Možná ano, možná ne. Dost možná ho vůbec nepotřebuje, ale jenom chce. O tom dnes přemýšlel Tomáš Čanda.
Pro nejlepší Focus ST musíte dnes do bazaru. Řeč je o předešlé generaci s pětiválcovým motorem, která se vyráběla jako tří a pětidveřový hatchback. Že je současný (globální) Focus ST nabízen jako pětidvířko a kombík s přeplňovaným čtyřválcem 2,0 l EcoBoost, dávno víte. Nyní Ford představil facelift s přepracovaným podvozkem (nové tlumiče), infotainmentem (SYNC), palubní deskou a pochopitelně s novou tváří. Zásadní novinkou je druhý motor v nabídce ST – diesel 2,0 l TDCi (136 kW/185 k, 400 Nm).
Ačkoliv s odchodem libozvučného benzínového pětiválce museli všichni fandové rychlých Fordů zamáčknout slzu, nové ST bylo v roce 2012 všeobecně dobře přijato. Co ale dieselový motor? Nabídne jej Ford na popud přání zákazníků nebo chytrých hlav vlastního marketingového oddělení? Ať tak či tak, obojí je smutné. Nebo se snad Ford řídil heslem, že když má „sportovní“ diesel v nabídce Volkswagen (Golf GTD) a Škoda (Octavia RS TDI), tak jej musí mít taky?
Nejsem sám, kdo si myslí, že Ford by své image a svým fanouškům více prospěl, kdyby například RS obdaroval náhonem 4×4. Nové RS se již pomalu dokončuje. Pod jeho kapotou bude přeplňovaný čtyřválec 2,3 l, který rovněž najdete v novém Mustangu. Na čtyřkolku si nechte zajít chuť, RS se bude držet předního náhonu. A pochopitelně bude k mání pouze s pětidveřovou karoserií, takže vizuální rozdíl mezi ním a ST nebude kdovíjak velký. Nějak se mi vytrácí důvod, proč čekat na tento „top“ model.
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Když se motám kolem aut, závodů a bavím se s lidmi, tak neslýchám toužebné volání po vozech hothatch s dieselem. Národní poklad v podobě Octavie RS s motorem TDI ponechme stranou. Uznávám, že chyba může být na mé straně, neboť společnost, kterou vyhledávám, tvoří lidé, kteří umí řídit, baví je řídit a tomu odpovídají jejich kritéria při výběru automobilu. Nároky řidičů, kterým stačí jen sportovně vypadat, jsou odlišné.
Tím se vrací bumerang zpět k automobilkám – opravdu nám nabízí jen to, co chceme? Nebo nám předhazují něco v očekávání, že po tom jako hladem zaslepené hyeny skočíme. Tomu by pak do jisté míry odpovídal pokřivený obraz současného automobilového průmyslu. Některé věci pro mě zůstávají nepochopeny. Takový start/stop systém, dnes standardní součást všech automobilů, je prokazatelně k ničemu. Vymírání manuálních převodovek ve sportovních vozech mě rovněž trápí. Ukažte mi jednoho jediného majitele Porsche 911 GT3, který fňuká, že musí manuálně řadit. A přesto současnou 911 GT3 prodává Porsche pouze s převodovkou PDK. Stejný osud potkal „lidový sporťák“ Renault Clio R.S.
Vrátím se ale zpět k Fordu. Věřím, že dieselové ST si najde své zákazníky a vůbec nebudu překvapen, když jich bude opravdu hodně. Možná tak moc, že si jednoho krásného dne řeknou u Fordu alibisticky něco ve smyslu: „Zákazníci chtějí úsporná a praktická auta. Proto další Focus ST budeme vyrábět pouze jako dieselový kombík. A s automatem, pochopitelně.“
A to by byl opravdu smutný konec hothtachů, nemyslíte?
Tenhle je nádhernej! http://fc00.deviantart.net/fs49/i/2009/270/f/a/Ford_Focus_ST_by_46sanduhr.jpg