Komu jsou určeny příliš krátké testy aut?

Vybíráte si nové auto? Tak to pravděpodobně čtete testy aut, abyste při koupi „nešlápli“ vedle. To je v pořádku, ale k čemu jsou vám testy, které jsou tak krátké, že se z nich nic nedozvíte?

Automobilovému čtení věnuji poměrně dost času, ale zdaleka ne vždy jde o povinnou četbu. Rád si přečtu, co píší ostatní, zajímají mě jejich názory a postřehy. V České republice je přehršel motoristických časopisů a webů, takže mám z čeho vybírat. Které SUV nemá cit v řízení, které sportovní auto má podvozek jako kámen či zoufale malý kufr a jaká prémiová značka má nekřesťansky drahé prvky příplatkové výbavy? Bohužel těchto „zásadních“ informací je někdy problém se vůbec dobrat. Mluvím o příliš krátkých testech – 300 slov, dvě mrňavé fotky a víc ani ťuk.

Já osobně se z takových testů nic nedozvím. Upéct test, který čtenáře zasytí trefnou charakteristikou toho kterého vozu, dá mu nějaká doporučení ohledně výbavy, přidá pěkné fotografie a ke všemu se bude dobře číst, to je kulinářský úkol s velkým „Ú“. Účelem testů je předat hodnotné informace a postřehy, nikoliv nechat čtenáře ve štychu s tím, že si nedokáže vytvořit dostatečný obrázek o vlastnostech testovaného auta. Testy by také neměly začít nudit čtenáře ve třetí větě, i když zrovna tohle se u krátkých testů nestává, neboť ty většinou více jak tři věty nemají. Kalorická hodnota takových testů se rovná nule, obzvlášť pokud si vybíráte auto a kručí vám v břiše z hladu po informacích.

Automobil je trochu komplexnější věc, než jsou například žehlička či mixér. Na rozdíl od zmíněných domácích spotřebičů, jejichž jediným posláním je dělat jen jednu věc (žehlit prádlo či drtit zeleninu), jsou na auta kladena větší očekávání a nároky. A právě tato očekávání spotřebitelů by hodnocení aut mělo zohledňovat, byť na daný typ vozu může každý řidič klást jiné nároky. Protože je každý test vysoce subjektivní záležitost, měl by jeho autor dostatečně popsat své pohnutky pro kritiku té či oné vlastnosti automobilu. Není to lehké. Lehké je pouze kritizovat bez udání důvodu. Často chybí chvála, jindy vlastní pocity. Těm ostatně přikládám velkou váhu. Řízení auta je emocionální záležitost, buď vás to konkrétní auto baví, nebo nudí, některé dokonce vytáčí. To vše jsou emoce, které by měly být zaznamenány a předány dál.

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Napište mi, jak moc se mýlím.

Podobné články:

2 komentáře u „Komu jsou určeny příliš krátké testy aut?“

    • Problemom je, ze niekedy su testy prilis subjektivne….
      a tiez zabavne je pozerat/pocuvat redaktorov Autosalonu TV Prima -> este take auto, ktore ma spravny pocet a umiestnenie tlacidiel na stredovom paneli, este take nevyrobili… vsetky su chaoticke a/alebo male a/alebo je ich privela a/alebo nieco ine….

      Odpovědět

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.