo nechal Pietro usadit Big Block 427, osmiválec kubatury 7,0 litru z Corvette. Údajně jej to napadlo, když mu z jeho rozbitého motorového člunu zbyl právě tento motor. Jeho výkon 435 koní prý umožnil Grifu dosáhnout maximální rychlosti 300 km/h a stovku atakovat během 6,1 s. Identifikačním znakem „sedmilitru“ byla kapota s výraznými nasávacími otvory a větší čelní světlomety. Nejsilnějších Iso Grifo vzniklo v letech 1969–1974 pouhých 90 kusů.

Bohužel slibně rozjetou produkci Iso Rivolta zhatila ropná krize, jenž byla příčinou bankrotu mnoha malosériových výrobců výkonných vozů. Výrobní linky se zastavily roku 1974, nové modely Fidia a Lele (nástupce Rivolty) byly posledními neúspěšnými pokusy Iso Rivolty vrátit společnost do černých čísel.

Podobné články:

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.