S koncem BMW M3 (E92) coupé přichází i konec označení „M3 coupé“

BMW M GmbH oznámilo ukončení výroby čtvrté generace BMW M3 coupé. Tento sportovní vůz zakončí svůj životní cyklus u hranice více než 40 tisíc vyrobených kusů. Pojďme si jej blíže připomenout.

Od roku 1986 BMW M3 symbolizuje úspěšný přenos závodních technologií na běžné silnice. Poslední generace tohoto vozu v tomto trendu pokračovala a připsala si i úspěšný návrat do šampionátu DTM (šampion roku 2012). BMW M3 získalo titul mezi jezdci, mezi týmy a pohár konstruktérů. Na oslavu těchto vítězství vyjelo z továrny 54 kusů limitované edice BMW M3 DTM Champion Edition.

Poprvé a naposledy s osmiválcem

Modely M3 poháněly čtyřválec, dva šestiválce a v aktuální generaci se objevil poprvé a zároveň naposledy vidlicový osmiválec. Čtyřlitrový motor V8, jehož válce svírají úhel 90 stupňů generuje maximální výkon 309 kW (420 k), 400 Nm točivého momentu a točí 8400 ot./min.. Četná konstrukční řešení pocházejí přímo z motorsportu. Mezi ně patří elektronicky ovládané škrticí klapky, spalování řízené měřením ionizace spalovacího prostoru zabraňující klepání motoru nebo optimalizované mazání. Charakteristickým rysem tohoto atmosféricky plněného motoru je kromě okamžité reakce na plyn také kolosální nástup výkonu, který se drží na konstantní úrovni až do maximálních otáček. Motor BMW M3 vyhrál pětkrát v řadě titul Motor roku v kategorii motorů o objemu 3,0 až 4,0 l.

Made in Motorsport

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Přenos závodní technologie na běžné silnice se podepsal také na podvozku. Odlehčený podvozek, vyvinutý speciálně pro BMW M3, je tvořený přední nápravou přichycenou ke karoserii hliníkovým výztužným plechem a zadní pětiprvkovou nápravou s dutými stabilizátory a rameny z kovaného hliníku. Precizní přenos výkonu na silnici zaručuje hřebenové řízení se specifickým M posilovačem Servotronic a variabilním samosvorným diferenciálem. BMW M3 je standardně vybaveno výkonnými brzdami s plovoucími kotouči a na přání byly k dispozici elektronicky řízené tlumiče se třemi jízdními režimy. Dalším působivým prvkem pro M3 je dvoujspojková převodovka M DTC Drivelogic. Ta se nabízela po boku 6stupňové manuální převodovky.

Mělo by vás zajímat: 40 let BMW M

Často se mluví o tom, že čtvrtá generace M3 byla průkopníkem v oblasti inteligentní lehké konstrukce. Kromě hliníkové kapoty a plastových blatníků hrála klíčovou roli ve snižování hmotnosti také karbonová střecha. Nejen tu, ale i další karbonové prvky měla předešlá generace M3 (E46) CSL. Pravdou zůstává, že současná čtvrtá generace M3 je tou nejtěžší M3 ze všech.

Specialitky

Mezi speciality patřilo uvedení exkluzivních limitovaných edicí. Řeč je o M3 GTS, jejíž motor motoru V8 měl zvýšený objem na 4,4 litru, což vyústilo ve vyšší výkon 331 kW (450 k). Na zakázku vyrobené komponenty podvozku a aerodynamická opatření, včetně dvoumístného kokpitu (vzadu byl bezpečnostní rám), se staly předpokladem pro to, že se tento exkluzivní speciál mohl při troše fantasie ihned postavit na start okruhového závodu a na běžné silnici nabídl extrémně intenzivní zážitek. Zákazníkům bylo doručeno 135 kusů BMW M3 GTS.

BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology) z roku 2011 byla ještě vzácnějším kouskem, vyrobilo se jen 67 kusů. Tento model postavili v továrně BMW M GmbH na základech M3 Sedan. BMW M3 CRT se chlubilo exkluzivně zpracovanými odlehčenými komponenty, motorem V8 4,4 l se stejnými parametry jako u M3 GTS a modifikovaným podvozkem – to vše se stalo receptem na precizně vyváženou ovladatelnost. Při výrobě BMW M3 CRT byly použity inovativní plasty vyztužené uhlíkovými vlákny (CFRP). Jeho kapota se skládala ze dvou výlisků CFRP zpevněných kevlarovým kompozitem. Tato konstrukce dodala kapotě stejnou pevnost jako ocel, ale vážila přibližně čtvrtinu. Skořepinová sedadla BMW M3 CRT byla vyrobena ze dvou vrstev CFRP obalených voštinovou strukturou z recyklovaného papíru a vrstvou uhlíkových kompozitů použitých na viditelných místech. Exkluzivní použití lehkých materiálů na BMW M3 CRT završil zadní spoiler a otvory usměrňující proudění vzduchu v předním nárazníku, vyrobené z CFRP.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Prodejní úspěch, aneb co říkají čísla

Výroba BMW M3 coupé (E92) byla zahájena v roce 2007 a překročila počet 40 tisíc vyrobených kusů. BMW M3 sedan (E90) k celkovému počtu přispěl dalšími 10 tisíci kusy. BMW M3 convertible (E93), tedy kabriolet, se k dnešnímu datu vyrobilo téměř 16 tisíc kusů. Výroba kabrioletu pokračuje do září 2013. Minulé generace M3 na tom byly následovně: E30 – 17 970 ks, E36 – 71 279 ks, E46 – 85 000 ks, včetně všech limitovaných edic. Výkony motorů rostly tímto tempem: 195–238 koní (E30), 286–321 koní (E36), 343–360 koní (E46) a 400–450 koní u E90/2/3.

Rozlučte se s M3 coupé a přivítejte M4 coupé

Současná generace M3 udělala definitivní tečku za 27 lety modelu M3 takového, jak jsme jej znali. M3 byla vždy poháněna speciálně vyvinutým motorem s atmosférickým plněním. Příští generace ponese označení M3 jen u verze sedan, pro coupé a kabriolet se bude používat označení M4. Motor, ačkoli si výkonově trochu polepší, tak bude menší – opět šestiválec, objem 3,0 l, ale navíc s dvěma turbodmychadly. Tento motor, ale bude mít mnoho společného s motory běžné produkce, neboť bude odvozen o agregátu pro model 335i/435i.

Podobné články:

3 komentáře u „S koncem BMW M3 (E92) coupé přichází i konec označení „M3 coupé““

  1. Předem omluva za silnější slova. To všem u M GmBH totálně drblo? Pánové si zřejmě myslí, že všichni majitelé M3 budou nagelovaní lolové, kterým jde jen o show-off a vůbec jim nezáleží na:
    a) tradici značky
    b) tradici MODELOVÉ ŘADY
    c) čistotě jízdy/mechanické dokonalosti auta

    Zrovna včera jsem jel s M3 e93 -cabrio. Pohodlné, příjemné auto v komfortním nastavení (DKG dělá vše bezchybně), při „sport“ nastavení umí jet rychle, ovšem v porovnání např. s e36 M3 chybí hrana a tzv. „sweet spot“. Poslední generace byla na hraně hledání kompromisů – univerzální auto se kterým se dá jezdit každý den a to i na dlouhé trasy a v případě jízdy na okruhu uměla potěšit a být efektivní (až na brzdy). Ovšem opravdu chtějí majitelé M3 ujet každý den 500km v komfortu? V době, kdy v jedné domácnosti bývají 2-3 auta? Po cca 27 letech tradice měl člověk alespoň pocit hrdosti na závodní odkaz – unikátní motor, podvozková technika, atd. M4 (nechápu) bude představovat co? – modifikovaný motor z 335i, plno M-znáčků, 0% tradice a navíc, pokud se nemýlím, nebude montovaná ve své „M továrně“, ale na stejné lince s 316i.

    Další produkt marketingu – je mi zle. Jdu napsat do BMW, že přišli o klienta a pak si koupit e30 M3, která má duši…

    Odpovědět
    • Posledním ručně montovaným autem u M GmbH byla E34 M5, pak už se dělaly M auta na lince BMW. U Motorsportu vznikaly jen motory.

      S tím komfortem je to ale diskutabilní – M3 byla vždy do velké míry právě i o tom pohodlí. Pravda, u E30 byla největší „vymožeností“ jen klimatizace, kůže a vyhřívané sedačky, podobně to ale bylo u E36, E46 a nyní u E90/2/3 s tím rozdílem, že postupně došlo na navigaci a další elektroniku.

      Zajímavým vozem by byla očesaná M3, tedy bez veškerých prvků luxusní výbavy – dostupný vůz vhodný na přestavbu pro závody. Na prodejním úspěchu či neúspěchu tohoto vozu bychom viděli co vlastně zákazníci M3 chtějí. Tolik filozofování.

      Osobně jsem ztratil veškeré iluze o nějaké tradici. Příští M3/M4 bude dobrá a prodejně zcela jistě úspěšná. My – fanoušci si sice povzdechneme nad tím, že už to není to ///M, co to kdysi bývalo, ale samo o sobě půjde o zcela velmi dobré auto.

      Odpovědět
  2. A po letech dnes? Životnost těchto exemplářů ///M je opět kratší a extrémně nákladná na údržbu. Většinou dochází KO motoru S65 kolem sto tis. km nájezdu tím jak trpí ojniční ložiska vysokými otáčkami. Kdo zavčasu nevytáhl motor ven na generálku, píst blokem proletěl nebo se jednoho dne prostě zadřel. Podobně diferenciál také mnoho driftování nevydržel, převodovky jažtakž.

    Ale designově je v 2020 stále M3 E90/E92/E93 prostě ikona a vzhledově velmi povedená a přitažlivá na pohled.

    Odpovědět

Napsat komentář