Head Up displej – ze stíhaček do aut

Máte tendenci při jízdě v obci kontrolovat neustále rychlost? Nebo při jízdě s navigací věnujete větší pozornost obrazovce navigace, místo abyste se věnovali dění před vozem? Zkuste vůz s Head Up displejem a už nebudete chtít auto bez něj!

Původ HUD (Head Up Display) promítající důležité údaje do zorného pole pilota nalezneme v bojových letounech. Piloti tak neztrácí vizuální kontakt s okolím. Stejná myšlenka si našla cestu i do automobilového průmyslu. Vliv HUD na bezpečnost, zejména v městském provozu nebo při vysokých rychlostech, je neoddiskutovatelný. Řidič už vůbec nemusí spouštět oči z vozovky.

Průkopníci

Troufám si tvrdit, že většina z nás se s HUD mohla poprvé setkat ve vozech značky BMW. Ale také nemusela. BMW sice byla první evropská automobilka, která tento prvek příplatkové výbavy ve svých vozech nabízela od roku 2004, ale dávno před ní byly GM a Toyota. General Motors uvedl HUD jako první na světě už v roce 1988. O tři roky později přišla se stejným nápadem Toyota v modelu Crown, který nabízela jen na japonském trhu. Od roku 1998 se HUD objevuje ve vozech Chevrolet Corvette.


Autor: Chevrolet

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Corvette Z06 2002

Jak HUD funguje

Reprodukce dat se provádí pomocí intenzivního světelného zdroje, který je umístěn uvnitř přístrojové desky a prosvítá skrz průsvitný TFT (Thin Film Transistor) displej. Obraz je přenášen na přední sklo pomocí speciálně tvarované zrcadla. První HUD informovaly řidiče o aktuální rychlosti a otáčkách motoru. BMW M5 v roce 2005 mělo už tříbarevný HUD, který zobrazoval i zařazený rychlostní stupeň.


Autor: BMW

M5 2005

Jak s HUD přicházely další automobilky, kvalita a počet promítaných informací rostl. Důležitým krokem pak bylo zapojení navigačních údajů. Nové modely BMW (řada 3 bude první) dostanou plně barevné displeje s mnohonásobně lepším grafickým znázorněním, čímž se laťka komfortu a přehlednosti posune o kus dál.


Autor: BMW

stávající a příští generace HUD u BMW

Jak se s HUD jezdí

Osobní zkušenost s touto technologií mám z vozu BMW X6. Protože ve vozech BMW se dá výška zobrazených informací nastavovat, výhoda HUD ještě vzrostla. Informace se mi zobrazovaly v zorném poli tak, že jsem se mohl koncentrovat na dění před vozem a stále jsem věděl, jakou rychlostí jedu. Při jízdě měřenými úseky radarem mám tendenci neustále kontrolovat rychloměr, což není zásadní problém, ale faktem zůstává, že pozornost, byť na milisekundu, musím věnovat pohledu do budíků místo na silnici. Ve voze vybaveným HUD tato starost odpadá. Na HUD si netřeba zvykat a komu by přece jen překážel, může si jej kdykoli vypnout. O výhodách HUD ví své i Maverick z Top Gunu.

Podobné články:

7 komentářů u „Head Up displej – ze stíhaček do aut“

    • Chapu tedy dobre vas prispevek, ze kdyz k autu pripojim pouze napr telefon s androidem s prislusnou aplikaci, tak muzu mit treba i ve skodovce head up displej? V tom pripade bych vas chtel pozadat o blizsi info. Dekuji

      Odpovědět
      • Je to hovadina. Aplikace pres GPS určuje rychlost a když položíš mobil na palubní desku, tak se ti v tom skle odráží obraz telefonu (ta aplikace ho samozřejmě zrcadlově otočí). Ale jinak je to o ničem. Správně umístit telefon, to by chtělo asi izolačku, pak řešit nabíjení. S Navigací v telefonu to nefunguje, takže ukazuje pouze rychlost. ….hračka.

        Odpovědět
          • A co jste cekal, ze je ve Skodovce zabudovany headup displej a vyrobce ho neaktivoval a ceka jen na to az nekam pripojite svuj mobil?

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.