Volkswagen Passat 2,0 BiTDI 4MOTION (TEST)

Volkswagen Passat. Pochopitelně diesel. Dvě turba, pohon všech kol a nálož komfortní výbavy. Že by „nejlepší auto na světě“? Pro některé zákazníky možná ano, ale bez chyb úplně není. Přednosti vrcholné motorizace překvapivě nespočívají v motoru.

Koštování osmé generace Passatu jsem před několika měsíci zahájil Variantem 2,0 TDI (110 kW) a přestože to nebyl trhač asfaltu, byl jsem s jeho výkonem spokojen. Výtku jsem měl jen k základnímu podvozku, který v kombinaci s 18“ koly není tak komfortní, jak bych v případě takového vozu očekával.

Volkswagen Passat – top verze

To, že verze 2,0 BiTDI 4MOTION* stojí na vrcholu potravního řetězce dieselových Passatů, podle vzhledu téměř nikdo nepozná. Uctívače značky VW trkne do očí dvojice oválných koncovek výfuku. Bohužel, jsou to jen atrapy. Skutečný výfuk se ukrývá pod nárazníkem. Přejděme ale od fasády k Vorsprung durch Technik.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Pod kapotou jsou dvě turbodmychadla. Na motor navazuje výhradně automatická dvouspojková převodovka DSG, která nemá 6, nýbrž 7 rychlostních stupňů. Třetím do party je pohon všech kol 4MOTION se systémem Haldex páté generace. Ten je rovněž standardem pro tuto vrcholnou verzi.

*označení 2.0 BiTDI užívá Volkswagen u většiny svých modelů z důvodu, aby odlišil motor se dvěma turbodmychadly od ostatních motorů TDI. V ceníku a produktových materiálech modelu Passat rovněž najdeme označení 2.0 BiTDI, nicméně na zádi vozu je pouze 2.0 TDI.

DCC alias Důmyslný Comfort který Chceš

Každý taxikář mi odkývne, že Passat má být v první řadě pohodlné auto. Podezřívám lidi z vývojového oddělení, že základní podvozek na Passatu osmé generace schválně nastavili tak trochu nekomfortně, aby si každý připlatil za adaptivní tlumiče DCC. Ty jsou naštěstí u této verze součástí základní výbavy. Auto s nimi funguje perfektně. V našich městech a na řadě silnic jsem s radostí využíval režim Comfort, příp. Normal, když byla silnice dobrá. To už se musela pod 18“ koly objevit slušná roleta nebo díry, aby rány od podvozku pronikly až do interiéru. Jak mnozí z vás vědí, DCC neovlivňuje jen tuhost tlumení, jeho režimy se promítají i do řízení a reakce na sešlápnutí plynového pedálu.

TIP: TEST: Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI – fleetů král

500 Nm. Vážně?

Jako příznivce nafty vás určitě zajímá, jak tenhle motor jede. Asi se shodneme, že hodnoty výkonu (176 kW/240 k) a točivého momentu (500 Nm) nejsou na sedan střední třídy zrovna malé. Za těmito čísly stojí odpovídající pružnost. Předjížděcí schopnosti vozu jsou nadprůměrné dobré.

Když jsem se na opuštěné silnici rozhodl Passatu provětrat faldy, bylo mé očekávání přeci jen trochu větší. Auto rozhodně není pomalé, na okresních silničkách se dá dosahovat takových rychlostí, až je z toho řidičskému průkazu špatně. Ale ten zátah, při kterém jsem měl lapat po dechu a možná i prožívat stavy krátkého bezvědomí, se jaksi nedostavil. Pohled do chytrých tabulek přinesl odpověď. Maximum krouťáku, tedy oněch 500 Nm, se nachází v rozmezí 1750–2500 ot./min. To je dost úzké spektrum otáček, protože když začnete pořádně šlapat na plyn a zapojíte do hry pádla řazení, rázem se pohybujete ve sférách 4500 ot./min, kde je už točivý moment podstatně menší.

4MOTION přijde vhod i v létě

Abyste docenili pohon všech kol, nemusíte čekat na sníh, připojovat přívěs či se rozjíždět do kopce na nezpevněném povrchu. Doporučuji najít vhodnou silnici a přepnout DCC do režimu Sport.

Já to udělal. Hnal jsem Passat od zatáčky k zatáčce, prudce brzdil, podřazoval, trefoval apexy a tvrdě ze zatáček akceleroval. A během toho všeho jsem cítil, jak síla motoru směřovala i na zadní nápravu. Do značné míry se tím eliminovala nedotáčivost a tahání za volant jsem nezaznamenal téměř žádné. Auto je díky čtyřkolce klidnější a zároveň i rychlejší, než kdyby salva newtonmetrů bombardovala pouze kola na přední nápravě. Na suché vozovce je stabilita a grip maximální. Výkon, a z něj plynoucí rychlost, je díky turbodmychadlům a automatické převodovce snadno dostupný.

Spotřeba – dle očekávání

Výrobce uvádí 5,3 l / 100 km v kombinovaném provozu. Já dosáhl na 5,4 l / 100 km, ale nejásejte. Bylo to jen na dálnici, a to hodně klidným tempem. Na druhou stranu – dlouhodobá kombinovaná spotřeba 7,8 l / 100 km taky o něčem vypovídá.

Konfekce, která vám sedne

Chyby v interiéru se hledají těžko – sedačky, volant, pozice za volantem, ergonomie a kvalita materiálů patří k tomu nejlepšímu v dané třídě. Pro někoho možná strohé, ale co jiného čekat od Němců. Místa je v kabině dostatek pro čtyři dospělé osoby a zavazadlový prostor se nemůže dočkat, až do něj naložím kufry, sportovní tašky, golfový bag, paletu potravin, basu piv a ještě zbude místo na nějaké věci.

Spojení s okolním světem

S navigací ani v menu navigace se neztratíte, pochopitelně na 8“ barevný dotykový displej navigace Discover Pro se hezky kouká, k tomu jsou tady DVD přehrávač, 64GB hard disk, sloty na SD karty a USB či bezchybné spojení s telefonem přes Bluetooth atd.

Vedle armády bezpečnostních a parkovacích asistentů zmíním dvě věci. Passat byl vybaven Active Info Displayem, což je 12,3“ obrazovka v místě, kde očekáváte rychloměr a otáčkoměr. Pochopitelně ty tam jsou také, ale s celou řadou dalších informací – palubním počítačem, multimédii a navigací. Rozsah informací a jejich způsob zobrazení se dá do jisté míry měnit. Je to pěkné, ale stejně jsem nakonec skončil u toho nejjednoduššího zobrazení s rychloměrem a otáčkoměrem, protože je to zkrátka nejpřehlednější.

Druhou vychytávkou byl Car Net, což je balíček aplikací a služeb. Jsou to aktuální dopravní informace, další způsob hledání cílů i skrze hlasové zadávání, počasí, parkovací místa, čerpací stanice a Google Street View. Kvůli delšímu procesu registrace, kterou jsem jako „majitel“ vozidla musel provést prostřednictvím internetu, nezbyl čas na otestování této služby.

Závěr

Volkswagen Passat potvrdil svoji roli příjemného společníka na cestách ve všech směrech – ať už se jedná o pohodlí a bezpečnost, kterou posádce nabízí, tak boduje i svým ovládáním a jízdním projevem. Passat není typ automobilu, ve kterém budete řízení nějak prožívat, avšak vrcholná dieselová motorizace díky pohonu všech kol a adaptivnímu podvozku nabízí jistou sofistikovanost. Snadno přístupný výkon a rychlost jistě osloví širokou klientskou základnu. I v případě nejsilnějšího Passatu zůstává spotřeba paliva silným argumentem. Výkonem a výbavou napěchovaný Passat přijde na podobné bankovky jako Audi A4, ale Passaty se nekupují, ty se fasují, takže zkuste poprosit svého zaměstnavatele…

Technické údaje
verze 2,0 BiTDI 4MOTION náhon 4×4
počet válců 4 objem motoru (ccm) 1968
výkon (kW) 176 točivý moment (Nm) 500
akcelerace 0–100 km/h (s) 6,1 maximální rychlost (km/h) 240
převodovka 7A kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 5,3
pohotovostní hmotnost (kg) 1721 objem zavazadl. prostoru (l) 586

Cena

Základní cena vozu Volkswagen Passat 2,0 BiTDI 4MOTION činí 1 047 900 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 1 303 399 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme Porsche Česká republika.

Podobné články:

3 komentáře u „Volkswagen Passat 2,0 BiTDI 4MOTION (TEST)“

  1. Volant jako v octavii, Za ty love bych to nový nekoupil. Buď jako služebák, Což v týhle mozorizaci pochybuju ale pokud bych chtěl auto pro rodinu tak za 4 roky si pro něj třeba do áček klidně zajedu, naživo je to totiž lepší než na obrázku…
    A ty nápisy rot TDI 4 Motion samozřejmě dolů.

    Odpovědět

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.