BMW X6 – víme, proč ho zákazníci milují (recenze)

Většina zákazníků vybírá vůz podle designu a ten je v případě BMW X6 jedinečný, originální, zkrátka jiný. Tohle BMW jsme zkoumali do detailů, řídili jej a ptali se na něj. Chcete znát tajemství jeho úspěchu?

Když BMW představilo v roce 2008 tento model, strhla se kolem něj velká diskuze. Na katalogu z roku 2009 je příznačný nápis: „Emoce v pohybu.“ Někteří fanoušci značky kroutili nevěřícně hlavami, jiní se do vozu ihned zamilovali. Pro závistivce to byl další velký vůz pro řidiče s malým…egem, pro klientelu prémiových značek se X6ka stala objektem touhy. Není pochyb o tom, že X6ka nalákala i nové zákazníky, kteří vůz značky BMW předtím nevlastnili. Automobilka BMW se s modelem X6 trefila do černého. TopDrive na X6 nahlédl trochu kriticky, aby vám mohl sdělit silné a slabé stránky tohoto neobvyklého automobilu.

Tvar proti normě

BMW o svých SUV mluví jako o SAV (Sport Activity Vehicle) a o X6 dokonce jako o SAC (Sport Activity Coupé). Ačkoli svažující se linie střechy má snahu se přiblížit tvaru coupé, X6 je pořád velké pětidveřové eSUVéčko. To ale nemění nic na faktu, že výsledek je působivý a líbivý. Zatím žádný jiný výrobce s ničím podobným nepřišel a to už je X6 na trhu čtyři roky. Auto dává na obdiv své maskulinní tvary a evokuje jistou dávku dynamiky i při stání. Ať X6 budeme nazývat jakkoliv, rozhodně bychom se zdrželi termínu coupé.

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.


Autor: BMW X6

Sympaticky nepraktické

Paluba X6 nabízí dostatek prostoru pro čtyři dospělé osoby. Oproti starším modelům BMW zde naleznete dostatek odkládacích prostor, schránek a držáků na nápoje. Výrobce nabízí tři varianty předních sedadel – standardní, komfortní (těší se velkému zájmu zákazníků) a sportovní. Zadní sedačky jsou příjemně anatomické ve srovnání s „lavicemi“ mnohých jiných SUV. Mezi nimi se nachází zmíněné odkládací schránky a vyklopit lze obligátní středovou loketní opěrku. Zadní sedadla jsou asymetricky dělaná v poměru 40:60 a jsou samozřejmě sklopitelná, čímž se zavazadlový prostor zvětší z původních 570 litrů objemu na 1450 litrů.


Autor: Tomáš Čanda, úložný prostor pod podlahou v kufru

V zavazadelníku jsou kolejnice s úchyty pro zavazadla a pod podlahou se ukrývá další úložný prostor. Díky dojezdovým pneumatikám RunFlat odpadá starost kam s rezervním kolem. Je logické, že svažující se záď vozu vylučuje přepravní možnosti, které zákazníci od SUV mohou vyžadovat. Z tohoto důvodu nelze brát model X6 jako všestranně praktický vůz. Dvěma až čtyřem cestujícím nabídne výborný komfort a solidní zavazadelník. Potřebujete-li přepravovat celou rodinu, psa či zahradní nábytek, pak volte model X5. Máme pochopení pro vůz, jehož praktičnost musela ustoupit stylu. Pak ale nerozumíme tomu, proč BMW od roku 2011 nabízí X6 i v pětimístné konfiguraci. Není to v rozporu s ideou Sport Activity Coupé? BMW se povedl majstrštyk – přišlo s modelem, který nikdo nutně nepotřebuje, ale je tak líbivý a originální, že se těší velkému zájmu.

Centrální mozek

Zhruba před deseti lety se poprvé v řadě 7 objevil iDrive – sdružující ovládání radia, telefonu, navigace a palubního počítače. Toto revoluční řešení nejprve vyvolalo rozpaky, neboť nebylo dokonalé, ale protože myšlenka dobrá byla, snažili se ho napodobit ostatní výrobci. BMW na iDrive pilně pracovalo a postupně ho dotáhlo do uživatelsky příjemné podoby. Ovladač iDrive umístěný poblíž řadicí páky stále ovládáte otočením, posunem i stiskem, ale navíc jsou k němu přidružená tlačítka tzv. rychlé volby.


Autor: Tomáš Čanda, Joystick řadicí páky a ovladač iDrive

iDrive je spojen v kombinaci s navigačním systémem Professional, 8,8“ displayem, DVD mechanikou a 80 GB pevným diskem obsahující navigační data. Tento disk nabízí prostor pro ukládání hudebních souborů. Další příplatková výbava vozidla se pak s iDrivem taktéž pojí. Ve vertikálním menu systému naleznete ovládání radia, CD/MP3 přehrávače, telefonu, navigace, BMW asistenční služby, provozní informace vozidla a palubní počítač. Nastavení nezávislého topení, úhlu otvírání pátých dveří, funkci parkovacího asistenta, couvací kamery a televizoru funguje rovněž přes iDrive.

Plnou parou vpřed

Motorizace pro model X6 jsou následující – přeplňovaný zážehový šestiválec225 kW (306 k) a přeplňovaný osmiválec s výkonem 300 kW (408 k), dále pak vznětové šestiválce s výkony 180 kW (245 k) a 225 kW (306 k). Do roku 2010 byly v modelech X6 6stupňové automatické převodovky, v polovině roku 2010 přišel nový 8stupňový automat. Vedle těchto běžných motorizací nabízí výrobce i dvě speciality – hybrid a M verzi.

ActiveHybrid

Hybridní verze je poháněna přeplňovanou benzínovou V8 a dvěma elektromotory. Systém využívá kinetické energie vznikající při brzdění a přeměňuje ji na elektrickou. Ta je následně ukládána do vysokokapacitního akumulátoru a opětovně využívána. Elektromotory přebírají funkci spalovacího motoru při rozjezdu, a pokud je potřeba, pomáhají i při jízdě, čímž zvyšují dynamiku vozu. Maximální výkon této verze činí 357 kW (485 k). Převodovka je 7stupňová, pohon všech kol xDrive zůstal. Nevýhodou ActiveHybrid je, že je více Active než Hybrid. Je chvályhodné, že se v BMW rozhodli vyrobit hybridní verzi, která netrpí nedostatkem výkonu, ale výsledná úspora paliva není taková, jaká by se od hybridu dala očekávat. Akumulátor elektromotorů uložený v podlaze kufru nejen, že zmenšuje zavazadlový prostor o 100 litrů, ale negativně se podepisuje na hmotnosti vozidla (X6 ActiveHybrid váží 2525 kg). Hlavní překážkou pak bude nejspíše cena – 2 610 000 Kč vč. DPH, což je o 617 500 Kč více než za X6 xDrive50i, ze které ActiveHybrid vychází. Faktem je, že Hybrid nabízí v základu bohatší výbavu.

X6M

Model X6 se ve verzi M zařadil do rodiny těch nejsilnějších a nejsportovněji zaměřených BMW. Jedná o první eMko s pohonem všech kol (současně s X5M). Tuto verzi bezpečně poznáte podle předního nárazníku s masivními vstupy vzduchu k motoru a brzdám, specifických kol, otvorech na předních blatnících a čtyř koncovek výfuků. Upravenému motoru V8 s výkonem 408 kW (555 k) a točivým momentem 680 Nm byl přizpůsoben podvozek a brzdová soustava. O přenos výkonu se stará pohon všech kol xDrive a 6stupňová automatická převodovka. Přestože je X6M s váhou 2380 kilogramů schopno impozantní akcelerace z 0–100 km/h za 4,7 sekundy a nabízí velmi vytříbené jízdní vlastnosti, za čistokrevný sportovní vůz se považovat nedá, ostatně to žádné SUV.


Autor: BMW X6M

Aktivně na všechny čtyři

Kouzlo pohonu xDrive spočívá v jeho dynamičnosti, kdy systém rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu dle potřeby. Distribuci točivého momentu mezi nápravy má na starosti elektronicky řízená lamelová spojka. V běžných situacích je upřednostňována zadní náprava, při úplném sepnutí spojky se síla rozděluje v poměru 50:50 a v extrémním případě může jít až 100% točivého momentu na jednu či druhou nápravu. Rozepnutí či sepnutí spojky trvá 100 ms. Pohon xDrive spolupracuje se stabilizačním systémem DSC. Díky jeho informacím o aktuální trakci umí s předstihem reagovat na každou jízdní situaci.

V modelu X6 je navíc xDrive doplněn o zadní diferenciál s funkcí Dynamic Performance Control (DPC), který umí měnit rozdělení točivého momentu mezi pravé a levé zadní kolo. Při jízdě rovně jsou síly na zadní kola rozděleny rovnoměrně. V zatáčkách naopak posílá DPC vždy více síly na to kolo, které je zatížené a tím pádem schopné přenést více točivého momentu na silnici. V pravotočivé zatáčce směřuje více síly na levé zadní kolo a naopak. Výsledkem je větší ochota vozidla k zatáčení. Systém DPC mají standardně všechny verze X6, vyjma ActivHybrid.

Za volantem BMW X6

Vyzkoušel jsem model s poslední generací dieselového šestiválce označený jako X6 xDrive 40d. Tato verze oproti předchozí 35d mírně posílila, ale hlavní změna spočívá v příchodu 8stupňové převodovky. Jízdní dojmy se dají shrnout slovy – rychlé klidné cestování. X6ka dává svůj výkon najevo velmi distingovaně. Zátah motoru je slušný, výkon motoru nechybí, což je při běžné jízdě v souladu s komfortním bezpečným cestováním. Při rychlosti 200 km/h byste odhadovali, že jedete tak o 40 km/h méně. Ale přeci jen jsem se ptal, kde je těch 600 Nm točivého momentu. To jsem zjistil, až když jsem převodovku přepnul do sportovního módu. Reakce převodovky i plynového pedálu se rapidně zostřily. Vůz najednou akceleroval jako utržený ze řetězu a já poznal potenciál tohoto motoru. Převodovka si zaslouží chválu, řadí výborně a sametově, že změny rychlostní stupňů ani nezaznamenáte. Modely X6 jsou vybaveny pádly řazení na volantu. U nich bych se zastavil.


Autor: BMW, pádla pro manuální řazení

Obě dvě pádla umí řadit stupně jako nahoru, tak dolu. Přitažením pádla k sobě řadíte vzestupně, odtažením pádla (stiskem) pak sestupně. Mnohem přirozenější varianta je ta, kterou využívají sportovní vozy a dokonce i X6M, kdy pravé pádlo používáte pouze k řazení stupňů nahoru, levé pouze k řazení dolu. Osobně se domnívám, že pádlové řazení si s dieselovým motorem nevychutnáte, ať jsou převodovka a motor sebelepší. Je to dáno charakteristikou dieselů, které nabízí maximum točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Ve vysokých otáčkách výkonová křivka upadá, a proto není nutné motor do této sféry otáček vytáčet. S benzínovým osmiválcem by to byla jiná písnička. S verzemi 30d a 40d budete nejrychlejší, když převodovku přepnete do sportovního módu a necháte řazení na automatice.

Naše doporučení

Vůz byl vybaven sportovními sedadly, která poskytují skvělou oporu, zejména v zatáčkách. Ale od těch komfortních vás v žádném případě neodrazuji. Systém iDrive je intuitivní a není třeba si na něj zvykat. Naopak více cviku vyžaduje tempomat. Starší BMW měly ovládání tempomatu na volantu, což bylo přehlednější. Modely posledních let mají páčku tempomatu umístěnou pod volantem na sloupku řízení. Pokud o X6 uvažujete, doporučuji vám několik následujících věcí. Head-Up display promítající na přední sklo údaje o aktuální rychlosti, tempomatu a navigaci. Další důležitou věcí jsou elektrické páté dveře, které by měly být standardem všech prestižních SUV. A asi tou nejdůležitější věcí jsou parkovací senzory s kamerou Top View, protože X6ka je opravdu kus auta. TopView vám umožní klasický pohled couvací kamery – tedy dění za vozem s projekcí dráhy, po které pojede v závislosti na vytočení kol.


Autor: Tomáš Čanda, TopView v akci

Navíc vám ukáže pohled shora, kdy budete mít přehled o dění kolem auta, což obzvlášť oceníte při podélném parkování u obrubníků. X6ka se standardně prodává na 19“ kolech, ale 20“ (ideální velikost) popř. 21“ kola jí sluší lépe. Pokud se s tak velkými koly bojíte o komfort, připlaťte si za Adaptive drive s elektronickými tlumiči a stabilizátory. Tuto položku příplatkové výbavy bych vám doporučil tak jako tak. Naopak bez čeho si myslím, že se obejdete, je aktivní řízení. To mění převod řízení podle rychlosti. V malých rychlostech (při parkování) je řízení přímější, s narůstající rychlostí řízení ztuhne. Standardní posilovač řízení funguje dobře a rozhodně se s volantem nenadřete.

Co BMW X6 nabídne svému majiteli?

BMW X6 působí dominantně a bezpochyby stylově. Ve vybrané společnosti vás bude dobře reprezentovat. Jako bonus nabízí dávku praktičnosti a díky pohonu všech kol i širokou použitelnost. Řízení, brzdy a celkově jízdní vlastnosti jsou na vysoké úrovni. Jen prosím nehledejte v X6 sportovní vůz. BMW X6 se vám osvědčí jako výborný společník na každodenní i dlouhé cesty. Se silnými motory budete všude včas, s verzí X6M ještě o něco dříve.

Dobrou zprávou je, že model X6, stejně jako ostatní BMW nabízí velké možnosti individualizace. Můžete vybírat z množství doplňků a příslušenství. Samostatnou kapitolou je program BMW Performance, který nabízí kola, bodykit, sportovní výfuk, doplňky do interiéru a pro benzínové motory i navýšení výkonu. To vše se zárukou a kvalitou BMW. Jednotlivé díly je možné objednávat i samostatně.


Autor: BMW, BMW X6 Performance

Zeptali jsme se

TopDrive se ptal, zda se na úspěchu X6 podílí chytrý marketing BMW, design nebo neexistence přímého konkurenta.

Veronika Jakubcová, manažerka korporátní komunikace a tisková mluvčí BMW Group Česká republika odpověděla:

„Úspěch vozu BMW X6 je založen jak na chytrém marketingu tak zejména na faktu, že se jedná o krásné auto s velice osobitým designem. Vůz má zároveň silné charisma a je vyhledáván silnými osobnostmi. Zákazníci v Čechách totiž dávno nechtějí jezdit stejnými vozy. Je třeba dodat, že BMW X6 je, stejně jako další vozy této značky, vybaveno nejmodernějšími technologiemi, které mění svět. Mluvím o ConnectedDrive a EfficientDyna­mics…“

Zuzana Držmíšková, vedoucí prodeje Horimex Cars s.r.o. odpověděla:

„Pokud mohu hodnotit, tak podle mého názoru je to dáno souběhem všech Vámi zmíněných faktorů, ale velký podíl na úspěchu tohoto vozu má jistě jeho neotřelý a jedinečný design – ten je bezpochyby jedním z hlavních kritérií výběru. Jako první osloví většinou klienta právě design vozu a X6 je v tomto směru natolik jedinečná, že je těžké postavit k tomuto modelu přímého konkurenta.“

BMW X6 poruchovost?

Poruchovost nijak nevybočuje z průměru této značky.

X6 na českém trhu

Podle údajů Svazu dovozců automobilů bylo na českém trhu za období leden až říjen 2011 registrováno 233 nových BMW X6. Pro srovnání uveďme, že ve stejném období to bylo 288 BMW X5, 212 Audi Q7 a 133 Mercedes-Benz ML.

Koupili by jste si BMW X6? Podívejte se i na fotogalerii.

Podobné články:

15 komentářů u „BMW X6 – víme, proč ho zákazníci milují (recenze)“

  1. > Pro závistivce to byl další velký vůz pro řidiče s malým…egem.
    Autor je demagog. Prdlajs pro závistivce, pro racionálně uvažující lidi. Takové auto si pořídí jenom bezohledné hovado, které si něco kompenzuje. Stačí se blíže podívat na velikost kufru, schopnosti v terénu, spotřebu nebo libovolné další smysluplné charakteristiky.

    Odpovědět
  2. Nesmyslně velké, s malinkým kufrem, nevhodné do terénu, žere jak tank (údajně při sportovnější jízdě 43l/100km) atd. atd. V testech spolehlivosti také BMW většinou končí až ve druhé 50-ce. Nablýskanou bídu pak člověk nejlíp pozná podle totálně sjetých gum a když se s tím plouží stovkou po dálnici, aby to tolik nežralo :o) Co dodat…

    Odpovědět
  3. měl jsem půjčenou X6 180kw naftu a jenom jsem se kochal.i v kombinaci jízdy v režimu sport jsem měl nakonci spotřebu 8.8l a to jsem se hodně svižně povozil,proto nechápu ty lidi,co to tady komentujou,vypadá to,že záviděj a nikdy v tom nejeli.Svezení je fakt luxus…

    Odpovědět
  4. Ja osobne si myslím, že len tí, ktorý sa v ňom neviezli tu trepú tie hlúposti o tom aké je to zlé auto . To auto je bezkonkurenčne najkrajšie a praktickosť je tiež dobrá (až na tie 4 sedadlá). Nuž iba tí, ktorí sa vozia v octávkách ticho závidia tím, ktorí sedia za volantom takéhoto skvostu 🙂

    Odpovědět
  5. Ja jezdím z X6 dva roky a nemuzu si ji vynachválit. Jízdní vlastnosti, interiér, vse co mi tento vůz nabízí je skvostne. Chapu ze každé auto na trhu ma sve odpůrce i příznivce. Ale nechapu lidi co jsou negativní a přitom v aute ani nesedeli natož ho řídili. Ja s autem nejezdim klobouka a spotřebu mam cca kolem 10 lt. Za celou dobu co ho mam me nikde nenechalo a krom běžných spotřebních části (gumy, oleje… atd) jsem neinvestovala do auta ani korunu. A to mam rok 2010. Spousta lidi ma stale předsudky v tom ze pokud ma auto najeto pres 100 tis. km jde o šrot. To mozna platilo u starých aut. Je fajn nez tady začnete hanit ojetiny, neco si o tom zjistit. Ja chci jen říci ze bych sve deti neposadila do auta o kterém bych si nebyla jistá ze je bezpečne a nevěřila mu. BMW X6 je stylove auto a ano bud se libi nebo ne. Nic mezitím neni. Ale urcite neni jen pro hloupé blondýny ci muze s malym egem…

    Odpovědět

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.