Jak moc změnil pohon všech kol chování nové Carrery? A hlavně – neutrpěla schopnost pobavit řidiče? To jsme zjišťovali na uzavřeném polygonu, kde Carrera 4S musela ze sebe vydat to nejlepší.
Na podzim představená, od zimy prodávaná – 911 Carrera 4/4S je další verzí legendární devětsetjedenáctky, kde označení 4 či 4S znamená, že vůz má pohon všech kol. Od příchodu nové generace 911 vám představujeme všechny její verze, v pořadí, v jakém přichází na náš trh. Po 911 Carrera S následovala 911 Carrera S Cabrio a nyní i „čtyřka esko“. Protože Carreru 4/4S jsme vám již představili (čtěte zde), zopakujeme jen to nejnutnější, abychom se mohli vrhnout na to nejdůležitější – jízdu.
Contents
Mimikry čtyřkolky
Carrera 4/4S má vzadu o 44 milimetrů větší rozchod kol a tím pádem i širší zadní blatníky. Pokud by ale vedle ní nestála Carrera s pohonem zadních kol a vy byste se pozorně nedívali, tak tento rozdíl okem nerozpoznáte. Nejjasnějším identifikačním znakem čtyřkolky tak zůstává světelný pás spojující zadní světlomety. Motory (3,4 l/ 257 kW a 3,8 l/ 294 kW) včetně převodovek (7st. manuál a 7st. PDK) jsou totožné s Carrerou. Pohon všech kol zajišťuje PTM neboli Porsche Traction Management využívající elektronicky ovládanou lamelovou spojku, která variabilně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu. Tolik k teorii, pojďme to ověřit v praxi.
Předkrm
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Otestovat čtyřkolku v lednu se jeví jako logický krok, ale to by nesměly být 3 – 5 °C nad nulou a po sněhu ani památky. Alespoň vydatně pršelo. Testovaná krasavice se pyšnila jasně žlutým lakem, který našel své uplatnění i v interiéru. Ten by vyveden v modré kůži včetně palubní desky, strop pokrývala alkantara a celé to osvěžovaly žluté lišty, žlutý středový panel, žluté výdechy ventilace a taktéž bezpečnostní pásy. Zní to jako slušná kovbojka, ale ve skutečnosti se mi toto provedení moc líbilo, viz fotky.
Díky aktivním tlumičům PASM nebyl problém proplout Prahou i na 20“ kolech. Převodovka PDK „v automatu“ završila pohodičku na palubě. Cesta po Strakonické, směrem na Příbram, probíhala svižně a já si opět uvědomil, že Carrera je skvělý prostředek na přesuny z místa na místo. S tlumiči nastavenými na Normal jsem nemusel mít starost o své zubní plomby.
Hlavní chod
Odpověď na otázku – jak dobrá je Carrera 4S – jsem hledal na uzavřeném polygonu, tedy na místě, kde mohu odhalit veškerý potenciál vozu, aniž bych tím ohrožoval sebe, auto nebo další účastníky silničního provozu. Tlumiče nastavit do režimu Sport, převodovku na manuální řazení, motor na Sport Plus, otevřít výfuky, vysunout zadní spoiler a může se jít na věc. Rozcvička v podobě akcelerace ukázala, že z pohledu dynamiky je Carrera 4S nastejno s Carrerou S. Obě verze vybavené PDK mají shodný údaj z 0–100 km/h za 4,3 sekundy. Rozdíl v pohotovostní hmotnosti činí 50 kilogramů ve prospěch Carrery S, ale to pochopitelně nemáte šanci poznat.
Dopravní kužely se už při představě těsných průjezdů klepou strachy. Při slalomu si Carrera 4S vede velmi dobře, změny směru „pravá-levá“ zvládá s grácií sobě vlastní. Řízení je kolem středové polohy malinko necitelné, ale celkově jej hodnotím jako nadstandardně dobré. Veškeré snahy dostat se autu na kobylku zchladí stabilizační systém. Elektronický anděl strážný drží pevně svoji ruku nad autem i v úseku kluzné plochy. Nejvyšší čas jej vypnout.
Carrera byla rázem svolnější alespoň k menšímu vychýlení své zádě, ale pohon všech kol svírá auto pevně v opratích. Na velkém otevřeném prostoru bez překážek jsem si mohl dovolit „překvapovat“ auto náhlou změnou směru. Carrera je stabilní, jakoby její kola byla k asfaltu přilepena. Při výjezdech ze zatáček na vytočenou dvojku Porsche tvrdě akcelerovalo vpřed bez jakýkoliv náznaků smyku.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Ale zpátky na kluznou plochu, která je položena v jedné ze zatáček polygonu. Déšť z ní učinil ekvivalent ledu či uježděného sněhu. S vypnutou stabilizací tak bylo možné dostat auto do přetáčivého smyku i v minimální rychlosti a to s plnou ohleduplností vůči pneumatikám. I zde se auto zuby nehty drželo stopy a přešlo do smyku až po lehkém pobídnutí plynového pedálu. Pak bylo nutné okamžitě kontrovat volantem a řídit tak auto ve smyku. Kéž by celý areál pokrýval sníh, pak by se Carrera 4S proměnila v to nejzábavnější vozidlo. Na druhou stranu 4S převedla svůj potenciál na (mokrém) asfaltu, tedy na povrchu, kde se bude pohybovat nejčastěji.
verze | 911 Carrera 4S | 911 Carrera S |
---|---|---|
náhon | 4×4 | zadní |
počet válců | 6 | 6 |
objem motoru (ccm) | 3800 | 3800 |
výkon (kW) | 294 | 294 |
točivý moment (Nm) | 440 | 440 |
akcelerace 0–100 km/h (s) | 4,3 | 4,3 |
maximální rychlost (km/h) | 297 | 302 |
převodovka | 7A | 7A |
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) | 9,1 | 8,7 |
objem zavadl. prostoru (l) | 125 | 135 |
pohotovostní hmotnost (kg) | 1540 | 1490 |
Závěr: Carrera 4S – auto do každého počasí
Pořekadlo: „počasí, že by psa nevyhnal“ lze doplnit o dovětek: „…ale Carreru 4/4S by mohl“. Čtyřkolka udělala z Carrery zase o kus použitelnější a bezpečnější vůz, zejména v zimě. To je také důvod, proč se celá třetina předchozí generace devětsetjedenáctky prodala právě ve verzích s pohonem všech kol. Z pohledu zábavy je na tom vůz následovně – rychlou jízdu čistou stopu zvládá bravurně a do velké míry se dokáže vyrovnat své sestře s pohonem zadních kol. Na dovádění s rozevlátou zádí však Carrera 4/4S není. Její nedotáčivost je citelná, takže zkušeným řidičům, kteří umí z auta vymáčknout maximum a navštěvují závodní okruhy, bych jednoznačně doporučil zadokolku. Carrera 4/4S je učena řidičům, kteří si chtějí vychutnávat „sex-appeal “ 911 co nejčastěji, třeba každý den po celý rok. To pravé rodeo předvede „čtyřka“ až na sněhu. Hodnocení motoru (jeho pružnosti a zvuku), převodovky, podvozku a brzd jsem vynechal, neboť jsem tak učinil v minulých testech vozů Porsche 911 a musel bych se opakovat. Všechny jmenované prvky jsou jedním slovem skvělé.
Ptáte-li se na apetit 4S po benzínu, pak město zvládala za 12 litrů, což udává i samotný výrobce. Kombinovanou spotřebu nemůžu hodnotit, protože valná část testu probíhala v podmínkách maximálního využití výkonu na první tři rychlostní stupně a to se spotřeba vyhoupla na 25,7 l. Znám ale auta s menším výkonem, která by si řekla o větší příděl paliva.
Cena
Porsche 911 Carrera 4 stojí v základu 2 698 000 Kč vč. DPH, silnější Carrera 4S začíná na 3 101 000 Kč vč. DPH. Cena zapůjčeného vozu činila 4 028 110 Kč vč. DPH.
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Porsche Inter Auto CZ. Za možnost využití polygonu děkujeme společnosti Max Cars.