TEST BMW 428i xDrive coupé

Technologie zaměřené na výkon a emise, automatická převodovka, pohon všech kol, nové jméno a nový design. Rozlučte se s řadou 3 coupé a přivítejte 4 coupé. Kromě samotného testu zaměřeného na jízdu jsme zjišťovali, rozdíl mezi novinkou a deset let starým předchůdcem.

Krajem října jsem se s vámi podělil o dojmy a fotografie nové „čtyřky“, jen pár dní potom, co byla uvedena na český trh. Dnes vám řeknu, jak 428i xDrive s M paketem a automatickou převodovkou jezdí.

M paket, 19“ kola a modrý lak Estoril Blue činí vůz vysoce atraktivním. Sportovní sedadla v kombinaci látka/alcantara jsou u mnichovských vozů tradičně dobrá a tříramenný volant s pádly řazení je radost držet v rukou. Ve výbavě je několik příjemných „rozmazlovátek“ jako zmíněné sedačky s elektrickým ovládáním včetně paměti a výhřevu, sluneční roletka zadního okna, navigace Professional, parkovací asistent, adaptivní M podvozek a variabilní sportovní řízení.

Žádný stres pro začátek

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Zvuk motoru na volnoběh vám chlupy na těle do pozoru určitě nepostaví. Výchozí režim COMFORT a jízda na automat je tím nejlepším pro běžnou jízdu cestovním tempem, ať už jedete městem, po dálnici či mimo ni. S touhle 8stupňovou převodovkou se pravidelně setkávám, byla v testovaných vozech 320d, M135i, M550d, X3 20d, X6 M50d či v nově příchozí X5 2014, a funguje naprosto výborně. Pro sportovní jízdu lze zvolit sportovní či manuální mód. Manuálně pak pohybem páky (joysticku) dozadu řadíte jednotlivé kvalty vzestupně a dopředu sestupně. Pokud jste si připlatili za „sportovní“ automatickou převodovku (60 325,–) nebo sedíte ve sportovním modelu jako já, pak dostanete pádla řazení pod volant. Komfortní režim podvozku se s českými silnicemi umí popasovat vcelku schopně vzhledem k 19“ pneumatikám s profilem 35 a 40. Výrobce uvádí spotřebu paliva v městském provozu cca 9 litrů, což by mohlo odpovídat.

Koně prodávají auta, newtonmetry vyhrávají závody

Jakmile ručička otáčkoměru prolétne kolem čísla 3, začíná se motor libozvučně projevovat. Od 3500 ot./min. a výš je už motor poslouchatelný. Řekl bych, že na čtyřválec dobrý. Důležitá je ale jiná věc – až po několika kilometrech jízdy jsem si uvědomil s jakou samozřejmostí „konzumuji“ přísun točivého momentu. Díky variabilnímu časování ventilů, přímému vstřikování paliva, dvoukomorovému turbodmychadlu a bezchybné převodovce mám stále přísun dostatku síly a pružnosti.

I přes dnešní všudypřítomný nástup přeplňovaných motorů jsem neztratil kontakt s atmosférickými motory lačných po otáčkách. Přeplňovaný čtyřválec ve 428i sice točí v maximu 7000 ot./min., ale motor nemá smysl vytáčet nad 5000, 5500 otáček, protože ve vyšších sférách se už žádný výkon nenachází. Popravdě, motor vás ani nenutí, abyste jej vytáčeli do maxima. Do otáček se mu sice chce, ale sám jsem poznal, že při manuálním řazení je ideální řadit kolem 5500 ot./min.. Lavina točivého momentu 350 Nm se spustí už v 1250 otáčkách a zastaví se ve 4800. K této charakteristice motoru se pak hodí automatická převodovka natolik, že mám až kacířské podezření, že s manuálem by to lepší být nemohlo.

Technické údaje
verze 428i xDrive palivo benzín
náhon 4×4 převodovka 8A
objem motoru (ccm) 1997 počet válců 4
výkon (kW) 180 točivý moment (Nm) 350
akcelerace 0–100 km/h (s) 5,8 maximální rychlost (km/h) 250
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 6,8 pohotovostní hmotnost (kg) 1615
objem zavazadl. prostoru (l) 425 objem palivové nádrže (l) 60

xDrive – vzít či nevzít, to je oč tu běží

Navštivte jakéhokoliv dealera BMW a spočítejte, kolik vystavených aut bude vybaveno pohonem všech kol xDrive. Z vlastní zkušenosti vím, že je to tak 8 aut z 10. Co nám to říká? Že BMW své „čtyřkolce“ věří, masivně jí propaguje a že zákazníci BMW zapomínají na starý dobrý pohon zadních kol. Pravdou je, že xDrive funguje a není překážkou ani pro sportovní jízdu. Tedy v případě, že si pod pojmem „sportovní jízda“ nepředstavujete jízdu dveřmi napřed. Mimochodem v palubním systému vozu je animovaný film o fungování pohonu xDrive. Na suché vozovce ani nemáte moc příležitostí postřehnout, že má daný vůz poháněná čtyři kola. Na mokru či sněhu se benefity čtyřkolky pochopitelně projeví.

„SPORT“- jen ať se práší za kočárem

U režimu COMFORT můžete zůstat i když sjedete z tankodromu a pod koly se objeví hladký asfalt. Hodláte-li tlačit na pilu, pak volte režim SPORT, ostatně od toho tu také je. SPORT si můžete nakonfigurovat buďto zvlášť pro motor a podvozek+řízení nebo pro obojí zároveň. Já mám SPORT vždy v plné polní, protože polovičatá řešení přináší vždy polovičaté výsledky. Tím, jak ztuhnou tlumiče a řízení, otáčky motoru okamžitě povyskočí v důsledku zostření reakce na sešlápnutí plynu, vám vůz ukáže svoji druhou tvář. Připočtěte manuální řazení prostřednictvím pádel a máte ostře nabitou zbraň pro střelbu na okreskách nebo dálnicích. S oběma rukama na volantu se můžete plně soustředit na řízení. Doslova jsem si vychutnal pár dálničních exitů, ve kterých auto zakleklo, drželo mnou zvolenou stopu a to vše v rychlostech, ve kterých se obvykle spolujezdci chytají všeho, co mají po ruce. Na jistotu, kterou vám vůz dává, se rychle zvyká.

Už vloni při testování 320d mě do jisté míry fascinovalo, že v jednom autě máte dva charaktery, nyní u 428i jsem si mohl více užít toho sportovního „já“. Rozbitý asfalt nemá rádo žádné auto, natož BMW, takže schopnosti režimu SPORT doporučuji využívat na pěkných cestách. Co říci o brzdách, když jsem více šlapal na pedál plynu? Fungují, a to dobře. BMW však nabízí ještě schopnější brzdiče, nicméně na silnici postačují ty sériové. Doby, kdy variabilní řízení vyvolávalo v nadšených řidičích spíše rozpaky, jsou naštěstí pryč. Jistě, spojení volantu s koly zajišťuje elektronika, jako u všech současných aut (nepočítám-li Caterham apod.), ale BMW tento proces zvládlo dobře a jejich auta se pořád nadprůměrně dobře řídí. Mít k dispozici 8 rychlostních stupňů a plný zásobník točivého momentu znamená, že na dálnici podřazujete maximálně na pětku a to už jedete „kalup“, protože jinak si vystačíte s 6–7–8. Naopak na okreskách vám postačí prvních pět kvaltů. Zajímá-li vás spotřeba, tak nejvyšší cifru na palubním počítači, kterou jsem stihl postřehnout, byla 15,2 l/100 km. Nejčastěji jsem se pohyboval kolem 12 litrů, ale přiznám se, že o udávaných 6,8 l/100 km v kombinovaném provozu jsem se ani nesnažil.

Závěr

BMW 3 coupé vždy umělo spojit jistou dávku sportovnosti s cestovními schopnostmi. Řada 4 coupé v tomto trendu pokračuje. Čtyřka nabízí čtyři sedadla a velký kufr (425 l), stejně jako vytříbený podvozek a přepínač, který mění charakter auta. Možnost mít „dvě“ auta v jednom oceňuji. V palubním systému iDrive najdete jak spojení se světem, tak vychytávky jako graf historie spotřeby paliva či sportovní displeje. Projděte si, prosím, iDrive prostřednictvím fotogalerie níže. Výkonu (245 koní) je dostatečný, síly má motor na rozdávání. Předjíždění není problém. Pokud ale toužíte po šestiválci, pak musíte zvolit vrcholnou verzi 435i.

Mám rád klasické manuální převodovky, nicméně k tomuto motoru se automat výborně hodí. Na pádlech pod volantem bych pak určitě nešetřil. Otázka visí nad pohonem všech kol. Chcete-li auto používat (bezpečně) celoročně, bude-li to jediný váš vůz, pak se xDrive nebraňte. Určitě jej oceníte. Naopak, jste-li vyznavači klasiky, rádi si dopřejete trochu toho sklouznutí, pak volte verzi se zadním náhonem. Líbilo se mi intuitivní ovládání navigace, tempomatu, malý poloměr otáčení a pochopitelně jízdní vlastnosti. Stejný neduh jako má aktuální řada 3 má i řada 4 – na víku kufru musíte při zavírání více zatlačit a něco podobného platí i pro zavírání kapoty motoru. Nečekejte, že stačí kapotu jen pustit a ona se sama zacvakne do zámku. Coupé řady 4 má co nabídnout pánům i dámám, ideálně tak ve věku 25 až 40 let, pro které je řízení automobilu radost.

Posledních pár slov

BMW 4 není žádný chuligán, ale „kravaťák“, který se rád proběhne. Rychle proběhne. Hardcorové potěšení nabídne, doufám, vrchol řady jménem M4.

Cena

Základní cena BMW 428i coupé činí 1 075 000 Kč vč. DPH. Základní cena BMW 428i xDrive coupé činí 1 137 500 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 1 693 000 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti invelt.

BMW 3 (E46) vs. BMW 4 (F32)

Zhruba před deseti lety, bývalo trojkové coupé poháněno hned třemi šestiválci (320Ci, 323Ci/325Ci a 328Ci/330Ci), všechny byly atmosférické. Pohon všech kol byl možný pouze u sedanu a kombi, pro coupé a cabrio se nenabízel. Systémy jako Start/Stop či rekuperace kinetické energie veřejnost neznala. Elektronické tlumiče měla v té době jen vrcholná řada 7. Kola o průměru 18“ byla maximem (pouze M3 mohla mít 19“), dnes jsou 18″ kola víceméně standardem (pro verzi s M paketem). Zajímavým detailem je i tradiční sada nejnutnějšího nářadí umístěná zespoda víka kufru. Tehdy obsahovala klíč na kola, dva ploché klíče, kleště, šroubovák, tažné oko a bezpečnostní šroub na kola. V řadě 4 na tomto místě dnes najdete krabici s výstražným trojúhelníkem. Ve schránce v pravé části kufru se nachází lékárnička, z nářadí tu zbyl jen šroubovák, dále pak tažné oko a bezpečák na kola. Pro objektivní designové srovnání jsme vybrali rovněž vůz s M paketem a v tehdy nejhezčí možné modré barvě Topas Blue. Aktuální generace F30/1/2 není nástupcem generace E46, ještě zde byla generace E90/1/2/3.

Podobné články:

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.