Dva MINI, dva Countrymany, dva automaty, dvě čtyřkolky, jeden benzín, jedna nafta a jedna otázka – který z nich zvolit? Test MINI Countryman.
Ve srovnávacím testu jsme proti sobě postavili MINI Cooper S ALL4 Countryman s benzínovým motorem a MINI Cooper SD ALL4 Countryman s naftovým motorem. Oba vozy spojuje verze Cooper, pohon všech kol ALL4 a 6stupňová automatická převodovka Steptronic. Karty jsou tedy rozdány naprosto férově a my se můžeme soustředit na otázku, která verze je lepší. Model Countryman je největší z celé řady MINI a jako jediný ho lze vybavit pohonem všech kol. Countryman se aktuálně nabízí v šesti verzích, které se liší motorizací – One, One D, Cooper, Cooper S, Cooper D, Cooper SD. Právě poslední tři lze mít s pohonem ALL4. Vrcholem nabídky se zanedlouho stane verze John Cooper Works Countryman. Široké možnosti individualizace vzhledu a výbavy jsou vlastní všem modelům MINI včetně zmiňovaného Countrymanu.
Contents
MINI Cooper S ALL4 Countryman
Jako první tu máme „benzíňáka“ v tmavě modré metalíze Cosmic Blue se světlou kůží Gravity Polar Beige. Béžový interiér je ve čtyřmístné konfiguraci, kde každé sedadlo lze samostatně nastavit. Ta zadní je možné sklopit a zvětšit tím zavazadelník až na 1 170 litrů. Středem vozu mezi sedadly prochází konzole s pouzdrem na brýle, držáky nápojů a popelníkem. Toto vtipné a zároveň praktické řešení vystihuje povahu vozů MINI.
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Co mi však chybí je loketní opěrka, kterou naleznete v seznamu příplatkové výbavy. Součástí standardní výbavy verze Cooper jsou sportovní sedadla a tříramenný sportovní volant. Interiér oživuje Chrome Line s chromovanými obroučkami ukazatelů, výdechů ventilace a řadicí páky.
TIP: MINI na české rally scéně
Hudba a komunikace
Testovaný vůz byl vybaven Hi-fi systémem Harman/Kardon, který lahodil mému sluchu a věřím, že by uspokojil většinu z vás. HK audio s celkovým výkonem 480 W obsahuje digitální vícekanálový zesilovač a deset reproduktorů včetně toho basového. Obrovský analogový rychloměr ve středu palubní desky obsahoval MINI Vizual Boost a navigační systém. Způsob ovládání pomocí malinkého joysticku a logika celého menu prozrazují geny systému iDrive od BMW. Grafiku pojalo MINI už po svém. Intuitivnímu ovládání přejdete na chuť, a pokud vlastníte BMW se zmíněným iDrivem, pak jste „doma“ okamžitě. Celý infotainment obsahuje ovládání rádia, CD přehrávače, Bluetooth hands-free, USB rozhraní, navigaci a palubní počítač. Chcete připojit svůj iPod či iPhone a nevydržíte bez Facebooku či Twitteru? Pak je tu možnost připlatit si za položku s názvem MINI Connected.
Video
Jízda
Countryman, ačkoliv je největším MINI, jezdí jako malé MINI, tedy velmi dobře. MINÍci jsou často přirovnáváni k motokárám a do jisté míry to platí i pro Countrymana s pohonem všech kol. Protože stejný motor 1,6 l turbo s výkonem 135 kW (184 k) měl Cooper S Coupé, který jsem testoval na podzim, neubráním se srovnání. Oproti Coupé má testovaný Countryman automatickou převodovku s možností manuálního řazení na volantu. Na její funkci neshledávám chyby.
V městském provozu je motor pružný, řidič má k dispozici vždy dostatek výkonu. Na dálnici už tak živý není, což přičítám na vrub vyšší hmotnosti a automatické převodovce. Countryman opět ožívá na okresních silnicích, kde ukazuje svůj talentovaný podvozek v celé své kráse. Náš Countryman byl navíc vybaven sportovními tlumiči a o 10 mm nižšími pružinami. S 17“ koly byla úroveň komfortu na přijatelné úrovni. Rozhodně bych vůz neoznačil za přehnaně nepohodlný. Stejně jako v testu Coupé i zde platí, že sportovní podvozek vám tvrdší jízdu ve městě vynahradí právě na okreskách.
Na palubní desce se nacházelo i důvěrně známé tlačítko SPORT. Jeho stiskem aktivujete přímější odezvu řízení (nezaznamenal jsem to), dále zvýšenou citlivost plynového pedálu a výraznější zvuk motoru. Spíše než zvýšená citlivost plynu to byla hbitěji reagující automatická převodovka, přesto, že nebyla ve sportovním režimu. A pak tu byl ten krásný chraplák vycházející z výfuku. Už jen kvůli tomu výfuku se vyplatí za tuhle funkci připlatit. S manuálním řazením se z Countrymana stane rošťák, se kterým je radost vymetat zatáčky. Bohužel i zde obě pádla pod volantem umožňují řazení nahoru i dolů, čemuž jsem u žádného vozu na chuť nepřišel a stále zastávám názor, že je lepší, když pravým pádlem řadíte stupně nahoru a levým dolů. Pochválit musím brzdy, které reagovaly okamžitě.
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Hnát se rychlým tempem je jedna věc, umět pak bezpečně zpomalit je věc druhá. Dost bylo legrace, jdeme nakupovat. Obsah téměř plného nákupního vozíku se do kufru vešel jen tak tak. Další karton minerálek bych už musel dát za přední sedadla. Cestují vzadu ale mají dostatek prostoru a čtyřmístná konfigurace mně ke Countrymanu výborně pasuje. Průměrná spotřeba zahrnující městské i mimoměstské radovánky činila nemalých 11,6 l. Po šetrné jízdě ukázal palubní počítač hodnotu 8,7 l, tedy o litr více, než uvádí výrobce.
MINI Cooper SD ALL4 Countryman
Na následujícím Countrymanu si ukážeme rozdílnost povah i některých prvků výbavy obou vozů. Začneme hned u barev. Náš druhý vůz je lakovaný do barvy Pure Red s černou střechou, černými pruhy na kapotě a tmavými 17“ koly Tunnel Spoke. Jistě, je to věcí vkusu, ale k MINI se extravagance náramně hodí. Změny nás čekají i uvnitř. Sedadla jsou v kombinaci červená látka/černá kůže, čímž korespondují s exteriérem.
Obejít se musím bez Hi-fi Harman/Kardon, navigační systém naštěstí zůstal a vzadu přibylo páté sedadlo. S příchodem praktičnosti musel ustoupit styl v podobě středové konzole mezi sedadly. Naopak jsem uvítal loketní opěrku, pod kterou se nacházelo známé pouzdro na brýle. Jinak je i náš druhý vůz nadstandardně dobře vybaven.
Video
Jízda
Nasedám do vozu, volič automatické převodovky dávám do režimu D a vyrážím do města. Akustický projev motoru je pochopitelně odlišný, ale dynamika je srovnatelná s benzínovou verzí. Převodovka si s motorem dobře rozumí a já začínám přemýšlet nad tím, jestli se automat hodí více k benzínové či naftové verzi. Po aktivaci tlačítka SPORT opět oživne převodovka, možná i pedál plynu reaguje citlivěji než minule, ale prskání ve výfuku není žádné. Malinko se mi zastesklo po Cooperu S. Diesel na sebe holt musí upozornit jen křiklavým lakem karoserie.
Odmyslíte-li si zvuk motoru, pak je charakter obou vozů při normální jízdě téměř identický. Jenže na zvuku záleží, řídíte-li rádi. Začnete-li jezdit „nenormálně“, zjistíte, že dieselu nevyhovuje „ždímání“, ale jízda tak na 85 % jeho schopností. S tím souvisí i pádlové řazení, které je identické s benzínovou verzí. Ale protože diesel nelze točit do 6000 ot./min., požitek z jízdy s manuálním řazením je o to menší. Opět se mi potvrdilo, že nejhladší a zároveň nejrychlejší jízdu s dieselem poznáte, když převodovku přepnete do sportovního režimu, ale řazení necháte na automatice.
Důležité je zmínit se o podvozku, který byl v tomto voze standardní. Jeho tvrdost je pochopitelně menší, ale ne nijak zásadně. Při rychlé jízdě jsem zpozoroval menší nadšení vozu vrhat se do zatáček. Na vině by mohl být těžký naftový motor zatěžující přední zadní nápravu. Příčné nerovnosti s vozem však zacloumaly více než s vozem vybaveným sportovním podvozkem. Zvláštní, čekal bych pravý opak.
Svoji troškou do mlýna přispěla i kombinace relativně teplého počasí a zimních pneumatik. Zimní Pirelli na Cooperu S považuji na suchu za lepší pneumatiky než zimní Bridgestone obuté na Cooperu SD. Můj celkový dojem z jízdních vlastností Cooperu SD byl vesměs pozitivní, ale z Cooperu S čišelo větší nadšení a za jeho volantem jsem se více bavil. I v tomto případě jsem byl spokojen s brzdami. Cooper SD jsem podrobil golfovému testu – převozu golfového bagu. Ten se bez problémů vešel do kufru a na šířku jej vyplnil celý beze zbytku. Vyjímatelná podlaha zavazadlového prostoru pak nabízela ještě úkryt pro golfovou obuv a nějakou tu drobnost. Nikoho asi nepřekvapí, že Cooper SD na rozdíl od Cooperu S potěšil spotřebou paliva. Maximum bylo v testu 9,5 l, minimum pak 6,8 l nafty. Podotýkám, že vůz byl ještě „syrový“ a po zajetí motoru by spotřeba měla mírně klesnout.
ALL4
Hlavním důvodem, proč jsem o modely Countryman ALL4 usiloval v únoru, byla plánovaná jízda na sněhu. Zákon schválnosti zapracoval na plné obrátky a v době testu bylo krásných 6°C. Škoda. Pohon všech kol ALL4 je dědicem techniky xDrive od BMW. Rozdíl je ale v přenosu výkonu na kola. Zatímco xDrive upřednostňuje zadní nápravu (za ideálních podmínek), ALL4 rozděluje sílu mezi nápravy v poměru 50:50. Při rychlostech nad 100 km/h je pak upřednostněna náprava přední. Za ztížených adhezních podmínek pošle ALL4 stejně jako xDrive více síly tam, kde jí je více třeba.
Závěr: benzín vs. nafta, manuál vs. automat
Nyní nastal čas odpovědět na otázku, který z dvojice vozů zvolit a s jakým typem převodovky. V případě převodovky mám více jasno – zvolil bych manuální a to jak u benzínové, tak i u naftové verze. Důvody jsou dva – lepší využití potenciálu motoru a nižší spotřeba paliva. Navíc, Countrymana je radost řídit, tak proč se ošidit o propojení s vozem. Nehledě na to, že ušetříte 38 825 Kč. Automat vás ale ani v jednom případě nezklame, a pokud bych měl říci, ke kterému motoru se přece jen hodí více, pak bych řekl, že k dieselu. Pádlové řazení si sice tolik neužijete, ale předpokládám, že zájemci o automat neprojevují častou chuť řadit manuálně, ať už je forma řazení jakákoliv. Rozsoudit motorizace už je těžší. Volbou srdce je benzín, volbou rozumu je nafta. Mám-li na Countrymana nahlížet jako na praktické velké MINI, pak naftová verze dává větší smysl. Ostatně to si myslí i většina zákazníků. Jste-li trochu blázni, pak přeskočte Cooper S a zvolte rovnou John Cooper Works.
verze | Cooper S ALL4 Countryman | Cooper SD ALL4 Countryman |
---|---|---|
palivo | benzín | nafta |
počet válců | 4 | 4 |
objem motoru (ccm) | 1598 | 1995 |
výkon (kW) | 135 | 105 |
točivý moment (Nm) | 240 (260)* | 305 |
akcelerace 0–100 km/h (s) | 7,9/8,3 | 9,4/9,5 |
maximální rychlost (km/h) | 210/205 | 195/193 |
převodovka | 6M/6A | 6M/6A |
kombi. spotřeba (l/100 km) | 6,7/7,7 | 4,9/6,1 |
cena vč. DPH (Kč) | 697 500,– | 727 500,– |
Pozn.: * funkce overboost, (/) hodnoty pro verzi s manuální/automatickou převodovkou
Naše doporučení
- Dvoubarevná kombinace lakování karoserie
- Pohon všech kol ALL4 – bez něj by byl model Countryman poloviční
- Tlačítko SPORT – těch 3 275 Kč za to stojí
- Hi-fi Harman/Kardon – sice se bez něj obejdete, ale máte-li 21 425 Kč, pak budete rádi, že jste je investovali právě do lepšího audio systému
- Multifunkční volant
- Vyhřívaná sedadla – 7 300 Kč
- Bixenonové světlomety – 17 400 Kč
- Parkovací senzory – 8 825 Kč
- Vnitřní zpětné zrcátko s automatickým tlumením – 3 775 Kč
- Navigační systém Business – 36 300 Kč, není to málo, ale pokud často hledáte v mapách, pak navigace přijde vhod.
Nedostatky
Na svéráznou ergonomii MINI si po chvíli zvyknete, ale některé plastové díly v interiéru neodpovídají cenové hladině, ve které se vozy MINI pohybují. Naštěstí to není patrné na první pohled. Další výtka se týká málo citlivých tlačítek na multifunkčním volantu.
Ceny
Ceny testovaných nadstandardně vybavených vozů:
MINI Cooper S ALL4 Countryman – 960 950 Kč vč. 20% DPH
MINI Cooper SD ALL4 Countryman – 921 875 Kč vč. 20% DPH
Za zapůjčení vozů děkujeme společnosti Invelt.